Annons:
Etikettbojkott
Läst 4126 ggr
Imasy
11/17/08, 3:19 PM

Vad sjutton kan jag göra?

jag kopierar in ett mail jg skickade till vår konsument vägledare, jag orkar inte dra hela historian en gång till. Har ni några tips om vad jag kan göra?

Jag är så frustrerad på företaget 3 att jag vet inte längre vad jag ska göra eller vart jag ska vända mig.   Så jag undrar om jag kan göra en anmälan eller liknande på följande fall:  

Jag hade ett mobil abonnemang hos 3 tillsammans med min bror, det står i hans namn men det är jag som har utnyttjat det och även fått alla räkningar hemsickade till min adress.  

Vi sa upp detta abonnemang i maj i år, och fick en bekräftelse på att abonnemanget skulle upphöra 12 augusti - 08.  

Vi skulle då får en sluträkning för de 12 dagarna som gått. Den fasta månadskostnaden var på 69 kr, så dessa tolv dagar har inte kunnat bli mycket.   Nu får vi väl visserligen skylla oss själva som inte hörde av oss till 3 och bad om slutfakturan då den aldrig kom, men vi tänkte att de kanske hade ett annat system för faktura utskick då det gäller slutfakturor.  

För 1-2 veckor sedan dimper det ner ett brev ifrån inkasso. 3 kräver oss på 200 kr. inkasso har ingen aning om vad dessa 200 kr innefattar, och jag förklarar läget för dem att detta måste vara fel belopp, och jag får flytta fram fakturan till inkasso till den 22 nov, så att vi ska hinna lösa detta med 3.  

Ringer sedan till 3 för att få höra vad detta innebär, men tjejen i kundtjänsten vägrar tala om något för mig, just för att detta abonnemang står i min brors namn. Hon kräver att han ska ringa, annars tänker de inte lägga två fingrar i kors för att lösa detta.  

Jag påpekar för henne att för det första så har min bror svårt att ta kontakt med dem pga sitt jobb. Dessutom så är det jag som sitter med alla papper och han har egentligen ingen aning om vad som står i dem, och eftersom vi bor i olika städer krånglar det till det ytterligare att överlämna detta till honom. Påpekar även att det går väldigt bra för dem att skicka alla dessa sk "sekretess" belagda fakturor till min adress där min bror inte ens är skriven, samt att jag har även hans personnummer om de behöver ha. Men nej, ingen hjälp.  

Meddelade min bror att ta kontakt med dem innan den 22/11 för att lösa detta så att detta inte går till kronofogden.  

idag, den 17 nov kommer det lite post som man lätt kunde hålla sig för skratt när man öppnade detta. Ett brev ifrån inkasso där de meddelar att de har skickat denna faktura vidare till kronofogden, trots att vi fick till den 22 nov. på oss betala.  

Ett brev ifrån kronofogden där de ber oss skriva på att vi ska betala dessa 200 kr plus deras avgift på 600 kr eller vad det var.  

Och till sist, en faktura ifrån 3 på 65 kr, för perioden 1/9 - 31/10.  

Nu har jag tagit kontakt med 3 och krävt att få prata med en som heter Tomas Wandhal, han ska vara chef för kundrelationer och är den som har skickat bekräftelsen på uppsägningen till mig. Som vanligt försökte kundtjänsten på 3 förhala det och att jag skulle ta det med han jag pratade med, och efter mycket om och men fick jag lämna mitt telefon nummer med löfte om att denne Tomas ska ringa upp mig när han har tid. När vet de inte.  

Jag tvivlar starkt på att de kommer att dra tillbaka detta ifrån inkasso/kronofogden, och jag undrar om du har några råd hur vi ska bära oss åt med detta, eller om det är något du kan göra?  

 Vänliga hälsningar

Annons:
KeramikeniSkredsvik
11/17/08, 7:29 PM
#1

Hota med Sverker

Imasy
11/17/08, 9:39 PM
#2

Jodu, man har ju en *piiiiip* lust med det :/

Handen på hjärtat så vet jag INGEN i min närhet som INTE har haft några problem med 3 Skrikandes

Ture267
11/17/08, 10:50 PM
#3

Vet inte vad du tänker på. Det är ju din bror som får problemen. Om du inte betalar får han problem i framtiden, inga lån eller kredit. Varför tänker du inte på din bror.

Ture

Imasy
11/17/08, 10:55 PM
#4

#3

Ursäkta mig??

Detta handlar inte om vad jag tänker göra för min bror, utan vad jag ska göra för att bråka med ett företag som beter sig felaktig!

jag är väl medveten vad en betalningsanmärkning gör.

Ture267
11/17/08, 10:59 PM
#5

Så din bror ska få ta konsekvenserna för dina principer. Vet han vad du gör. Om han är med på det är det ju helt okejy.

Imasy
11/17/08, 11:20 PM
#6

#5

Varför denna otrevliga attityd?

Tror du att jag tänker fixa så min bror får en betalningsanmärkning?

Om du läser mitt första inlägg så ser du att detta handlar inte om min bror överhuvudtaget, utan jag ville ha tips och råd hur man går tillväga i en sådan här situation.

Självklart vet min bror vad detta handlar om, så nu behöver du inte oroa dig om det heller.

Och har du inga konkreta tips att komma med så betackar jag mig dina spyrdigheter.

Annons:
Ture267
11/17/08, 11:27 PM
#7

#6

En självklar regel är att alltid betala räkningen först, oavsett om du anser den vara fel, sen tar du upp striden med ex 3, då riskerar ingen någon anmärkning.

Imasy
11/17/08, 11:29 PM
#8

Nej, visst kan man väl göra så.

Men jag undrar ändå om det finns någon lag eller något, som man kan hänvisa till, för jag har ingen lust att betala räkningar för ett redan avslutat abonnemang och ligga ute med en massa pengar.

Ture267
11/17/08, 11:44 PM
#9

#8

Visst jag förstår dig, och problemet, men av erfarenhet så vet jag att det är alltid svårt att hinna hävda sin rätt innan det är för sent, altså att det hinner skickas till kronofogden. Då är det iaf bättre at ligga ute med pengarna för att undvika betalningsanmärkning. Och sen kriga om fallet. I ditt fall har du ju oxå ett ansvar mot din bror, det är trots allt han som blir prickad.

Imasy
11/17/08, 11:48 PM
#10

Jo, vad det innebär för min bror vet jag väl om det inte blir betalt, men detta handlar inte om huruvida vi tänker betala eller inte, vi vill veta OM vi kan göra något överhuvudtaget?

abbis
11/17/08, 11:54 PM
#11

Det du ska göra är att skicka in en bestridan inom den utsatta tid som kronofogden gett dig.När du bestrider fakturan skall du förklara vad som hänt.Då läggs den under sekretess tills det du får ett besked från 3 eller fogdenDu har uppenbarligen sagt upp detta abbonnemang och fått en bekräftelse från 3 så det ska inte finnas några oklarheter. Du får inga betalningsanmärkningar om du har alla papper på att du sagt upp detta abbonemang.

Trist med en så dålig service från 3!!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ture267
11/18/08, 12:00 AM
#12

Tyvärr finns det nog inget ni kan göra, tror inte att det finns någon lag som skyddar er i det här läget, bara att betala innan alla extra avgifter läggs på, och sen hävda er rätt. Att bevisa att de haft fel och begära pengarna tillbaka. Jag kan inte tyvärr råda dig till nåt annat, hoppas det ordnar sig för dig och din bror.

abbis
11/18/08, 12:08 AM
#13

Du kan inte betala och sen bestrida…herregud man kan väl inte acceptera att folk sitter och gör fel..För folk gör fel..Har tagit många strider när jag vet att jag haft rätt..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Imasy
11/18/08, 12:13 AM
#14

Jag känner ju lite som så, att betalar man så har man ju godkänt skulden eller vad man ska säga.

Och jag anser ju att de har gjort fel, så jag vill ju försöka få dem att ställa allt till rätta. För jag tycker det känns som att betalar jag in detta så kommer jag aldrig se röken av några pengar igen.

abbis
11/18/08, 12:18 AM
#15

Ta och ring till fogden imorgon och tala om vad som hänt..Dom är INTE farliga dom är människor oxå*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Imasy
11/18/08, 12:40 AM
#16

jo, jag har en hel massa samtal jag ska ringa imorron *suck*

Det värsta är ju att både inkasso och kronofogden är bakbundna tills 3 drar tillbaka det hela.

Hoppas att chefen på 3 ringer imorgon, men jag tvivlar ens på att mitt meddelande kom fram.

ska även ringa deras huvudkontor imorgon och få se om det är någon där som är service minded. Hur en del har kunnat få sin tjänst i deras kundtjäst är för mig en gåta, tro mig, jag har ringt dit många gånger Skrikandes

abbis
11/18/08, 12:45 AM
#17

Å andra sidan kan inte fogden gå vidare om du bestrider..*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Imasy
11/18/08, 12:53 AM
#18

Men har du bestridigt fogde krav själv tidigare?

Hur gör man då? och kan man då hålla på och "förhala" det i evigheter? eller vad händer?

Jag kan ju säga att jag är SÅ ARG på detta företag att jag kokar över snart, för det ska alltid vara något problem med dem, därför bytte jag operatör, men man verkar ju aldrig bli av med dem Förvånad Just därför tänker jag vara lika envis och bråka tillbaka för allt jag är värd denna gång *lipar åt Tre*

abbis
11/18/08, 1:03 AM
#19

Ja det har jag gjort vid 2 tillfällen och det har dragits tillbaka eller som dom säger satts under sekretess det innebär att inga uppgifter får lämnas ut till UC.Det står exakt hur du skall göra i brevet från fogden är du osäker så ring!Du kan inte förhala i evigheter Man kommer fram till ett beslut så småningom  men alla har rätt att bestrida felaktigheter hur skulle rättsväsendet se ut annars.Dom flesta inkassobolag lever på att folk inte törs  bestrida ska du veta!!Om du därtemot VET att du är ute och cyklar då är det bara att betala och svälja förtreten!

 Jag har fått inkassobolag att dra tillbaka avgifter oxå..Det är bara att inte ge sig..För dom flesta har inkassobolagen som faktureringsbolag och dom kontaktar inte sina kunder som dom fakturerar åt och mycke avgifter går ut med automatik..man ska  t.ex alltid få en påminnelse men det skiter en del bolag i och folk betalar utan att våga ta strid..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Imasy
11/18/08, 1:13 AM
#20

ja, jag har inte fått en påminnelse på orginalfakturan ifrån 3. jag har heller ingen påminnelse fått ifrån inkasso.

visserligen så meddelade ju inkasso att om man inte betalt inom 8 dagar går det till kronofogden.

Men jag har för mig att jag läst någonstans att företag (i detta fall 3 ) är skyldiga enligt lag att skicka en påminnelse, ifall tex första fakturan inte kommit fram. Har jag rätt eller har jag missförstått?

Det som stör mig på inkasso är ju att de har ju uppnbarligen inte hållt sitt löfte om att hålla på fakturan till den 22:a nov. har mailat dem nu under kvällen och frågat hur detta var möjligt. hoppas på att få ett svar imorgon.

men om jag nu bestrider detta hos kronofogden, vad händer då om vi säger att 3 inte tar tillbaka detta, och de kommer fram till att vi ska betala detta belopp endå? Blir det betala omgående / inom ett visst antal dagar, eller får man en bet.anm på en gång då?

Annons:
abbis
11/18/08, 10:19 AM
#21

Du kan skicka en förfrågan till inkasso om påminnelserna som varit obefintliga.Jag har vunnit hos fogden så jag vet inte hur det funkar om dom fortsätter att hävda sin rätt men fråga när du ringer!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Imasy
11/18/08, 11:28 AM
#22

Har nu pratat med inkasso, och de bad så hemskt mycket om ursäkt för felet och sa att de skulle kreditera allt ifrån kronofogden. Ska ringa kronofogden senare i veckan för att se att det verkligen är tillbaka draget och begära en bekräftelse på det.

Nu ska jag bara dricka lite kaffe och sedan ta i tu med Tre Skrikandes

Imasy
11/18/08, 12:48 PM
#23

nu har jag precis pratat med Tomas på 3, och han ska dra tillbaka detta ifrån inkasso och återkomma med den riktiga summan som vi ska betala.

och jag får nog ta tillbaka lite av mitt gnäll om kundtjänsten, för mitt meddelande hade kommit fram, och han var på väg att ringa mig.

Hoppas detta löser sig nu :)

Imasy
11/18/08, 12:56 PM
#24

Tänkte bara berätta att nu har allt löst sig. Tomas ringde precis upp mig och jag fick veta vad som gått fel.

Trots att det är några kronor som vi ska betala, samt att vi skulle betala den sista räkningen på 65 kr som igår, så har han avskrivit alltihop. Han sa också att blir det problem igen med fler fakturor så ska jag kontakta honom igen.

Tänkt att man vart faktiskt lite imponerad av dem tillslut endå, det trodde jag inte! :)

abbis
11/18/08, 7:27 PM
#25

Skönt att det löste sig…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

KeramikeniSkredsvik
11/18/08, 8:52 PM
#26

Toppen att det fixade sig. Och bra, Abbi, med alla goda råd.

Tom
11/18/08, 11:32 PM
#27

Bra att det löste sig men riktigt uselt att du blev behandlad som du blev och att 3 lät det gå till inkasso och fogden trots dina försök att rätta till deras fel!

  Tom

Annons:
abbis
11/18/08, 11:36 PM
#28

Det är rätt vanligt att skrämma folk till betalning särskilt småföretagare som dom vet inte har någon konsumentombudsman att ta till .Vi måste ha en advokat som gör jobbet och vilka har råd med det*L*.Därför måste man som småföretagare ha iiiissss i magen när saker och ting händer…ibland lyckas man ibland snubblar man på målsnöret…Inte undra på att man har kronisk magkatarr och andra stress symtomObestämd

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Imasy
11/19/08, 12:13 AM
#29

ja, de i kundtjänsten borde få en charmkurs istället för ett julbord :/

Kändes bra iallafall att få prata med en som lyssnade och rättade till felet så att allt är ur världen nu, hoppas jag.

Ida
11/21/08, 1:54 AM
#30

Skönt att det löste sig! Jag har haft ett liknande problem med min tidigare hyresvärd. Några bra saker att tänka på:

1. Det finns ingen lag om att företag måste skicka påminnelser vid obetalda fakturor. Det är en service från företagets sida för att slippa denna typ av process.

2. När ett ärende gått till inkasso är det fullt möjligt att bestrida kravet om du anser att felaktigheter ligger bakom kravet. Det borde de ha informerat dig om. Så länge du bestrider inom det datum som står på inkassokravet kommer de inte att föra det vidare i processen och utfärda betalningsföreläggande (det vill säga skicka det vidare till Kronofogden).

3. Jag skulle säga att det är bättre att INTE betala fakturan då det enligt mig ofta minskar möjligheterna till upprättelse.

Betalningsanmärkningar får man inte särskilt enkelt utan det är en process som den du beskriver ovan. Man kan alltid bestrida dessa krav, men det är få som är medvetna om hur det egentligen går till.

Upp till toppen
Annons: