Annons:
Etikettresor
Läst 1936 ggr
Staffan
2008-01-21 17:48

Abu Dhabi -> Grön stad

"Med åtskilliga miljarder kronor i statliga oljepengar ska nybyggarstaden Masdar i Abu Dhabi bli koldioxidfri år 2015. Idag avtäcks modellen av den perfekta miljöstaden. Senast i november köpte Abu Dhabi in sig med en storpost i USA:s största bank Citigroup."

>> Länk till artikeln på E24

Mvh // Staffan

Annons:
Oskar
2008-01-21 19:44
#1

Ha lite komiskt att bygga en grön stad med oljepengar. Men alla sätt att värna miljön är ju bra. :)

Fast att bygga en hel stad på en gång tror jag inte på…brukar bli opersonliga städer utan själ.

mvh
Oskar

Ida
2008-01-22 11:06
#2

#1 Jag tänkte precis som du. Så paradoxalt att bygga en grön stad med intäkter från oljan, som är själva boven i dramat.

precis
2008-01-23 20:31
#3

#0 Jätteintressant. Det är de med mycket pengar som har möjlighet att tänka riktigt fritt och framåtsträvande mot nya livsvillkor och möjligheter.
Jag har filosoferat och diskuterat Peak Oil och etik i samband med detta (och angränsande områden/problem)
och…
…jag börjar nästan tycka att det verkar bäst att pumpa upp all olja och gräva upp all kol som finns i marken, och bränna upp allt så himla fort som det bara är möjligt…
så att vi slipper fokusera på så många konstiga frågetecken och allt löjligt tjafsande om miljöfrågorna…

Eller så gör jag ett konst-projekt eller fejk-dokumentär-film med mina idéer kanske?

Ida
2008-01-24 11:05
#4

#3 Gör en film tycker jag. Då kanske du får nobelpris till och med. ;)

kosmopolit
2008-12-13 02:28
#5

låter ju bra men samtidigt är grannarna dubai RIKTIGT STORA energislösare jämfört mot befolkningen.

Upp till toppen
Annons: