Annons:
Etikettbäst-i-test
Läst 2126 ggr
Ida
3/4/08, 7:07 PM

Trist om tillsatser

Gratistidningen Punkt SE gjorde i fredags en provsmakning på GB:s nya glassar för säsongen. Nästan samtliga fick bra betyg, men en glass skiljde sig verkligen från mängden.

Glassen som fick uselt betyg var en fotbollsglass som bara innehåller naturliga färg och smakämnen.

Tyvärr tyder detta på att vanliga smak och färgämnen inte faller oss i smaken, eftersom vi är för vana och avtrubbade och tror att de konstlade smakämnena, som många gånger är tusentals gånger starkare än naturliga ämnen är så som exempelvis vanilj smakar! Detta gäller inte bara glass, utan även smörgåspålägg, för att nämna ytterligare ett exempel.

Trist och tråkigt, men jag kommer minsann att prova GB:s fotbollsglass och stödja produkter utan smak och färgämnen!

Annons:
Ida
3/4/08, 7:12 PM
#1

Här är alla nyheter förresten. :-)

Länk

supermoccine
3/6/08, 4:21 PM
#2

Sannerligen trist nyhet. Nu äter jag ju inte glass, men annars skulle jag definitivt prova. Det kan ju också vara så att den faktiskt inte är vidare god för att den är gjord på samma undermåliga råvaror och tillverkningsmetoder som de andra glassarna och utan att kamoufleras av aromämnen blir då smaken så trist som den egentligen skulle vara.

Ida
3/6/08, 4:59 PM
#3

#2 Det stämmer säkert. Jag ska prova för skojs skull. :)

Åsa S
3/6/08, 5:26 PM
#4

Tror också det beror på vilka som testat = åldern på panelen.

Vet att jag läste en test av vanlijglass där man tagit med  hemgjord vaniljglass. De äldre som satt i smakpanelen sade att den var god och smakade som riktig glass medans de unga som förmodligen aldrig smakat hemgjord glass utan bara ätit fabriksglass tyckte att den smakade konstigt och inte uppskattade de de svarta prickarna i glassen heller.

[Ninjakossan]
9/15/11, 4:45 PM
#5

Eller så var glassen helt enkelt bara inte god. För att smakkombinationen kanske var konstig eller något annat. Tror inte på den parallellen du drar.

svenake
9/18/11, 12:41 AM
#6

# 4  Det finns en poäng i det du  skriver. Samma gäller nämligen med mat-bröd.

Barn kan tycka ett hembakat bröd smakar konstigt,    för dom är vana vid smaken av köpta limpor, medan  vuxna gillar hembakt bröd.

Men naturligtvis finns det stora indiviuella variationer.

Annons:
Krumas
10/1/11, 1:21 PM
#7

Tyvärr präglas man nog av konstgjorda smaker. Minns Jamie Olivers program om skolmaten i England. När han bjöd barn på färska solmogna bär och frukter spottade de ut bären cch tyckte de var för sura! De var ju uppväxta på billig sylt med mängder av socker, fruktyoghurt med sötningsmedel och saft med sötningsmedel.

Jag tycker mest att köpeglass smakar konstgjort. Men tyvärr brukar konsumenttester gärna slå ned på de "naturliga" alternativen för att de är tråkiga och smaklösa.

[SweetRose]
10/13/11, 4:03 PM
#8

#7 Storbrittanien är ett av de värsta matländerna!

Sia glass är den vi brukar köpa hemma, den ska vara fri från tillsatser. (står det iallafall, hur sant det är vet man ju aldrig)

Nästan alla de E-ämnen vi har i vår mat idag var förbjudna innan vi gick med i EU. Visst, vi får back-up ifall vi hamnar i krig men till vilket pris? Cancer, föruttnelse inifrån och många andra bieffekter vi inte levt länge nog för att se än.

Upp till toppen
Annons: