Annons:
Etikettkonsumenträtt
Läst 2464 ggr
dudute
2009-01-03 19:55

Analog TV

Hej!

Jag bor i ett COMHEM-hus och har precis köpt en ny LCD-TV med inbyggd digitalbox som ska vara kompatibel med COMHEM. Nu när jag har kopplat TV:n känner jag mig lurad eftersom COMHEM i sitt grundutbud sänder SVT:s kanaler analogt. För att få kanalerna digitalt krävs att man betalar. Jag trodde att jag redan betalat för SVT genom TV-licensen och att SVT sänder digitalt. Har COMHEM rätt att undanhålla de digitala sändningarna?

Det enda jag hittar när jag googlar är att comhem är vänliga som låter sina kunder "slippa skaffa digitalbox".

Annons:
Hjortronsylt
2009-01-03 22:47
#1

För att få tillgång till det digitala utbudet av kanaler & bildkvalité hos ComHem så måste du antingen ha en extern digitalbox eller köpa en CA-modul till din TV. Du behöver alltså ett kanalkort som finns från 39 kr/månad. Där ingår också SV-HD.

Personligen tycker jag en extern digitalbox är mycket bättre än CA-modul, då man kan korskoppla till fler TV apparater och också till DVD för inspelning med digitalkvalité.

Ida
2009-01-05 00:46
#2

Jag trodde att alla analoga sändningar stängts av sedan ett par år tillbaka? Att Comhem ordnade med övergången så att inte var och en behöver köpa digitalbox var ju praktiskt, men jag förstår inte hur SVT fortfarande kan sända analogt?

dudute
2009-01-05 17:10
#3

Min konspirationsteori är att SVT sänder digitalt och att COMHEM medvetet gör om signalen till så taskig kvalité som möjligt för att folk ska välja att betala för den ursprungliga digitala sändningen som de egentligen redan betalat för via TV-avgiften. Tungan ute

Oskar
2009-01-25 21:05
#4

Men om du har en digitalbox är det ju bara att koppla in en antenn så kan du svt:s kanalen digialt.

Ylva-Li
2009-02-15 04:33
#5

De sänder väl inte analogt längre? Jag fick förklarat för mig (som också funderade över det där för inte så länge sen.) Att signalen kommer digitalt, men ut i lägenheterna sprids det via en analog signal, därav den taskiga kvaliten..

Så fungerar det iaf i mitt "hus". :)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Upp till toppen
Annons: