Annons:
Etikettbra-och-dåligt-bemötande
Läst 3716 ggr
Mezzzanina
9/23/10, 2:52 AM

Elbolag som inte kan läsa av mätare

Har elbolaget Geab här på Gotland.Och jag kan inte alls rekomendera dem.

Först valde jag att ha autogiro hos dem.Men var månad så drog de pengar olika dagar från mitt konto.

Ringde dem och ställde frågan om vilken dag var månad som de skulle dra pengar från mitt konto.Men fick då till svar att det kunde variera.Valde då att ha pappers faktura så att jag själv kunde välja att sätta in pengar i slutet av månaden.

Jag har avtalat med dem om att betala en faktura var månad för den el som jag förbrukat under den tiden.Och visst har det kommit en faktura var månad, men ibland med lägre belopp.Jipi tänker man då, min elräkning blev låg denna månad.Två månader senare får jag en jätte räkning från dem.Då har jag ringt upp dem.De skyller då var gång på att det inte har fungerat att läsa av mätaren.(Jag bor i hyreshus och mätaren sitter inte i min lägenhet så att jag måste vara hemma och passa att de kommer)

Visst förstår jag att en elmätare kan gå sönder.Men konstigt nog så sker detta alltid i semestertider.Och om nu en elmätare är sönder (som de påstår) så kan man tycka att de borde varsko sina kunder om detta och att räkningarna kommer att regleras senare.Men neej da, inte ett ljud från dem.Bara en större räkning som dyker upp i brevlådan två månader för sent.

Tänkte att jag då skulle byta elbolag.Men här på Gotland är det Geab som har ledningarna så man kan inte komma ifrån att få en faktura ifrån dem ändå.Rynkar på näsan

Annons:
ANNIA
9/23/10, 4:56 AM
#1

Mezzzania om jag förstår det hela rätt som jag läste på länken du får så ska elbolagen från den 1 juli 2009 läsa av elen varje månad och det ska ske via fjärravläsning. Så du ska inte behöva vara hemma och passa dom.

När det gäller nätavgiften så där är jag lite osäker men ska inte det vara mer av fasta kostnader så att där ska du kunna veta rätt bra månad till månad vad du ska betala.

Du kanske ska kontakta Konsumeternas Elrådgivningsbyrå och höra exakt vad som gäller.

Mezzzanina
9/23/10, 9:09 PM
#2

Ja Annia, du har förstått mig precis rätt.

Tack för rådet om konsumennternas elrådgivningsbyrå.Självklart skall jag kontakta dem!Glad

ANNIA
9/24/10, 4:16 AM
#3

Ja gör det för för mig låter det som det där bolaget har dålig ekonomi. För är det så att alla numera ska göra fjärravläsning så har dom ju tydligen inte installerat nya mätare och utrustning.

Likaså att dom drog olika dagar när du hade autogiro. Det ska inte heller hända. Om tex 30:e infaller under en helg så kan det dras på fredagen men mer skillnad ska det inte vara.

Hoppas du får bra svar och sen kan byta bolag åtminstone på den delen som går att byta.

Mezzzanina
9/25/10, 12:26 AM
#4

Jag skrev till Konsumenternas elrådgivningbyrå igår.Fick ett mail där de bekräftade att de fått mitt mail, men att det kan ta upp till en vecka innan jag får svar.Men det är helt ok, bara de svarar!Glad

ANNIA
9/27/10, 3:28 AM
#5

Du kan väl tala om vilket svar du får. För intressant att höra hur dom ser på det.

Mezzzanina
9/27/10, 3:58 AM
#6

Ja visst!Jag återkommer  så fort de har svarat på mitt mail.

Annons:
Upp till toppen
Annons: