Annons:
Etikettgaranti-och-försäkring
Läst 5396 ggr
ttnl
7/25/10, 11:45 AM

Samsung s8000 jet - reparation utan kvitto?

Hej. Det är såhär att jag köpte min Samsung s8000 jet av en kille som jobbar i en mobilbutik.
Han sa att han hade vunnit mobilen under en tävling som de hade haft på jobbet. Jag köpte mobilen
av honom med obruten förpackning men ingen garanti, kvitto eller liknande. 5 månader efter köpet
slutar den fungera. Skärmen förblir svart hur jag än gör! Och nej, detta är ingen fuktskada och jag
är alltid mycket försiktig. Så min fråga är då; kan jag lämna in den på någon serviceverkstad som till exempel
Anovo utan papper? Om jag inte minns fel så är det reklammationsrätt på tre år.. kan vara ute och cyklar nu
men någon som helst rätt har jag väl till att lämna in den på reparation om mobilen är mindre än 1 år? Ångrar nu
att jag inte tog säljaren nr..

Annons:
AnnaLundin
7/25/10, 10:10 PM
Sara
7/28/10, 6:08 PM
#2

Fast du har ju köpt den privat av killen och inte av företaget så då undrar jag om du verkligen har garanti på den.

Köper man nått av en privatperson så försvinner garantin.

Sara

Elshira
7/28/10, 7:12 PM
#3

Garntin förvinner inte (vad jag vet?) bara för att en vara byter ägare. Däremot behövs med största sannolikhet ett kvitto eller liknande för att kunna ta den på garantin.

Men har du "tur" så kan det vara värt att byta skärmen (dvs om det är den som är felet) för 500-1000 kr istället för att köpa en helt ny.

Hakuna matata!

Sara
7/28/10, 7:23 PM
#4

Jag är ganska säker på att den gör det, garantin är personlig. Har man dock kvitto så är det ingen som ifrågasätter att det är du som har köpt den.

Men jag kan ha fel.

Sara

ttnl
7/30/10, 11:33 AM
#5

Okej men då är jag i stort sätt körd om jag vill reparera min mobil på en serviceverkstad. Ni vet inte vart jag kan vända mig? Det är ju synd med en så ny och nästan oanvänd mobil … som dessutom kostade mig några tusenlappar.

Elshira
7/30/10, 11:51 AM
#6

#4 När du säljer en bil följer de kvarvarande garantierna med, var det jag tänkte på. Men bilar kanske är ett undantag vad vet jag.

Men oavsett om det är som #4 säger eller inte så är det kvitto som gäller.

#5 Du kan fortfarande reparera den utan kvitto, du får dock betala reparationen själv. Ring och hör med tillverkarna var det kan vara och få ett prisexempel på vad det kostar att reparera.

Hakuna matata!

Annons:
Upp till toppen
Annons: