Annons:
Etikettlivsmedel
Läst 1881 ggr
Ida
1/29/08, 12:23 AM

Anmäld skinka

Tillverkarna av "Lönneberga-skinka" har blivit anmälda till Konsumentombudsmannen av Konsumentföreningen Stockholm. Anledningen är att de påstår använda sig av gamla recept och metoder men att produkten i själva verket innehåller inte mindre än 7 tillsatser, bland annat smakförstärkaren mononatriumglutamat.

Artikeln är från Svd.se

Personligen tycker jag att det är skönt att tillverkare som påstår detta ställs mot väggen. Använder man alla dessa tillsatser bör man inte påstå något annat.

Annons:
Sara
1/29/08, 12:37 AM
#1

Det handlar nog mycket om vad man tolkar det som. De kanske tycker att det är ett gammalt beprövat recept om det har 20 år på nacken.

Bra att det pröva iaf.

Sara

Ida
1/29/08, 1:17 PM
#2

Detta är ännu ett exempel på att man som konsument måste vara ytterst kritisk och extremt kunnig om den industriella produktionstekniken för att kunna avgöra vad som är bra och inte.

Oskar
1/29/08, 5:47 PM
#3

#1 Jo fast de 7 tillsatserna var nog inte med i originalreceptet…

Senaste skräckexemplet jag såg var ett paket med muffins där de använde ordet färska trots att de hade en hållbarhetstid på jag tror det var en månad.

mvh
Oskar

AnnaLundin
1/29/08, 11:42 PM
#4

#3 - allt är relativt….

Sara
1/30/08, 8:36 PM
#5

Men de säger väl inte orginalreceptet i inslaget? Utan de säger ett gammalt beprövat recept.

Sara

AnnaLundin
1/30/08, 10:26 PM
#6

#5 - om det är ett gammalt beprövat recept så lär det inte behövas någon smakförstärkare för att det ska smaka bra, dvs natriumglutamat…

Annons:
Sara
2/1/08, 2:09 PM
#7

Men det kanske behövdes för 20 år sedan oxå..

Sara

Oskar
2/15/08, 10:47 AM
#8

#4 Jepp allt är relativt. Just därför borde man inte få använda ord som kan feltolkas….

bubbelbubbel
3/4/08, 4:58 PM
#9

jag tror jag tillhörde en av lönneberga-skinkas största konsumenter och blev måttligt sur på min affär när dom en dag plockade bort den ur systemet "det har blivit lite skinka för pengarna" ok ok tänkte jag, den var ju ganska dyr.
dom bytte till en annan skinka, smålands-skinka.
och om jag inte nu läst helt fel, så är den producerad mindre än 7-8 mil ifrån mig, gjord på lokalproducerande produkter, och begränsad till jönköping/höglandet.
vilket gör det till en mycket bättre skinka, och god var den också :)

Ida
3/4/08, 7:01 PM
#10

#9 Super! Har letat så efter sådana produkter här men med dåligt resultat… :(

bubbelbubbel
3/7/08, 6:24 PM
#11

tyvärr innehöll den detdär ämnet, E….(?)
men det kanske man får leva med, den hade ju andra positva egenskaper :)

AnnaLundin
3/7/08, 6:40 PM
#12

E621 = Natriumglutamat.

bubbelbubbel
3/8/08, 12:44 PM
#13
Annons:
Upp till toppen
Annons: