Annons:
Etikettbojkott
Läst 4019 ggr
precis
2008-01-30 16:22

Dråpslag för light-läsk

Nu har IVL på uppdrag av Naturvårdsverket fått fram oerhörda forskningsresultat om sukralos. Man uppskattar att uppemot 7 ton/år av det konstgjorda sockret går genom reningsverken och ut i våra vatten. Det bryts inte ner i reningsverken och antagligen inte heller i miljön eller möjligtvis väldigt sakta, under en mycket lång tidsrymd. Hur det påverkar djur och växter på kort eller lång sikt är oklart. Men även om det inte är direkt giftigt eller dödligt, så känns det oerhört onödigt att tillverka eller att släppa ut en onödig produkt.
IVL svenska miljöinstitutet

Jag har tidigare nämnt de här artificiella sötningsmedlen som bovar i andra sammanhang, som t.ex. människors hälsa.
Jag har bojkottat samtliga light-produkter i många år.
Hoppas verkligen att fler ska haka på.
Miljöpartiet ska nu försöka införa moratorium mot sukralos mp pressrelease

Annons:
Sara
2008-01-30 20:35
#1

Tycker mer det är ett dråpslag för de som använder sucralos i sina produkter.

Personligen tycker jag lightdrycker är jättebra speciellt som jag älskar Coca cola och min vikt inte tycker om socker.

Vet att många påstår att lightprodukter inte är bättre för vikten men det är suget som blir värre och inte fettman.

Sara

AnnaLundin
2008-01-30 22:23
#2

och jag är mest bara förvånad att det har dröjt så länge innan "flash news" kom, för det har väl aldrig varit någon hemlighet att sötningsmedlen inte är särskilt trevliga för någon part, annat än tillverkaren…

#1 - du lurar dig själv om du dricker lightdrycker, för när kroppen inte får det socker den tror att den ska få i sig så ökar sötsuget i stället.

Drick vatten i stället! Eller möjligen väl utspädd lågsötad saft, om du vill ha smak på det!

Ida
2008-01-31 15:52
#3

Jag har faktiskt slutat med light-läsk och andra lightprodukter. Äter "riktigt" smör och grädde, men mindre mängder. Blir det läsk någon gång blir det en med vanligt socker, även om jag vet att läsk inte alls är bra.

precis
2008-01-31 18:37
#4

Exakt, vanliga livsmedel har mer smak, och därför kan man nöja sig med att äta mindre mängder, av sånt som innehåller grädde, smör, socker osv.

Lightprodukter är ett skapat behov ifrån branschen, ganska snarlikt vad tobaksindustrin har skapat. Ingenting vi egentligen behöver klämma i oss. Och därför är det väldigt lätt att avstå eller att välja andra saker om vi nu vill "unna oss" nåt gott.

Ida
2008-01-31 19:59
#5

#4 Sant. Den här debatten går även ihop med den allmänna debatten om tillsatser i mat. Lightprodukter innehåller alltid en hel del tillsatser i form av modifierade stärkelser, emulgeringsmedel etc eftersom de fettsnåla produkterna inte har stadgan och formulan naturligt, pga låg fetthalt. Jag försöker alltså undvika allts sånt, dels för att jag inte längre vill ha sucralos eller aspartam, men inte heller en massa konstgjorda tillsatser.

Sara
2008-02-01 14:08
#6

# 2 Jag vet att suget blir starkare precis som när man slutar röka. Men man går inte upp i vikt av att dricka light eller att sluta röka utan det är vad man gör åt suget som ökar vikten.

Sara

Annons:
MiroSputnik
2008-02-01 14:23
#7

#SARA: Lura inte dig själv med att du inte går upp i vikt av coca cola light. Det kommer flera år senare. Dessutom innehåller Coca cola light just sucralos. De bytte till det för att det skulle vara nyttigare…

Jag undrade varför jag inte gick ner i vikt (tvärtom gick jag upp!)  när jag bytte från vanlig till light, och efter många år (druckit det regelbundet i 15 år) fick jag svaret. Allt sk*t som de stoppar i light produkter istället för socker binder mer fett i kroppen på lång sikt än vad vanliga produkter gör.

Jag har diabetes, anledning tilll att jag drack lightcola, men fick rådet av min läkare att sluta med allt vad light heter, speciellt om jag vill gå ner i vikt. Det är bättre att använda vanliga produkter i måttliga mängder istället.

Nu dricker jag mest vatten, men unnar mig läsk ibland. Och det har gjort under med vikten. Under den tid jag drack vatten och lightprodukter gick jag upp ca 20 kilo på 10 år. Nu, efter att ha bytt till vanliga produkter har jag på bara ett år gått ner 4 kilo, och håller vikten.

 Mitt råd till alla: Sluta med att använda LIGHT produkter…

[Norrbysa]
2008-08-19 21:43
#8

Har även läst forskningsrapporter någonstans om att light-socker lagras i kroppen till en viss del, och bryts inte ner utan ackumuleras i kroppen när man konsumerar produkter med light-socker.

Visst. Det mesta går ut i avloppet och vidare ut i naturen, men det är inte bra det heller…

Och ingen har någon aning om vilka långsiktiga effekter sådana produkter har på miljön, djur och människor…

abbis
2008-08-20 01:34
#9

Har även läst att sötningsmedlena lakar ur benstommen och gör den extra skör..Jag har helt slutat med lightvarianterna och äter "riktig" mat istället för konstgjord..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

precis
2008-08-20 02:04
#10

Vad duktiga ni är. Men jag har en känsla av att fler behöver höra dom här "kostråden". Inte bara upplysta personer som hänger på ett konsumentforum och gräver i gamla trådar.

Har ni bra förslag?

AnnaLundin
2008-08-20 20:32
#11

Det är väl tyvärr så att de som skulle behöva kunskapen inte söker efter den… Obestämd

EmmaG
2008-08-21 13:45
#12

Fast sötningsmedel va väl rätt mkt i presseb liksom glutamat?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[Norrbysa]
2008-08-22 00:35
#13

presseb?

Annons:
EmmaG
2008-08-22 09:07
#14

pressen

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[Norrbysa]
2008-08-22 17:49
#15

aaah.. :-)

Jag har då inte läst så mycket där..

Ida
2008-09-15 00:50
#16

Jag måste erkänna att jag fallit tillbaka i light-fällan! Jag försöker att inte dricka läsk alls, men ibland blir jag för sugen och då blir det cola light ändå. Svår balans det där med att hålla vikten och inte få hål i tänderna, med att äta och dricka hälsosamma produkter.

[Norrbysa]
2008-09-15 01:52
#17

Jag förstår inte balansen du pratar om?

Hålla vikten vs. hål i tänderna?

Utveckla gärna? :-)

Ida
2008-09-16 00:55
#18

#17 Nä, där rörde jag nog ihop det. Jag menade snarare att jag helst skulle vilja dricka vanlig cola, om jag nu ska dricka någon alls. Men vanlig cola innehåller socker = dåligt för tänderna och vikten. Och cola light är dåligt av andra orsaker.

[Norrbysa]
2008-09-16 16:18
#19

Ahaa.. nu är jag med. :-)

Men att hålla vikten med light-cola fungerar knappast tyvärr. (Se urklippt artikel nedan.) 

Smaken lurar kroppen

Forskare vid Purdue university i Indiana, USA, har genomfört en ny studie som visar att "lättmaten" kan göra att du går upp i vikt - i stället för ner.

Konstgjorda sötningsmedel gör det svårare för kroppen att reglera hur mycket du äter, enligt studien. Den söta smaken gör att kroppen förväntar sig energi som aldrig kommer. Kroppen blir lurad och vill kompensera det genom att äta mer annan mat.

Enligt forskarna är deras rapport i tidskriften Behavioral Neuroscience en förklaring till varför vi i dag ser att både övervikt och användandet av sötningsmedel blir allt vanligare.
De får medhåll av Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.
- Det är viktigt att sådana här studier lyfts fram. Lightprodukter hjälper inte människor att hålla vikten, snarare blir deras eventuella övervikt värre, säger hon.

Forskningen om fetma och sötningsmedel är långt ifrån färdig. Studien kritiseras av många inom matindustrin.
- Andra studier, som är gjorda på människor, visar att light-produkter kan göra att man går ner i vikt men också behålla den låga vikten. Men övervikt beror ju generellt mer på hur mycket du rör dig och vilken livsstil du har, säger Peter Bodor, informationschef på Coca Cola Sverige.

Men Charlotte Erlanson-Albertsson menar att lightproduktindustrin är rent lurendrejeri.
- Affärerna har hyllor med massa sådana produkter, det visar ju att de säljer. När man druckit en lightläsk dröjer det inte länge förrän man blir sugen något mer sött. Man blir urstirrig och kroppen signalerar att den vill ha mer. Sötningsmedel ger heller ingen mättnadskänsla, vilket vanligt socker gör, säger hon.

Källa: http://www.expressen.se/nyheter/1.1054498/lightprodukterna-kan-gora-dig-fet

precis
2008-09-16 18:42
#20

#19 Bra klipp! Den där info-chefen på kokakola verkar väldigt vinklad. Man kan inte gå ner i vikt av light-läskeblask. Men man kanske inte går upp lika mycket, jämfört med om man druckit exakt samma mängd "socker-kola".

Enda lösningen mot fetma och extrem övervikt är nog : minska portionerna, sluta ät så mycket!

Jag såg på ett paket nyponsoppa som jag råkat köpa att det var konstgjorda sötningsmedel i. Väldigt liten text, vid 1-liters-symbolen. Att det var "inget tillsatt socker" var ju mycket klart och tydligt mitt på paketet, på alla 4 kanter. :(      …jag köper inte Ekströms i fortsättningen, det var ju också ett tillfälligt engångs-förkylnings-kur-experiment

Annons:
[Ninjakossan]
2011-09-15 15:53
#21

#2

Håller med dig. Jag har nyligen börjat på LCHF och har då gått från vanlig läsk till light-läsk de få gånger jag överhuvudtaget dricker det.

Dessutom tycker jag att julmust light är godare/lättare att dricka då jag upplever att det är mindre kolsyra i.

Men rent allmänt så är jag inte så mycket för light-produkter, men är det något där jag är för det så är det väl när det gäller läsk.

[StaffanM]
2011-10-05 17:31
#23

Det vanligaste sötningsmedlet i lightprodukter är aspartam.

Det var förbjudet i USA tills man bytte president och chef för FDA och vips så vart det tillåtet. Ett halvår senare så fick den nya FDA-chefen jobb hos aspartamtillverkaren.

Det var krigsförbrytaren Donald Rumsfeld som fick det tillåtet.

Aspartam är ett dödligt gift.

http://aspartamekills.com/

svenake
2011-10-08 15:08
#24

Just  aspartam är vanligt även i svensk saft ocm man köper i affärer.

Jag brukar kolla noga, för det finns bättre alternativ.

Aspartam kan dock vara bra val för diabetiker, ty diabetes  KAN vara mer riskfyllt än att dricka saft som är sötat med aspartam.

AnnaLundin
2011-10-09 17:45
#25

Fast om diabetikern i övrigt sköter sin kosthållning vs insulindosering så kan de lika gärna dricka ett glas vanlig saft.

svenake
2011-10-09 17:50
#26

#25    Helt rätt.  Om allt är stabilt.

[SweetRose]
2011-10-13 16:18
#27

#6, nu vet jag inte om fler har sagt det men det stämmer inte alls det du säger, gå upp i vikt är precis det man gör av light produkter.

I produkter som lightglass t.ex där tar de i mer fett för att uppväga bristen på socker, sedan har de i aspartam etc. Det är samma princip som med produkter där det är minskat fett i. Minskat fett = mer socker. Mindre socker = mer fett.

Samt det faktum att pga att du inte får den tillfredsställelsen du vill ha från lightprodukten äter du mer av annat aoutomatiskt då du aldrig blir nöjd. Det är ingen tillfällighet att nästan alla de som äter mycket lightprodukter är de som är överviktiga.

Jag och hela min familj äter riktigt smör, riktigt rårörsocker och är smala. Man får lära sig äta med måtta helt enkelt, det finns inga genvägar. Lightprodukter är bland de värsta uppfinningarna någonsin. Aspartam som är 200x sötare än socker är en av de största cancerframkallarna idag.

Bra inlägg #19!

Annons:
jizzy
2011-11-14 13:45
#28

Var det Aspartam som från början var framtaget som en medicin mot akut magsår? Osäker på om det var just det sötningsmedlet, men något av de vanligaste iallafall.

Upp till toppen
Annons: