Annons:
Etikettprodukter-hemma
Läst 6949 ggr
MiroSputnik
2/7/08, 3:27 PM

Elkostnad...

Hej! Kanske fel forum att ställa denna fråga i, men jag chansar. Hur ska jag kunna sänka mina elkostnader när jag bor i hyresrätt och det är kyl, frys och spis som drar 80% av elen? Dessa grejor måste ju vara på… Och hyresvärden vill inte byta ut dem mot modernare mer energisnåla apparater… Kyl och frys är från -91 och alltså freonskåp, energiklass G!!! Kontaktade Elecrolux och fick de uppgifterna. Dessutom måste jag ha kylen på nästan MAX för att det ska hålla tillräckligt kallt.

Finns det något som säger att hyresvärden MÅSTE byta ut vitvaror efter ett visst antal år kostnadsfritt. Jag har pratat med hyresvärden, Graflunds, men de säger att de inte byter nåt utan att höja hyran. Det tyckeer jag låter kontigt då jag trots allt har bott i samma lägenhet snart 11 år…

Finns det någon rekommenderad "livslängd" på vitvaror när det gäller hyresrätter…

Annons:
Sara
2/7/08, 3:36 PM
#1

Tyvärr finns det inget som säger att värden måste byta ut vitvarorna om de fungerar, enligt Hyresgästföreningen.

Sara

MiroSputnik
2/7/08, 6:41 PM
#2

Då är det väl bara att hoppas på att de slutar fungera av nån anledning… Då borde jag kunna få nya vitvaror som drar mindre el. Räknade med hjälp av elbolaget ut att jag skulle kunna sänka elförbrukningen med minst en tredjedel om jag hade nya elsnåla vitvaror… I mitt fall blir det minst 1100 kr per år!

Skulle gärna betala en rimlig engångssumma för att få de bytta, men enligt hyresvärden skulle bytet av alla tre betyda en hyreshöjning med ca 500 kr per månad… Byte av endast kyl och frys betyder en hyreshöjning med ca 300 per månad…

Bjornen
2/7/08, 7:27 PM
#3

Uppvärmning av lägenheten via vitvaror är ju en vinst för hyresvärden och uppvärmningskostnaderna blir ju lägre.

Ida
2/7/08, 11:16 PM
#4

Trist inställning av värden, men det är klart, är det hyresgästerna som betalar lär han väl inte byta ut dem förrän de blir obrukbara.

I övrigt kan du väl släcka lampor när du går hemifrån, inte ha tv, stereo osv på "stand-by"-läge utan alltid stänga av allt som drar el.

MiroSputnik
2/8/08, 11:00 PM
#5

#Ida: Det tråkiga är att jag redan gör allt som du nämner. Det enda jag inte kan påverka är kyl och frys. De måste ju stå på dygnet runt och surra… Jag stänger av i princip hela lägenheten när jag går hemifrån, och har lågenergilampor överallt. Och det är ju konstaterat av elbolaget att vitvarorna står för ca 80% av elförbrukningen… Jag har idag en beräknad årsförbrukning på 2557 kWh. Med energisnåla vitvaror skulle den summan kunna minskas till ca 17-1800 kWh… 

Jag är, så vitt jag vet, den enda hyresgästen i huset med dessa energislukare. De andra lägenheterna har succesivt fått nya vitvaror vid byte av hyresgäst eller annan renovering…

Jag tycker att hyresvärden, som profilerar sig som ett företag som sätter miljön i fokus, skulle vilja var med att minska elförbrukningen på alla sätt. Dessutom har jag för mig att freonskåp inte är värst miljövänliga… Men tydligen är pengar viktigare…

Sara
2/8/08, 11:46 PM
#6

Får de andra betala högre hyra då?

Regeln enligt Hyresgästföreningen är att man inte kan kräva högre standard än när man flyttade in.

Sara

Annons:
Ida
2/9/08, 12:01 PM
#7

#5 Ta den diskussionen med värden, dvs hur det kommer sig att han/hon vill ha en miljöprofil, men man är inte beredd att göra denna insats för miljön, som skulle sänka elförbrukningen för en enskild lägenhet med 80%! Ni kanske kan gå halva vägen var? Dvs han kanske kan tänka sig att höja hyran bara litegrann?

MiroSputnik
2/9/08, 7:34 PM
#8

Ja, värden har höjt hyran MYCKET för varje gång lägenheterna byter invånare… Så jag ska väl inte klaga på det…

En bekant till mig köpte egna frys och kyl till sin lägenheten och bad värden förvara de gamla, ifall hon ville byta tillbaka igen. Enligt värden var det tillåtet, dock ej särskilt omtyckt. När hon sedan efter tre år sålde sina nya fina skåp och ville ha tillbaka sina gamla, fanns de ingenstans längre. Värden fick då installera helt nya skåp eftersom de hade slarvat bort hennes… Så på det sättet fick hon ny kyl och frys i alla fall…

Ska ta en diskussion med värden om hur de vill att jag gör… Jag är ju som sagt beredd att betala en rimlig engångssumma för att få skåpen bytta… Men betyder det flera hundra extra i månaden kan jag ju lika gärna slänga ut de pengarna på "riktiga" vitvaror istället… Så får värden stå för förvaringen av de gamla…

Har en känsla av att det blir annat ljud i källan då, för jag tror inte att en stor hyresvärd har lust att upplåta dyrbart lagerutrymme för 16 år gamla freonskåp som kanske ska stå dår i 10 år till… Jag har ju inga planer på att flytta… Dessutom har jag hört talas om många gamla freonskåp som helt enkelt slutar fungera om de står avstängda för länge…

MiroSputnik
2/9/08, 8:20 PM
#9

#6: Enligt mig håller inte skåpen samma standard som när jag flyttade in för 10 år sedan. Då räckte det att ha kylen på 2:an i en 6-gradig skala. Nu måste jag ha den på 5: an för att den ska hålla samma temperatur… Frysen är lite bättre, men frostar igen extremt snabbt nu… Trots att jag inte öppnar dörren dagligen…

Enligt Graflunds är det normalt slitage, och ingen orsak till att byta ut dem… Som de själva säger; skåpen är trots allt 16 år gamla, jag kan ju inte räkna med att de håller samma standard som för 10 år sedan…

Under dessa 10 år som jag bott här har ju hyreshöjningar skett, årligen och 4 extra gånger pga "standardhöjande åtgärder"… Jag har inte sett någon förhöjd standard, tvärtom har huset och gården mer eller mindre förfallit under de år jag bott här…

abbis
2/10/08, 11:54 PM
#10

Dra ut dom och sparka på kompressorn…dom tål nog ingenting om dom är så gamla..går dom sönder så måste dom byta…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Sovgott
2/11/08, 10:58 AM
#11

Oj, vad jag känner igen mig! Vi har samma problem. Vår kyl och frys är oxå gamla med freon. Bor oxå i hyresrätt. Vi har kollat själva hur mkt ström dom drar, och dom står och går över 15 tim per dygn! Dom står för halva vår elförbrukning.

Kyl och frys väsnas ibland så mkt att det är svårt att sova. Folk som hälsar på undrar hur vi står ut. Och när vi hade hantverkare här för att tapetsera om höll dom på att bli galna dom oxå. Dom trodde att någon borrade någonstans. Men nej, det var vår kära kyl och frys! Vi har tryckt på hyresvärden, men dom vägrar byta ut dom så länge dom fungerar.

Hur normalt är det att behöva frosta av sitt kylskåp en gång i månaden? Är inte så fräscht att ha så gamla vitvaror som rostar!

Vår kyl och frys är inte så nya som från -91. Dom är betydligt äldre…

Någon tipsade oss om att välta kylskåpet och frysen. Men går dom sönder då?

Sara
2/11/08, 1:36 PM
#12

Om ljudet överstiger en viss decibel måste värden åtgärda det. Kolla med miljökontoret i din kommun.

Sara

Ida
2/13/08, 6:48 PM
#13

#11 När man flyttar på gamla vitvaror har de en tendens att gå sönder, ja. Det ska jag verkligen inte uppmana till att göra men jag tror att det har att göra med rören på baksidan och att vätskorna i dem flyttas. När vi skulle flytta den gamla frysen som stod i nya lägenheten började det slå gnistor på baksidan när vi satte i kontakten igen. Inte att rekommendera alltså, om man inte vill att den ska gå sönder förstås.  :-/

Annons:
Upp till toppen
Annons: