Annons:
Etikettvarning-för
Läst 12427 ggr
Ceciliaolucifer
2008-11-01 21:34

Blåst via köp på Tradera

Hej,
Jag undrar vad man kan göra om man har blivit blåst av en person man har köpt en vara av när man har vunnit auktionen på tradera?

Jag misstänker att den här killen var med och budade själv för att få upp priset.

Vi vann auktionen som landade på 6000kr. Vi blev ombedda att betala in varan på kontonr och det gjorde vi. Vi fick ett mail av honom där det stod att han inte hade fått pengarna, men eftersom det var samma band så överfördes pengarna på en gång. Vi hade fått ett nr av honom som vi försökte ringa på och få tag i hnm men självklart var det telefonsvar direkt.  

Via kontonr så fick vi bara reda på i efterhand att en helt annan person än den han utgav sig för att vara stod på kontot. Tyvärr enligt PUL kunde vi inte få ngn mer information än det.

Vi ska polisanmäla hnm på måndag. Men har ngn några synpunkter och tips?

Ps. Jag vet att det är fel att skicka pengar via nätet, men det var ett desperat försök. Ds.

Annons:
Hjortronsylt
2008-11-02 14:10
#1

Sex tusen kronor?!!!  Vid köp över 200 kronor så betalar vi aldrig in på någons personkonto direkt vid auktionsköp /via Blocket etc, väljer alltid Payson med Betalgaranti eller Internetgirot med garanti. Seriösa säljare accepterar det utan problem har vi märkt. Att ni vågade chansa! Förvånad

Tradera har personnummer på registrerade säljare och via dom kan polisen få reda på mer uppgifter.

Dessvärre är, att om man sätter in pengar på någons personkonto så (mej veteligen) är det "kört" att få tillbaka några pengar utan att det blir en rättegångssak av det. Bevis och motbevis.

Vad säger kundtjänst på Tradera, vad får du för hjälp?

Håller verkligen tummarna för er att det löser sej!

Ceciliaolucifer
2008-11-02 15:30
#2

Jag har pratat med polisen idag och vi har alla bevis som behövs för att dem ska kunna hitta hnm.

Vi har alla mail kvar, och kvitto på betalning och även auktionen som bevis. Dem får ta del av bankernas infomration om hnm :) så det låter lovande just nu.

Men han kan ha angett ngn annans personnr när han skapade kontot?

Sara
2008-11-02 15:38
#3

Fast man lämnar alltid spår efter sig när man använder datorn, ex IPnr som de kan spåra, i värsta fall (för honom) så kommer han åka dit på identitetsstöld oxå.

Sara

abbis
2008-11-03 00:54
#4

#2 Det går inte att regga ett konto i någon annans personnr.Namn och nr måste stämma annars tar den inte reggningen.Man kan dock uppge fel adress eller co adress..Telefonnr kan man skriva xxxxxxx. Ip nr har tradera men lämnas bara ut vid misstanke om brott..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ceciliaolucifer
2008-11-03 01:04
#5

vad gulliga ni är :)

Får se vad som händer imorgon!

Abbis, hur går det med dina drakar?

abbis
2008-11-03 01:16
#6

#5 Dom har utvecklats Flört

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Ida
2008-11-03 22:49
#7

#0 Tråkigt att du råkat ut för en riktig bedragare! Hoppas att polisen reder ut detta och att inte förundersökningen läggs ned. Positivt att det ser lovande ut, återkom gärna och berätta hur det går!

Madde
2008-12-14 23:55
#8

Hur har det gått? har du fått tillbaka dina pengar Cilla?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Mezzzanina
2008-12-15 02:45
#9

Jag vill verkligen höra hur det går för dig.Jag handlar själv ofta på Tradera.

Jag håller verkligen tummarna för dig skall du veta.

Ceciliaolucifer
2008-12-15 13:30
#10

Tyvärr har det inte hänt så mkt :( det har varit annat skit ivägen och jag är så less på internetköp! Aldrig aldrig aldrig igen säger jag.

men jag ska updatera..

abbis
2008-12-15 15:30
#11

#10 Sånt där svider! Man ska vara försiktig när det gäller större summor! Jag har aldrig blivit blåst på en vara men däremot blivit blåst av en tjej som sålde syntetlöshår som äkta hår..När jag hade lagt ner pengar på isättningen så visade det sig att håret inte gick att tvätta .Blev bara en stor tova! 3000:- i läropengar.Men jag satt och störde hennes auktioner i nästan ett år..Mejlade budgivarna om kvaliten..Hon va inte glad på mig*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ceciliaolucifer
2008-12-15 17:57
#12

#11 Jadu, kul att du kunde göra ngt.

Vi köpte en iphone, trodde vi iallfall.

åh, jag ska verkligen ta tag i det här när jag får krafterna tillbaka.

jenko888
2009-01-06 13:14
#13

Det är jätte svårt att veta vad man igentligen får när man köper något via nätet!! Har länge funderat på att köpa en persisk matta men det är ju hur svårt som helst att veta om den är äkta eller inte…Skäms 

Är det nån som har ett hum om hur man kan se sånt??eller vem som kan?? Kan man exempelvis ringa nån som kanske kan urskilja sånt??

Annons:
Ida
2009-01-07 00:18
#14

#13 Jag tror att det är risken man tar om man köper den typen av produkter begagnat. Kanske finns det något forum för hemredningsintresserade som kan mycket om sånt? Prova Hemmet iFokus

Annars får man nog gå till en riktig återförsäljare om man vill vara på den säkra sidan, eller läsa på ordentligt och lära sig den vägen.

Mezzzanina
2009-03-05 01:32
#15

Läste härom dagen i Gotlands tidningar att någon polisanmält att de betalat 1000kr för en iphone och sedan inte fått den.

parsley
2009-03-22 19:01
#16

Man kan inte bjuda på sina egna auktioner på Tradera. Dessutom är det förbjudet att låta familjemedlemmar och andra närstånde bjuda på ens auktioner. Hur nu Tradera har koll på det. Kompisar kan de i alla fall inte hålla reda på. En idé är att kolla budhistoriken på säljarens tidigare auktioner. Är det alltid samma personer som bjuder men sällan vinner så…

Tror att det är lite för lätt att registrera sig på Tradera. För att undvika säljare med falska identiteter så tycker att det borde krav på att namn, personnummer och adress ska överensstämma innan man får registrera sig.

Innan jul fanns det ett antal iPods till salu, som jag misstänkte var falska. Vet inte om Tradera har åtgärdat det eller om de fortfatande finns kvar.

Själv är jag skeptisk till att köpa hemelektronik på Tradera. Ska man ändå göra det så kolla vad prylen kostar att köpa i butik och ta ställning till vad det är värt att få kvitto och garanti och returrätt och en äkta vara innan man handlar på Tradera. Just hemelektronik lockar bedragare av någon anledning, så köper man den typen av föremål så är någon form av säker betalningslösning att föredra, postförskott eller internetgiro eller liknande. Även märkeskläder brukar vara attraktiva objekt för bedragare.

De allra flesta säljarna på Tradera är väldigt tillmötesgående och seriösa, och angelägna om att inte dra på sig negativa omdömen, men det är ju rötäggen man läser om i tidningen.

Tarzan88
2010-01-14 17:35
#17

Hur har det gått..har polisen hjälp er nått med personen som blåste er??Rynkar på näsan

Sofieen
2010-01-20 16:55
#18

Får man fråga hur det har gått? Jag blev blåst på 400 kronor nu vilket som känns förjävligt då jag är arbetslös. Han skrev ett mail så jag vet att hans mailadress fanns då i alla fall. Nu får jag inga svar, det är bra eurovoice på hans mobiler. Men jag har hans namn och adress + kvittot från tradera att jag vann och så har jag en insättning där mitt namn står som avsändare.

Hur har det gått för dig?

Tarzan88
2010-01-21 08:09
#19

# 18 Har du anmält det? Vad har polisen sagt/gjort åt det?

Kan dom hjälpa dej?

Hoppas det 400 kr är mycket pengar speciellt när man nu kanske som du skrev är arbetslös!Rynkar på näsan

Håller tummarna att de ordnar sej för dej oxå och att de har gått bra för # 0

Sofieen
2010-01-21 13:10
#20

# 19

Jag har inte anmält det än. Jag kanske borde göra det på en gång? Jag väntar svar från Tradera om dom har tips på vad man ska göra. Men tack snälla du! Ja, 400 kronor var något jag funderade på om jag skulle lägga eler inte. Men valde det. Nu står man utan varan jag vann OCH pengarna. Inge roligt alls.

Jag hoppas det löste sig för # 0 också.

Annons:
abbis
2010-01-21 14:20
#21

#20 Om man är lite kreativ kan man alltid hota med att personligen hämta varorna eller återbetalning och påpeka att man kommer ha handräckning med sig .(vilken kan dom få gissa sig till).Adressuppgifter ska finnas på Traderas sida.Dom har det som krav för att man ska kunna regga sig.Är adressuppgiften falsk tycker jag att man kan lämna över ärendet till Tradera.Deras skyldighet att allt stämmer ,handlar om trovärdigheten..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

emy87
2011-02-15 19:32
#22

Jag skulle ha ringt till tradera oxå & berätta hur långt du går med detta, ut i media osv.. För dom lär ju drabbas ganska mycket pga blåsningar på deras sida.. det gör ingen bra reklam för dom.. eftersom alla vill kunna känna sig trygga när dom handlar där & dom skulle förlora kunder om det inte fanns den tryggheten..

Testa att göra en deal med dom ^^,

flisan708
2011-02-26 14:08
#23

Tycker jättesynd om dig och det du varit med om nu. Önskar dig lycka till. Brukar ofta handla på tradera men aldrig för stora summor. Än så länge har jag inte blivit lurad, vilket jag är glad för. När jag började handla på tradera fick jag rådet att aldrig handla av en person som hade under 4 i omdömesbetyg. Försökt hålla mig till det, kan vara ett tips.

Hoppas allt går bra, ska bli intressant och höra hur det går, Lycka till!!!

Elshira
2011-03-05 13:57
#24

Jag hör väll kanske till den lilla(?) skaran som det gårr bra för. Har både köpt och sålt saker på tradera och har hitills aldrig träffat på en oseriös köpare/säljare.

Kvalitén på importerade saker får man väll kanske ha lite överseende med, men då hänger ju priset oftast med det också.

Men rör det sig om större summor så se till att använda postförskott om varan skickas (ev betala för frakten i förväg kanske då), eller använd payson osv för att göra betlningarna så har man i.af som köpare en säkerhet.

Sedan har ju tradera ett utmärkt omdömessystem - som enligt mig gör det till den bästa sidan att köpa/sälja på! Ser jag dåliga omdömen (som rör betalning/skickade varor osv) så lägger jag inget bud hos den personen.

Ang det med för lätt registrering på tradera så kan jag väll tillägga att "min mamma" handlat för 18 000 kr på ikea online. Det lustiga var att endast personnumret krävdes, namnet som var ifyllt var fel förnamn (helt fel) men däremot rätt efternamn. Adressen stämnde inte alls.

Ännu lustigare var att varorna tom kunnat lämnats ut till bluffaren - och räkningen kom hem till oss. Då börjar man fundera över ur lätt det egentligen ska vara att skapa sig en bluffidentitet och shoppa loss?

Vi vet inte om de fick tag på personen eller så, men vi slapp i.af betala fakturan.

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: