Annons:
Etikettvarning-för
Läst 9100 ggr
Monky
8/19/09, 11:52 PM

Outdoorexperten - Aldrig mer!!

Hej,

Ny här på konsumentmakt i fokus och vill dela med mig av en nyvunnen erfarenhet.

Skulle öka träningslusten med en pulsklocka tänkte jag och beställde från Outdoorexperten en Garmin FR60…som jag fick vänta en månad på, dessutom betalade jag ju när jag beställde i tron om att den fanns i lager….men ICKE! Sen fick jag veta att "den kommer snart" osv osv….snart var uppenbarligen en månads tid…

När jag väl fick den så var fotsensorn trasig, den drog för mycket ström, ett batteri/träningspass.

Då fick jag inte returnera den för då var den använd!! Detta förklarade de på ett väldigt otrevligt sätt över telefon. Hur ska man kunna veta att en produkt inte fungerar utan att använda den hade de tänkt sig!?

De hävdar dessutom att Garmin sköter alla sina byten själva vilket de inte alls gör efter samtal med flera på Garmin support.

Jag hänvisades till Garmin och vägras reklamera trots att jag enligt lagen har rätt att kräva omleverans alternativt häva köpet hos återförsäljaren!

Och när jag sen i via mail hävdade mina rättigheter enl konsumentlagen så kan man läsa det mellan raderna i sista meddelandet att de vill att jag slutar höra av mig ang detta…

"Hej ,

Jag hoppas nu att detta blir det sista mailet i detta ärende:

Vi har bifogat dig info gällande din vara och servicehantering. Garmin har nu rätten på sin sida att korrigera felet.

Mvh/Thomas"

Så otroligt fräckt!! Kommer aldrig att handla där igen eller rekommendera dem till nån!

Annons:
Ida
8/20/09, 12:43 AM
#1

Oj! Allt annat än ett seriöst bemötande skulle jag säga. Ja du, du har helt klart rätt att kräva åtgärd/ny vara från återförsäljaren eftersom du är kund hos dem och ingen annanstans. Eftersom de undvikit att svara på det genom detta mycket märkliga mail tycker jag att du ska kontakta konsumentvägledaren i din kommun och i nästa steg ARN, allmänna reklamationsnämnden.

Monky
8/20/09, 1:03 AM
#2

Jo, jag överväger definitivt att gå vidare med detta.

Ida
8/20/09, 1:07 AM
#3

Det tycker jag! Det kostar inte dig något mer än tid och energi förstås, och det är nog mycket. Men de väntar sig säkert inte att du ska gå vidare med detta så det vore helt klart intressant att se vad konsumentvägledaren/ARN säger och vad företaget gör av det.

Monky
8/20/09, 1:16 AM
#4

Absolut!

Dessutom har jag sett på andra forum att de tidigare fått kritik för att de hävdar att har saker i lager och sen visar det sig att folk får vänta länge på produkterna ändå, dessutom har jag läst om andra som haft liknande reklamationsproblem, dvs vända sig till leverantören…

Så kanske är man inte helt ensam.

Mezzzanina
8/22/09, 4:50 AM
#5

Skriv gärna och berätta hur det går sen.

Monky
8/23/09, 4:06 AM
#6

Det ska jag definitivt göra!

Glad

Annons:
Hjortronsylt
8/25/09, 5:36 PM
#7

Tack för din varning och stå på dej, du har konsumentlagen på din sida! Fy vilken dålig kundservice!

Vi var faktiskt på väg att handla där, men nu avstår vi absolut!

Monky
8/25/09, 11:02 PM
#8

#4 Tack själv! Glad

Undrar nu vad jag ska göra dock. Har fått en ny fotsensor av Garmin som fungerar. Men jag tycker ändå inte Outdoorexperten ska komma undan ostraffat.

Däremot känns det ju futtigt att kräva dem på frakten för den trasiga fotsensorn till Garmin samt extrabatterier för fotsensorn som jag blev tvungen att köpa. Det gick ju inte ens på 100:-

Vad kan man ha för ersättningskrav om några i en sån här situation?

AnnaLundin
8/26/09, 10:40 AM
#9

#8 - jag hade ärligt talat inte brytt mig mer, om jag fått ut en fungerande pryl. Det handlar ju om struntsummor och man behöver inte bråka in absurdum. Du kan ju alltid fortsätta avråda folk från att handla där - som du har gjort här, t.ex.

Niklas
8/27/09, 9:52 AM
#10

#8: Ditt straff mot dem är den här tråden. Jag är säker på att det kostar dem mer än något du har fått betala.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Monky
8/28/09, 8:06 PM
#11

Eftersom jag tränar inför Sthlm halvmarathon som går den 12 sep och ville ha min klocka då jag beställde den dvs i början av juli så hade jag inte nån som helst tid att vänta på att gå vidare via högre instanser.

Så bara för att jag tvingades lösa problemet med tillverkaren så ska jag inte gå vidare till konsumentvägledaren/ARN?

Niklas
8/28/09, 9:02 PM
#12

#11: Tror du att de kommer att göra något?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Monky
8/28/09, 9:06 PM
#13

För mig handlar det inte om att de gör något utan snarare att de om de kanske får en anmälan på sig inte behandlar andra kunder så här i framtiden.

Annons:
Niklas
8/28/09, 10:31 PM
#14

Det krävs nog en fällning för att de ska göra något gissar jag.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Monky
8/29/09, 2:36 AM
#15

Alltså ska man ge upp när man behandlats dåligt. Man ska inte stå på sig?

Niklas
8/29/09, 6:24 PM
#16

#15: Det beror på svaret på frågan jag ställde i #12. Tror du att de kommer att göra något kan du fortsätta. Jag ser ingen poäng i att fortsätta med något man inte tror leder någonstans.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pingothebadboy
9/17/10, 12:56 AM
#17

Jag tänkte att jag kanske skulle ta och avvika från alla andra på nätet :) …dvs att skriva något positivt……känns som att att internet har blivit en enda klagomur…jag handlar mycket på nätet då jag bor en bit ifrån de butiker jag är intresserad av…och servicen varierar ….men det brukar oftast lösa sig….jag har handlat på outdoorexperten några gånger utan problem…personalen har varit trevlig och hjälpsam….

E-G-
11/8/10, 7:25 AM
#18

Jag känner å andra sidan helt igen mig i kritiken mot detta bolag. Jag har sett många bra recensioner av bolaget på Internet, men för mig är erfarenheten denna:

Jag beställde en vara av företaget i augusti. Efter flera påstötningar hade jag i början av november fortfarande inte fått varan eller någon vettig förklaring till varför den hade uteblivit, varför jag annullerade köpet. Jag tänker inte försöka beställa något från dem igen, trots att de svarade i samband med annulleringen och till synes pliktskyldigast ville ge mig 10 % rabatt på nästa köp.

De har sedan velat förklara sig med att deras leverantör inte ville leverera till dem, men det anser jag inte borde vara konsumentens problem. I vilket fall som helst bör det inte vara något som man får veta först sedan man själv har hört av sig, utan företaget borde ha intresse av att berätta om leveransproblem för sina kunder och också att ligga på sin leverantör för att kunna sälja det de hävdar sig ha till salu och som kunderna vill ha. Det känns inte alls som om detta företag har gjort vad de har kunnat för att tillmötesgå kundens önskemål.

Upp till toppen
Annons: