Annons:
Etikettbostad
Läst 5312 ggr
nicesandra
9/16/10, 4:57 PM

Svart hyra?

Hej!
Vad skall jag göra om jag misstänker att hyran jag betalar är svart? Han vill t.ex. prompt ha betalt i kontanter.
Det var också bindningstid på kontraktet på ett år, vilket han inte inte hade meddelat innan jag skrev på. Får man göra så här? Om det är svart, skulle dte väl inte vara så svårt att komma ifrån? Och om det är vitt, är det verkligen OK, rent rättsligt?
Jag har ännu inte pratat med honom om detta, känner att jag vill ha lite mer på fötterna.

tacksam för svar

Annons:
FredrikN
9/16/10, 5:39 PM
#1

Då det inte är krävs en F-skatt sedel för att hyra ut privatbostäder är det svårt att kolla om du betalar hyran svart.

Det är upp till din hyresvärd att redovisa detta till skattemyndigheten.

Har för mig att det är ett grundavdrag på 1800:- innan man behöver betala skatt på uthyrning av bostad.

AnnaLundin
9/18/10, 1:09 AM
#2

Börja med att be om ett kvitto på hyran varje gång du betalar. Det är en början i alla fall… Undrar han varför så säj att du har börjat föra bok över var dina pengar tar vägen och sparar därför alla kvitton.

Vad gäller hyreskontraktet så är mitt förslag att du frågar hyresgästföreningen ifall det är skäligt.

FredrikN
9/18/10, 1:24 AM
#3

18000:- ska det vara

Sara
9/18/10, 6:54 PM
#4

Det låter som om han tar svarta pengar och nej, det är inte rimligt med ett års uppsägningstid på en lägenhet. En lokal är annorlunda men inte en privat lägenhet.

Prata med hyresgästföreningen.

Sara

nagithas
11/16/10, 10:22 AM
#5

Be om kvitto!

nicesandra
11/17/10, 7:27 PM
#6

Jag kan meddela att jag hörde av mig till hyresgästföreningen, han kan inte binda mig till att hyra i ett år, den enda som har bundit sig till något är han, han har bindit sig till att hyra ut till mig i ett år. så fort jag hittar något annat flyttar jag! :)

Tack för alla svar

Annons:
Upp till toppen
Annons: