Annons:
Etikettkonsumenträtt
Läst 2626 ggr
denstore
11/12/08, 5:48 PM

Våga vägra datorbutiken.com!

I våras gick jag en kurs i IT-rätt, och med tanke på att man köper hyffsat mycket hårdvara, så var jag då tvungen att fråga föreläsaren ganska ingående vad som egentligen gäller för köp av hårdvara. Ett års garanti, och tre års reklamationsrätt verkar betyda ganska olika saker beroende på vem man frågar. I vilket fall som helst, så anser föreläsaren att det inte är någon tvekan om att reklamationsrätten innefattar komponenter som ger upp även efter garantitiden. Korten ska vara konstruerade för att hålla de tre åren som reklamationsrätten innefattar, och bör alltså ses som ett ursprungligt fel. Jag påpekade i våras att de är få firmor som ser det på det sättet.

Nu är man dock på första parkett igen, och den här gången tänkte jag driva ärendet så långt som möjligt, mest för att få klarhet i vad som gäller. Inte för att summan spelar någon större roll, utan för att jag kan se en trend i att datorbutiker ofta bryter mot konsumentköplagen i sitt beteende. Hur många har inte varit med om att de inte fått godkänt sin reklamation, eller hur ofta är det inte så att man själv har fått stå för den totala portoavgiften? Det som för mig är den intressanta saken i detta fall är att datorbutiken faktiskt har godkänt mitt ärende (vilket de hävdar är garantiärende), men att de har räknat av ungefär 30 % av ursprungspriset för mitt nyttjande av varan. Inte heller är de intresserade av att ge mig ersättning för mina utgifter som porto.

Nu ska det i alla fall upp till ARN, och vi får se hur stark konsumenträtten egentligen är. För det är ju det som det handlar om. Sexhundringen som datorbutiken snuvar mig på är för mig totalt irrelevant. För mig handlar det om att man på TV och en massa andra ställen säger att vi har ett starkt konsumentskydd, i och med bland annat reklamationsrätten. Det man kan fråga sig är ju ifall det är något som helst skydd ifall det är upp till företagen att göra som de vill.

Oavsett hur det slutar, så vill jag poängtera det bästa skyddet vi har mot självgoda datorbutiker och pösiga kundservicetyper. Tala om för alla ni kan hur förbannat värdelöst ni känner att bolaget har hanterat er. Rekommendera aldrig samma firma, och framförallt, handla aldrig av dem igen. Jag har säkert handlat grejer från datorbutiken för många tusen kronor själv, och har när jag byggt datorer åt andra, garanterat fixat order åt dem för fem, kanske mer troligt sexsiffriga belopp. Är det vettigt att blåsa en kund på en femhundring, för att sen aldrig få affärer med honom igen? Är det konstigt att det går rykten om datorbutikens kommande konkurs? Jag bara väntar och hoppas!

Annons:
AnnaLundin
11/12/08, 11:41 PM
#1

Det som är lite intressant i sammanhanget är att datorer och sånt numera anses vara gammalt och uttjänt långt innan reklamationstiden går ut…

denstore
11/12/08, 11:50 PM
#2

Jo, det är sant. Fast man kan ju tycka att det ska finnas ett fungerande skydd i alla fall. Och lagen säger ju inte att de behöver ge mig en likadan eller pengar. En likvärdig eller bättre vara funkar bra. Nu erbjöd ju sig datorbutiken inte att ge mig ett nytt eller motsvarande kort heller. De bara bestämde sig för att dra 30% av beloppet, samt att strunta i att betala mina portokostnader. För mig kvittar faktiskt pengarna. Det är inte det som det handlar om.  Det handlar om att kunna känna sig trygg i att köpa något, och veta att konsumentköplagen finns där för oss. I dagsläget känns det dock som att många datorfirmor totalt ignorerar lagen.

Ida
11/16/08, 11:59 PM
#3

Intressant inlägg! Berätta gärna hur det går.

Tom
11/17/08, 2:33 AM
#4

#0, Bra jobbat, jag håller på dig!

  Tom

FredrikN
11/18/08, 8:56 AM
#5

Datorbutiken har nu ansökt om konkurs.

denstore
11/18/08, 7:08 PM
#6

Visst är det härligt med företag som medvetet blåser sina kunder. Jag kan inte säga att jag är ett endaste uns ledsen för att de försvinner från marknaden. Surt med pengarna jag hade innestående, men jag hoppas att vi slipper se dem på kartan igen. Tyvärr blir det väl inga näringsförbud eller annat för någon inblandad, och vi kommer nästan garanterat ha någon kloning av deras verksamhet som dyker upp igen. Ska dock försöka hålla koll på nytillkomna butiker i framtiden, och hoppas att kunna undvika att träffa på inblandade från datorbutiken igen.

Annons:
Tom
11/18/08, 11:25 PM
#7

Kontakta konkursförvaltaren och anmäl att du har en fordran på bolaget. Då kan du i bästa fall sätta lite käppar i hjulet för dem när det ska försöka göra rätt för sig.

  Tom

Upp till toppen
Annons: