Annons:
Etikettmedveten-konsument
Läst 7195 ggr
Ida
2/21/08, 11:28 PM

Säker och miljösmart svår kombination

Försäkringsbolaget Folksam har gjort en undersökning om hur pass miljöanpassade och säkra våra vanligaste bilar är och resultaten är slående. Mycket få bilar uppfyller både ett alternativ som är säkert och samtidigt är ett bra miljöval. De flesta modeller har satsat på den ena eller andra egenskapen.

Av de bilar av 2008 års modell som testats är endast tio procent säkra och har bra miljöprestanda. Saab 9-5 med kombinerad etanol- och bensindrift är enda svenska bil som kvalificerat sig på topplistan.

För att en bil ska ses som godkänd ur miljösynpunkt gäller Vägverkets definition av miljöbilar, samt ett högsta bränsleförbrukningskrav för varje storleksklass. Säkerhetskriterierna utgörs av krav på skydd mot whiplashskador, antisladdsystem, bältespåminnarsystem och fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Bilen får enligt dessa kriterier inte heller väga mer än 1 900 kg.

Om alla bilister valde en bil från listan skulle enligt Folksams beräkningar 30 liv kunna räddas, 400 människor slippa få invalidiserande skador varje år och koldioxidutsläppen minska med 20 procent. På listan finns förutom el- och biogasbilar även bensin-och dieseldrivna bilar med låg förbrukning.

Bra bilval 2008 enligt Folksams test

Småbilar
Mini Cooper D (diesel)
Mini One (bensin)

Mindre familjebilar
BMW 1, 118d (diesel)
BMW 1, 116i (bensin)

Familjebilar
Toyota Prius (bensin/el)
Citroen C4 Hdi SX Pack (diesel)

Större familjebilar
Saab 9-5, 2.3t (bensin/etanol)
VW Passat TDI 105 (diesel)
Audi A6, 2.0 T FSI (bensin)

Mindre minibussar
Opel Zafira 1.6 CNG (bensin/gas)
Opel Zafira 1.9 CDTI (diesel)
Opel Zafira 1.6 Twinport (bensin)

Större minibussar
Ford S-MAX TDI 140 (diesel)
Ford S-MAX 2.0 (bensin)

Relaterade länkar

Av: Ida

Datum för publicering

  • 2008-02-21
Annons:
Sovgott
3/2/08, 11:20 AM
#1

Min sambo besiktigade sin bil häromdagen, och då frågade han hur mycket hans bil släpper ut i förhållande till en miljöbil, och fick svaret att hans bil släpper ut betydligt mindre än vad en ny så kallad miljöbil gör! Hans bil är en VW golf från -97.

Miljöbilar… Vad ligger bakom?

1) De spelar på vår rädsla och vårt samvete för miljön och den globala uppvärmningen.

2) Bilindustrin vill att alla ska skrota sina gamla bilar och köpa nya. Syfte: att tjäna pengar på oss!

Påverkar inte det miljön om alla skrotar sina gamla bilar?

Vad kostar det i energi och miljö att tillverka nya miljöbilar? Är det inte mer miljövänligt att köra slut på de gamla bilarna först?

Etanol är ju inte speciellt miljövänligt efter vad jag har hört om hur de skövlar regnskog för att producera sockerbetor. Och jag har sett på nyheterna hur folk slavar på dessa plantage.

Är det någon mer än jag som stör sig på hyckleriet?

AnnaLundin
3/2/08, 9:18 PM
#2

Miljöaspekten ligger väl till stor del i det faktum att man använder drivmedel från förnyelsebar råvara.

Ida
3/3/08, 12:43 AM
#3

Det kan så klart vara en bra idé att använda en gammal bil, framförallt om den är bränslesnål. Jag håller dock inte med om att arbetet med att utveckla bilar som går på förnyelsebart bränsle är hyckleri. Det finns bättre sätt att producera etanol än att odla sockerbetor där regnskog stått och det finns även bättre bränsle än etanol.

AnnaLundin
3/3/08, 12:56 AM
#4

En till aspekt angående etanol som bränsle är att de råvaror som går åt för att tillverka etanol hade kunnat försörja måååånga fattiga familjer med mat….

Jag förstår faktiskt inte riktigt varför det inte jobbas mer på rapsoljan som bränsle, nu när dieselbilarna - som kan köras på detta - faktiskt inte släpper ut mer partiklar och avgaser än andra bilar. Men tyvärr räknas dessa bilar inte som miljöbilar, av någon outgrundlig anledning.

Ida
3/3/08, 1:00 AM
#5

#4 Frågan är om det hade varit alternativet… De bönder runtom i världen som nu odlar spannmål för etanoltillverkning skulle knappast odlat spannmål för att skänka det till fattiga. Här kan exempelvis hållbara bistånd spela en stor roll.

Biogas är också ett bra bränsle som används i för liten utsträckning.

Upp till toppen
Annons: