Annons:
Etikettbostad
Läst 4702 ggr
Aelsklinn
3/1/09, 10:29 PM

Hyra privat, råd?

Hej på er alla!

Nu är det så att jag och min sambo har chansen att få hyra en mindre trea av en privat hyresvärd. Vi tog kontakt idag efter att ha hittat annonsen på blocket.

Lägenheten ligger i en villa som bebos av familjen som hyr ut det, liksom i en liten utbyggnad och har egen ingång. Läget är perfekt, även storleken och att det finns tillgång till trädgård.

Kvinnan vi pratade med lät seriös och trevlig och vi vill gärna göra ett gott intryck när vi ska dit på torsdag och titta på lägenheten. har ni några tips om vad vi ska tänka på för att öka våra chanser att få den? (Hon berättade att det fanns flera intresserade)

Och framför allt vad ska vi tänka på när vi hyr av en privatperson? Hittills har vi bara hyrt av större företag.

Mvh/ Linn

Annons:
AnnaLundin
3/2/09, 10:38 AM
#1

En spontan tanke… Fråga hyresvärdarna om ni får kontakta tidigare hyresgäster. Här i byn finns en gård där huvudbyggnaden hyrs ut, det har varit 3 olika familjer som hunnit bo där de senaste 6 åren och jag vet att första familjen flyttade ut pga ordentliga motsättningar med ägarfamiljen - som inte är särskilt enkla att ha med att göra (de är kända "på stan" för detta…) Nästa familj bodde där drygt ett år, fast jag vet inte varför de flyttade. Att tredje paret flyttade berodde nog dock på att mannen i huset var sjuklig.

Sen, med ovanstående i bakhuvudet, ta gärna en promenad i området och försök prata lite med grannar och kolla deras reaktioner när ni berättar att "vi funderar på att hyra lägenheten i huset hos NN".

Sen är naturligtvis ett ordentligt hyresavtal viktigt. KOlla gärna med Hyresgästföreningen om det finns några standardavtal, så ni inte blir lurade på några konstiga klausuler.

Själv hade jag inte velat bo i en lägenhet i samma hus som hyresvärden, det är lite för nära helt enkelt. Men det är en personlig reflexion.

SussieSt
3/2/09, 2:00 PM
#2

Avtal är A och O tycker jag, se till att ev. deposition är specad (så ni får tillbaka den när ni flyttar ut eller enl ök), samt att uppsägningstiden framgår, både för er och för hyresvärden, det är oftast sådant man blir oense om. såklart också vad hyran uppgår till och vad som inkluderas i detta. Det finns avtalsmallar att köpa på bokhandlar osv.

Hoppas det blir toppenbra! :)

Ida
3/2/09, 9:55 PM
#3

Man kan själv sätta sig in i värdens situation och tänka på vilken typ av hyresgäster man skulle vilja ha i så fall. Jag skulle till exempel föredra icke-rökare och helst djurfria personer. Eller åtminstone inte djur som riskerar att förstöra möbler, om man hyr ut möblerat. 

I övrigt är det viktigt att vara överens om allt från början, genom avtal. Det finns som sagt standardavtal att köpa på bokhandeln.

Upp till toppen
Annons: