Annons:
Etikettgaranti-och-försäkring
Läst 10828 ggr
[Norum]
8/4/09, 5:14 PM

Prisgaranti

Tittar in här hos er en stund och hoppas på att någon ska kunna hjälpa mig..

Det här med prisgaranti, är det reglerat i lag eller är det nåt som affärerena har frivilligt? Om det är en lag, vart 17 hittar jag den?

Annons:
Sara
8/4/09, 10:00 PM
#1

Det måste ju vara något som butikerna har för att få kunder.

Kan inte tänka mig att det kan vara lagstadgat, för då borde ju kontentan av det bli att alla butiker måste hålla samma pris.

Har man prisgaranti brukar det fungera så att om man hittar samma vara billigare på någon annat ställe inom X dagar så får man tillbaka mellanskillnaden.

Sara

[Norum]
8/4/09, 10:02 PM
#2

Trodde det kanske fanns nåt slags direktiv eller nåt..

AnnaLundin
8/6/09, 2:09 AM
#3

Nej, det finns inga direktiv, det är ett sätt för butikerna att locka till sig kunder.

Att de sen redan har garderat sig för att slippa råka ut för att garantin faller ut är en annan femma. Det är nämligen ytterst sällan de säljer några saker som har exakt samma modellkoder som några andra butiker/kedjor har… Det kan vara exakt samma produkt, som får två olika namn när den säljs av två olika kedjor. Och då gäller inte prisgarantin, för namnet är inte exakt detsamma..

[Norum]
8/6/09, 11:50 AM
#4

Jo, att dom kan lura systemet är ju inte förvånande.. Det finna salltid knep.

Men tack för svaren, då vet jag lite mer.

Åsa

FredrikN
8/6/09, 5:31 PM
#5

Tja.. För mig har det fungerat. Har handlat på Elgiganten en vecka senare så sänkte de priset på samma vara. Var bara att gå tillbaka och visa kvittot. Fick mellanskillnaden i näven. Inga problem.

[Norum]
8/6/09, 5:32 PM
#6

Är det allmänt taget att prisgarantin finns? Vad gör man om butiken nekar till det då?

Annons:
Sara
8/6/09, 5:37 PM
#7

Alla butiker har inte prisgarant men de som har det brukar skriva det på hemsidan eller i reklamannonser. Nekar de så skulle jag hänvisa till där jag läst det och sedan ringa huvudkontoret.

Sara

[Norum]
8/6/09, 5:40 PM
#8

Ok, då vet jag :)

AnnaLundin
8/6/09, 7:03 PM
#9

#5 - då är det ju inom samma kedja, gäller bara att vara uppmärksam på deras prisförändringar…

#5 - Jag skulle vilja påstå att de flesta INTE har prisgaranti, det är nog mest elektronikkedjorna som lockar med sånt.

FredrikN
8/6/09, 7:20 PM
#10

#9 Fast det har fungerat vid andra tillfällen också. När det har varit andra kejdor som har haft samma vara.

Fast det gäller ju att man håller koll.

Åsa S
8/6/09, 7:28 PM
#11

Min kusin gick tillbaka till Bauhaus när hon hittade billigare likadan vara på annat ställe. De var riktigt fula och försökte prata sig bort från detta och kallade henne lilla gumman att du har inte förstått bla, bla , bla… De gjorde en helomvändning när hon halade upp sitt juristkort.

Sara
8/6/09, 7:31 PM
#12

Fy så fult! Det var säkert lite äldre män som hon pratade med.

Sara

[Norum]
8/6/09, 7:31 PM
#13

*11 *asg* Skulle vilja ha sett det..

Annons:
Ida
8/20/09, 1:10 AM
#14

Patetiskt med den typen av härskartekniker. Skönt att hon satte dem på plats men synd att hon skulle behöva vara jurist med visitkort i bakfickan för att bli tagen på allvar.

Oskar
8/31/09, 10:40 PM
#15

Har för mig att många elektronikkedjor med lägsta pris garanti även gör undantag för internetbutiker. Dvs hittar du en vara billigare i en internetbutik så kan du inte utnyttja lägsta pris garantin.

Tom
10/21/09, 3:25 AM
#16

De gör även undantag för alla butiker som inte ligger i deras direkta närhet. Dessutom får priset i den konkurrerande butiken inte vara ett tillfälligt nedsatt pris. Det måste vara ordinarie. Och de ringer och kollar så att den konkurrerande butiken har varan i butiken, annars gäller det inte heller.

Men trots alla deras fula knep har jag lyckats utnyttja lägstaprisgarantin vid ett flertal tillfällen. Internet är fantastiskt :-)

Tom

Upp till toppen
Annons: