Annons:
Etikettkonsumenträtt
Läst 3818 ggr
Lokatten
7/10/09, 7:21 PM

Vad gäller? Behöver råd!

Hej!

Jag sålde bilder till en tidning.

De skrev ett första mejl om att pengar skulle betalas ut vid layouten.

2 mån senare när jag skrev till dem igen, skulle pengarna komma i slutet på juni, början på juli.

Senare, vid förfrågan av mej igen kom beskedet att pengar, 5000:- skulle komma v 28.

När jag nu haft kontakt med dem igen sa de ibörjan på veckan att de lämnat utbetalningsbegäran till ekonomiavdelningen o att pengar skulle komma in på mitt bankkonto.

Fattigt som jag är har dessa 5000:- varit en väldigt lycklig o behövlig slant.

Idag, när jag gång efter gång mejlat dem får jag följande till svar:

Betalnings underlaget är överlämnad i måndags (dvs denna vecka) till ekonomiavdelningen, exakt när utbetalningen sker kan jag inte tala om pga semestertider. Vår ekonomiansvariga Lotta kommer att komma in sporadiskt under sin semester för att betala fakturor. Pengarna kommer förr eller senare. Dessvärre kan jag inte ge dig ett mer exakt svar än detta. Mvh. Red

Jag har fått skriva under ett papper där jag avsagt mej rättigheterna till mina bilder och undrar nu om inte de är skyldiga att betala ut det datum eller den vecka de sagt,

jag sitter helt på pottan nu, litade på dem, planerade en liten extra semester för mej o min son.

Vi har inga pengar alls… o jag känner mej helt förtvivlad.

Vad gäller igentligen, är inte detta ett avtal och är inte det bindande…

Känner mej så dum som litade på detta men trodde att jag kunde lita på ett företag…

jag har hamnat i en mycket hemsk situatuation pga min dåliga ekonomi, har folk som står utanför o ska ha pengar o en son som mår dåligt pga att jag gång efter annan vart tvingad att säja att det inte blir som jag lovat.

Kan jag gå vidare med detta?

tacksam för snart svar

Annons:
Sara
7/10/09, 10:09 PM
#1

Står det något datum, i de papper du fick skriva under, där betalningen skulle ske?

Om det bara är muntligt så är det svårt att bevisa vilket datum som är sagt.

Sara

Bjornen
7/10/09, 10:12 PM
#2

Det är tveksamt om de får använda dina bilder innan de betalt för rätten. Du borde kunna "hota" med stämning om de använder bilderna innan de har betalt för bilderna.

AnnaLundin
7/11/09, 12:46 AM
#3

Det är lätt att vara efterklok, nästa gång ska du nog skriva en faktura till dem med ett sista betalningsdatum. DÅ har du något att peka på om de krånglar med betalningen och även något att skcika vidare till fogden om det krånglas ännu mer…

Lokatten
7/14/09, 7:39 PM
#4

Tack för era svar.

Nej, på Publiceringstillståndet står ej något om betalning.

Utan det var efter mejl från mej som jag fick det svaret, tillslut…

de har varit mycket knöliga att få kontakt med, svarade ej på det första mejlen utan efter flera….

först sa de att betalning skulle ske efter att layouten var lagd o då jag skrev i maj o undrade, eftersom tidn skulle komma i juni, så skrev den personen att det visste den inget om, utan det var efter att tidn var tryckt o materialet insamlat som betalning sker, o det skulle ske v 28.

Nu känns det som om jag åkt på en blåsning, mina bilder finns i tidningen men de förhalar…..

Hur gör man en stämning, o kan jag göra det?

Sara
7/14/09, 8:53 PM
#5

Jag skulle vända mig till kronofogden för råd om hur du på bästa sätt ska få dina pengar.

Sara

Annons:
Ida
7/16/09, 1:27 AM
#7

Du kan driva in pengarna annars, via inkasso. Rätten har du ju såklart på din sida och du kan med största säkerhet också kräva ränta för de dagarna du fått vänta på betalningen. Har du ett bolag som du sålt bilderna ifrån eller säljer du som privatperson?

Mymlan
8/20/09, 8:54 PM
#8

Hur gick det?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Madde
8/24/09, 12:59 AM
#9

Usch det låter inte alls skoj. Håller tummarna att du har fått dina pengar vid det här laget.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

RedPoison
10/20/09, 11:18 PM
#10

Hur har det gått?

Tom
10/21/09, 2:57 AM
#11

#7, Det är få seriösa inkassoföretag som åtar sig att driva in en enskild skuld åt en privatperson. Anledningen är att det både är billigare och enklare att vända sig till Kronofogden direkt.

Men börja med att skicka en påminnelsefaktura om du inte har gjort det. Om de inte betalar skickar du ärendet vidare till Kronofogden. Det är ganska enkelt. Ring och prata med dem eller gå in på deras sida så kan du läsa allt du behöver veta.

Tom

Upp till toppen
Annons: