Annons:
Etikettetik-miljö
Läst 2246 ggr
AnnaLundin
2008-06-27 03:08

"svensk" glass tillverkad i Portugal...

Aftonblaskan sprider ju gärna sensationer, men man får ju också levererat vetskap om vissa saker som man inte hade en aning om via denna blaskas nätupplaga.

Idag finns en artikel att läsa om GB-glass, som numera inte är svenskt utan internationellt, ägt av Unilever. De tillverkar en stor andel av glassarna i andra länder än sverige och transporterar dem alltså hit med lastbilar som spyr ut avgaser och koldioxid längs vägarna genom Europa. Den värsta av deras miljöbovar är Lakritspuck, som alltså åker till sverige ända från Portugal innan den hamnar i frysdisken i din lokala butik eller glasskiosk.

HUR ställer du dig till detta?

  1. Jag känner mig grundlurad och kommer bojkotta dessa och liknande produkter i framtiden.
  2. Jag tycker inte om det, men orkar inte strida om saken.
  3. Jag tycker det är helt okej, tillverka där det är billigast så är alla nöjda och glada.
  4. Jag orkar inte bry mig.
  5. annan åsikt - VAD?
  6. Vill bara läsa tråden…
Annons:
Ida
2008-06-27 13:35
#1

Jag hade inte direkt väntat mig att de skulle vara producerade i Sverige i sin helhet. Dock tänker jag ofta på att köpa svenskt. Det finns många bra glassproducenter som åtminstone gör glasspaket (tex. Lejonet och Björnen) och då köper jag gärna dem istället för GB.

precis
2008-06-27 16:27
#2

Jag har slutat att äta glass för många år sen. (det finns annat som är godare och nyttigare och miljövänligare)

och jag undviker alla övriga frysvaror i butikerna. Moderna människor har inte längre samma "hamstringsbehov" som förr. Jag tycker det är ganska larvigt att alla hushåll har en frys som står o drar el (plus alla frysdiskar i butikerna och alla dyra frystransporter)

…när det finns massor av färsk mat i butikerna, öppet nästan 12 timmar om dagen, 7 dagar i veckan…

Veckoplanera bättre! och när du köper kött eller annat som har kort hållbarhet så använd och ät upp allt det inom 2-3 dagar.

Oskar
2008-06-27 23:37
#3

Visste att GB inte var Svenskt längre så väntade mig knappast att glassen skulle vara tillverkad i Sverige. En av anledningarna till att det såldes var säkert för att det var för dyrt att tillverka glass i Sverige… Jag föredrar att köpa innehemsk glass, typ Djurgårdsglass och liknande. Den är ju betydligt dyrare så det blir inte glass lika ofta däremot.

Och håller med #2 om att man borde dra ned på användandet av frys. Tänk så mycket bättre det skulle vara om vi kunde laga riktigt mat med färska råvaror varje dag.

Oskar

Hustigern
2008-07-02 16:43
#4

Jag har nästan helt slutat att köpa glass sedan jag blev med glassmaskin. Visst har glasskonsumtionen sjunkit för det är ju inte lika enkelt att fixa till glass själv som att köpa den i butiken. Men smakskillnaden! Dessutom vet man ju vad man stoppar i sig men hemgjord.

[Anna-N]
2008-07-03 10:22
#5

Det här är ju ingen nyhet precis. Tror det var typ "Kalla Fakta" eller ngt annat avslöjande program som tog upp detta för ett tag sen.

Inte bara GB använder sig av detta utan även Truimfglass m.m

- Personligen orkar jag inte bry mig utan vill jag ha en glass så köper jag en. Inträffar inte allt för ofta ändå :-/.

blombuketten
2008-07-04 01:35
#6

Vi gjorde oss av med den stora frysen. Den stod ändå halvtom och drog el. Numer har vi bara en kyl/frys och där får inte mycket plats. Det innebär att vi veckohandlar. Det fungerar jättebra. Glass  äter vi inte så mycket normalt sett. Så här i sommartider vill ju ungarna ha någon glass då och då. Egentligen är det ju helt otroligt, en sån enkel sak som en glass ska behöva transporteras ända från Portugal Fundersam.

Annons:
Sovgott
2008-07-15 21:00
#7

Avskaffa frysen blir det inte tal om hemma hos oss. Min man är jägare. Vi kan inte äta upp en hel älg på 3 dagar!

Detta var ju OT, men…

Angående glass så bryr jag mig inte om var den tillverkas och hur långt den fraktas. Allting i butikerna fraktas ju dit med lastbil. Dricker ni kaffe? Där kan man ju tala om en produkt som verkligen fraktas över halva eller hela jordklotet för att slutligen hamna i din kaffeburk!

blombuketten
2008-07-16 01:17
#8

#7. Jo, men skillnaden mellan kaffebönan och glass är väl att kaffebönan inte växer i Sverige. Glass är väl ändå något som lätt borde kunna tillverkas här.

Sovgott
2008-07-16 14:39
#9

#8. Det har du alldeles rätt i! Men om det ska vara äkta vaniljstång i… Vaniljstång odlas väl inte i Sverige? Vilka glassar tillverkas i Sverige? Åhus glass? Eller finns det kvar?

Oskar
2008-07-16 15:43
#10

Ofta kan du hitta lite mindre lokala tillverkare. I Stockholm finns tex Djurgårdsglass. Och Åhusglass tillverkas nog fortfarande i Sverige.

Oskar

precis
2008-07-16 19:48
#11

#7 hur gjorde människor som jagade älg innan det fanns el i alla kök? :) grunna på den en stund du.  Men jag förstår vad du menar.

#9 Det går att tillverka vaniljsmak i sverige. Inte exakt som äkta vaniljstång men det finns i vanillinsocker. Jag ska inte förklara hur man gör, för risken finns att ni inte blir så sugna på glass efter det. Men råvaran finns i svenska skogar.

blombuketten
2008-07-16 20:12
#12

#11. Nu blir man ju väldigt nyfiken på den där råvaran.

Sovgott
2008-07-16 20:26
#13

#11. Rötskadade träd. Jo, jag vet. Men jag föredrar äkta vaniljstång. :)

Annons:
blombuketten
2008-07-16 20:40
#14

#13. Jaha, bara det. Ett rötskadat träd kan jag stå ut med Glad. Trodde det kunde vara bra mycket konstigare saker än det.

Så sant, äkta vaniljstång är ju bäst.

Ida
2008-07-26 11:26
#15

#13 Problemet är bara att enbart få av våra glassar innehåller äkta vanilj eller enbart äkta vanilj. Vi har vant oss vid den starka vaniljsmaken som framställs av vannillin så glass med naturlig vaniljsmak upplevs som smaklös. Mer om detta finns i boken "Den hemlige kocken". Intressant läsning om bla tillsatser i våra livsmedel.

AnnaLundin
2008-07-27 22:56
#16

#15 - jag tycker att glass gjord på vaniljstång är MYCKET godare än vanillinvarianter.

Och för övrigt köper jag heller vaniljsocker till bakning också, i stället för vanillin…

precis
2008-07-28 12:08
#17

#16 Jag har hört att det ofta förekommer bluff-vanilj-socker. Om du köpt "äkta" så kan det ändå vara fejk-vanilj-korn . Citat från Hemliga kocken i en artikel på tv4:

"

Vanillin Är en annan ingrediens i julgodis och julkakor. På burken till Törsleffs klassiska vanilla sägs att smaken kommer från äkta bourbonvanilj och visst ingår en okvantifierad mängd av denna krydda, men minst lika viktigt är själva aromämnet, vanillin, som kommer från rötad granved.

Dansuckers vaniljsocker innehåller enligt tillverkaren äkta vanilj och på förpackningen framhålls att "de små kornen kommer från vaniljväxtens fröbalja". Vad som inte sägs med lika stora bokstäver är att huvuddelen av den vaniljhärmande smaken kommer från samma aromämne som i Törsleffs vanilla."

länk till hela artikeln: http://www.tv4.se/1.290488/2008/03/04/har_ar_bluffarna_pa_julbordet

Kanske en artikel om "Hemliga kocken" vore bra att ha?

Sovgott
2008-07-28 12:27
#18

Jag brukar köpa vaniljstänger och skrapa ur dom själv. Hoppas att det inte är fejk det oxå! :)

När de inte skriver ut alla ingredienser på förpackningen, hur f*n ska man kunna välja "rätt"?

Ida
2008-08-05 02:49
#19

#18 Äkta vaniljstång går väl knappast att fejka, om den inte är genmodifierad förstås. ;)

Ida
2008-08-05 02:49
#20

#18 Äkta vaniljstång går väl knappast att fejka, om den inte är genmodifierad förstås. ;)

Annons:
kosmopolit
2008-12-13 00:51
#21

Det är ju inget nytt under solen.

Köpte alltid glass förut,sen sålde arla till multinationella unilever som började flytta ut tillverkning och ta bort grädden och tillsätta massa  skit för att tjäna maximalt med pengar.

så de har lyckats att lura svenska folket väldigt bra eftersom många andra glasstillverkare går på knäna för folk e så dumma och köper deras fejkglassar vilket förstås resulterat i att andra fabriker också börjat tillsätta skräp i sina glassar för att hålla priserna nere.

triumfglass var ganska bra vad jag minns så var diplom is också som köpte triumf men de har också gått ner sig en del även om dom e bättre än gb förstås men deras glass verkar ju gå åt helvete också för de e ingen som rör deras glass i affären.

och åhus gick tyvärr i konken

usch bojkotta gb NU innan det är för sent

Upp till toppen
Annons: