Annons:
Etikettkonsumenträtt
Läst 14642 ggr
Ida
2007-02-02 13:05

Nix-registret

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många är vi som ledsnat på att ta emot telefonsamtal från försäljare i tid och otid. Ofta ringer telemarketingföretagen när man som säkrast är hemma, det vill säga kvällar och helger och det är inte alltid så lätt att på ett trevligt sätt avsluta sådana samtal. Det finns dock en möjlighet att undvika dessa säljsamtal. Genom en registrering i Nix-registret, hos Nix-telefon, blir det förbjudet för sådana företag att ringa upp just dig.

  

Hur fungerar Nix?

Privatpersoner i Sverige kan spärra sitt fasta nummer mot samtal gällande försäljning, marknadsföring och olika typ av insamlingar genom en registrering hos Nix-telefon. Säljare, marknadsförare och insamlare måste först kontrollera om numret finns i Nix-registret innan de ringer sina säljsamtal.

En spärr i NIX-Telefon gäller telefonsamtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte. Spärren hindrar därmed inte samtal i andra syften, som till exempel samtal för undersökningsenkäter, marknadsundersökningar, samhällsinformation, politiska kampanjer, religiös upplysning.

Spärren gäller heller inte samtal som den uppringde givit sitt medgivande om, samtal i etablerade kundförhållanden eller samtal efter insamling av personuppgifter under vissa villkor.

Kostnadsfri anmälan

Det kostar ingenting att ansluta sig till Nix-telefon. För att ansluta sig ringer man 020-27 70 00 och följer anvisningarna per telefon. NIX-Telefon har inrättats av och drivs av en särskild förening som kort och gott heter Föreningen NIX-Telefon. Föreningen har ca 10 branschorganisationer som medlemmar och reglerna för NIX-telefon har upprättats av föreningen i samarbete med Konsumentverket.

Vad händer om jag trots min anmälan till Nix ändå får samtal från försäljare?

Detta skriver Nix-telefon på sin hemsida:

"En person som får samtal som borde ha stoppats genom att telefonnumret finns i NIX-Telefon kan - med stöd av personuppgiftslagen - förbjuda företaget att behandla personuppgifter om honom eller henne (t.ex. telefonnumret) för direkt marknadsföring.

Konsumentverket övervakar att reglerna följs och ingriper mot avsteg. Verket har t.ex. vid vite förbjudit företag att vid telefonförsäljning av prenumerationer ringa sådana konsumenter som klart deklarerat att de inte önskar sådana samtal (genom att anmäla sina telefonnummer till NIX-Telefon).

Näringslivet har därutöver ett eget övervakningsorgan, Etiska nämnden för direktmarknadsföring - DM-nämnden. Nämnden har i stort antal ärenden uttalat att det strider mot god sed vid direkt marknadsföring att i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte ringa konsumenter vars telefonnummer finns i NIX-Telefon (om inget av undantagen är tillämpligt). Dessa uttalanden finns på hemsidan www.dm-namnden.org. Det är således fastslaget att det strider både mot lag och mot god sed att ringa privatpersoner ( konsumenter) i marknadsföringssyfte i strid mot reglerna för NIX-Telefon."

Spärr för företag och mobiltelefoner

Än så länge är det bara privatpersoner som kan ansluta sig till registret, då samma funktion för företag snare skulle skapa problem än lösa dem. En spärrmöjlighet för företag skulle innebära att alla företag, stora som små, skulle behöva kontrollera sina utgående samtal mot Nix-registret för att inte riskera att ringa ett spärrat nummer. Därmed finns inte den möjligheten idag.

Säljsamtal till mobiltelefoner kan i dagsläget inte heller spärras.

Nix-telefon meddelar dock att ett system för spärr av mobiltelefoner har utvecklats och kommer att tas i bruk när försäljningssamtal som inte beställts blivit mer vanliga till mobiltelefoner.

Vill du anmäla dig till Nix-telefon, ring då 020-27 70 00. För att läsa mer om Nix-telefon och hur det fungerar kan man även besöka deras hemsida www.nix.nu

Relaterade länkar

Av: Ida

Datum för publicering

  • 2007-02-02
Annons:
Annette
2007-02-02 13:27
#1

Detta är jättebra! Nu är det slut på tvättmedelsförsäljare som ringer sent på kvällarna.

Ida
2007-02-02 13:33
#2

#1 Jag förstår dig!! Jag trodde faktiskt att det kostade pengar att ansluta sig så jag bestämde mig för att undersöka saken.

Toppen att det är helt kostnadsfritt tycker jag! Ibland är det bra att bo i "ordentliga" Sverige som vill hjälpa medborgarna att inte bli störda kvällar och helger av försäljare. :)

Mervi
2007-02-02 15:51
#3

Vi har varit med ganska länge, det var så retligt att telefonen ringde från det man kommit hem till man skulle lägga sig. Tröttnade påd et.

MarieK
2007-02-02 15:53
#4

Jag är också en användare av NIX och det har fungerat jättebra…. Telefonen är tyst och fin, ja så tyst den nu kan bli med tonåringar hemma!!

Ida
2007-02-02 16:08
#5

Vad bra att det funkar!

Terrierlina
2007-02-02 17:55
#6

Jag har hemligt telefonnummer istället, det funkar oxå :-)

Annons:
Rickard007
2007-02-02 18:54
#7

Vi har det här hemma med. OBSERVERA att de ringt ngn gång ändå. Fungerar inte till 100% i alla fall. Men nära på.

StefanW
2007-02-02 20:47
#8

#7 Först frågar jag vad den heter som ringer, därefter frågar man efter deras närmsta chef och då när man talar med den personen och upplyser om att man är anmäld hos nix, så brukar det ha en "mycket god effekt" Nu var det dock länge sedan man fick någon att svettas…..;-)

Stefan - Modellbyggare

Rickard007
2007-02-02 21:38
#9

Okej hehe, nej vi bara lägger på typ. Min morbror är speciell annars. Han älskar vissa telefonröster och kan fortsätta prata en stund med sådana bara för deras röster är så "sköna" tycker han. HAHA! Räcka ut tungan

Annette
2007-02-02 21:49
#10

Vår son frågar alla okända om de vill sälja något innan han lämnar över luren till den som söks :)

Rickard007
2007-02-02 22:37
#11

#10, HAHAHA :D

CBA
2007-02-02 22:59
#12

Vi har haft NIX i många år och det har fungerat till 98%…ibland slipper det igenom någon ändå :o/
Det är ju inte som förut när varenda kväll blev störd sent på kvällen av en röst som sa -Hejsan jag ringer från XXXX och undrar om jag kan få 2 minuter av din tid? 15 minuter senare var samtalet fortfarande inte över *morr*

Hur fungerar det om ens kommun har anlitat någon att i uppdrag göra undersökningar via telefon…går de runt NIX eller ska de egentligen inte kunna ringa ??

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Madde
2007-02-03 00:42
#13

Kan ju säga att det tar minst 6 månder innan man är utsorterad från listorna som försäljare köper. Det är om man har tur.

Har själv jobbat inom det yrket och har stött på många nix-kunder som inte har varit glada när man ringt. Eller så tyckte de att man var jobbig och så gav jag de numret till NIX, varsågod och ring =))

Idags läget så är jag supertrött på försäljare då de ringer MINST en gång i veckan. =(

Så i morgon ska jag ringa om det nu går på en lördag. Men jättebra artikel Ida. =)) Var jätteintressant och läsa.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Annette
2007-02-03 01:45
#14

#13. Så lång tid tog det inte för oss, max några månader sen ringde ingen.

Rickard007
2007-02-03 01:48
#15

Tog inte så länge för oss heller. Men som sagt det är inte fläckfritt.

Ida
2007-02-03 11:56
#16

#10 Verkar som att ni har en egen liten Nix-spärr därhemma.. ;)

Annette
2007-02-03 18:02
#17

#16. Ja, ett extra filter om det första inte fungerar ;)

mariatingsund
2007-02-04 01:10
#18

Det är bara synd att det inte gäller företag. Jag har samma tel.nr till mitt föratag som privat, och då får jag sådana samtal trots att jag anmält NIX. Ledsen

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Rickard007
2007-02-04 01:21
#19

#18, Kasst…

Ida
2007-02-04 01:34
#20

#18 Ja, det problemet kan uppstå om man har telefonnumret till dessa två syften. Anledningen till att man inte kan spärra företagsnummer är dock god. Tänk om alla företag alltid skulle behöva kolla med Nix så fort de skulle ringa ett annat företag (i säljsyfte…). Det skulle bli ineffektivt och ohållbart i längden.

Annons:
Rickard007
2007-02-04 03:27
#21

Maria får helt enkelt fixa ett nytt hemnr?

Faxlin
2007-02-04 06:39
#22

Jag är inte med i nix, jag hör till dem som själv är en jäkligt duktig försäljare. Detta gör at jag tycker det är så underbart att köra lite omvänd psykologi på dem. Att jag helt plötsligt styr samtalet till vad jag vill.
De flesta ledsnar rätt snabbt och ber mig antingen fara åt fanders eller ta kontakt med deras chef då de anser jag skulle söka jobb där :-)
Jag är inte bra på mycket, men jag är en bra försäljare. Om jag tror på varan jag säljer. Så okej, kanske inte super bra. Men det är skojigt att jäklas med dem. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Rickard007
2007-02-04 14:18
#23

Haha okej, måste testa och ringa till dig då och säga att jag är från ett företag ;)

precis
2007-02-04 18:20
#24

 #12 undersökningar får göras via telefon trots nix-spärr. och om man nån gång förut köpt från det aktuella företaget.

#22 exakt min taktik också. det är så kul att trötta ut de stackars fattiga studenterna. man hindrar ju dom lite i sin jakt på provision. om man vill dryga sig riktigt kan man be om deras hemnummer o säga att jag ringer dig senare inatt så kan vi snacka mera…

man ska nog passa sig för att prata för länge med dom dock, ett företag som är åtalat nu har använt gamla inspelade samtal och redigerat om dom så att det låter som kunden säger ja, tack på köpfrågorna…

men nu är jag med i nix. och donationsregistret… :)

Christina
2007-02-04 23:37
#25

Du kan alltid tala om att du är upptagen och be om försäljarens hemnummer, så du kan ringa upp senare. Då brukar de tappa sugen…..

lisette
2007-02-10 22:47
#26

en sak som kan vara bra att veta:

om man söker på olika sidor (tex spray har detta) om man kan få bredband/adsl etc så registrerar de telefonnumret. vi har fått samtal från spray och jag har inte förstått varför eftersom vi har nix…

Ida
2007-02-11 13:35
#27

#26 De får säkert kringå Nix eftersom ni har ett avtal med Spray, även om det gäller en annan produkt. Man kan i och för sig ifrågasätta varför de ringer, eftersom man är ansluten till Nix.

Annons:
Sandra76
2007-10-28 12:05
#28

Vi har nix sedan ett par år, och det är jättebra. Dock är det en o annan som slinker igenom, men en stoor förbättring iallafall.

Förr var det periodvis när försäljare ringde, och när de ringde var det flera försäljare samma vecka…helst sent på kvällarna och helgerna ringde de. Så trist när man hade småbarn som sov.

När jag registrerade vårat nummer så tror jag att jag läste vid det tillfället (eller om det sas i telefonen vid registrering)

att det tog upp till 3 månader innan man verkligen var i systemet så att säga. Man får så mycket reklam i brevlådan, och är det något man vill ha så kan man själv ta kontakt med företaget.

Men har man varit kund hos ett företag(även långt innan nix) så tror jag att de har rätt att ringa, då fastnar de inte. Det kan vara lite trist tycker jag, för man har ju tyvärr handlat strumpor en gång, och vitaminer-en gång..m.mm

Ida
2007-10-30 11:09
#29

Skönt at höra att det fungerar (ganska) bra. :)

AnnaLundin
2007-10-30 11:35
#30

#28 - fast om man redan är eller har varit kund hos ett företag så brukar det inte vara några problem att be dem om en reklamspärr så låter de bli att höra av sig ändå - de vill ju inte bli ovänner med sina egna kunder….

Sandra76
2007-10-30 13:32
#31

#30 ok man kan göra det?

Trodde att de hade rätt att ringa för att man en gång varit kund…aha..ska tänka på det;)

AnnaLundin
2007-10-30 14:45
#32

#31 - Jag har ringt många företag genom åren för att få reklamspärr hos dem och i några fall har det gnölats lite, men oftast inga problem alls.

jn84
2007-10-30 19:34
#33

Vi har också nix och det är så himla skönt! Tröttnade när det kom upp till ett samtal om dagen..

Upp till toppen
Annons: