Annons:
Etikettguldstjärna-till
Läst 2506 ggr
Ida
11/20/07, 1:28 AM

Vardaglig konsumentmakt

Idag använde jag verkligen min konsumentmakt. På väg hem skulle jag handla med lite middag, mjölk etc och gick in i ICA-affären vid tunnelbanan. Den är otroligt trång vilket gör att man knappt kan stanna till utan att det bildas kö bakom. Oerhört irriterande, men jag gick på och letade efter ingredienser att göra en god vintersoppa/gryta till min förkylda pojkvän. Det fanns INGET ekologiskt kött över huvud taget och grönsaksavdelningen var så sparsam att det knappt fanns "vanlig" frukt. Trots att jag var trött och hungrig trängde jag mig förbi allt folk, lämnade tillbaka varukorgen och gick bort till Konsum istället (några kvarter bort). Konsum har gjort en storsatsing vad gäller ekologiska produkter vilket gjorde att jag kunde köpa: ekologisk lök, morötter, vitlök, rödbetor, päron, kött och mjölk. Det är lätt att påverka när det finns alternativ och jag vill både för min egen och miljöns skull markera min ståndpunkt genom att köpa ekologiskt om det finns.

Heja Konsum Birkagatan! :)

Annons:
AnnaLundin
11/20/07, 10:27 AM
#1

Jag hoppas att du högt och ljudligt deklarerade i ICA-butiken innan du gick ut att "NÄÄ, jag går till en annan affär där det går att hitta ekologiska produkter!" För annars har de ju ingen aning om varför de miste en kund…

Själv blev jag förbannad häromdagen. VI har fått ett nytt utlämningsställe för paket och jag var där och skulle hämta paket i helgen. En ny expedit var under upplärning och när hon skulle sätta fast kvittot på det stora A4-arket med häftapparat så gav jag henne tipset att inte sätta det uppe i hörnet eller i vänsterkanten på pappret, för att det ska gå att sätta in i en pärm utan problem. DÅ fräser tanten som höll på att lära upp expediten att "vi kan väl inte hålla på och fråga folk om de ska sätta in pappret i en pärm"… Eh, nej, det BEHÖVER ni inte ens göra, om ni tar för vana att ALDRIG fästa kvittot i papprets vänsterkant, vilket var just det jag tipsade om!

Men jag bad högljutt om ursäkt för att jag försökte komma med tips och råd och fräste till dem att "Sura tanter har jag fått nog av"….

Ida
11/20/07, 1:16 PM
#2

#1 Ha, ha, vad härlig du är! Faktum är att jag knappt kom förbi allt folk som stod i kassan och kunde därmed än mindre få kontakt med expediten. Det är ju dessutom deras problem om de inte insett värdet i att bredda sitt sortiment med ekologiska produkter även om man hade önskat att alla fattade det. MEN, i konsumbutiken däremot sa jag högt och tydligt i kassan att "den här butiken har det i särklass bästa sortimentet av ekologiska produkter" varför jag väljer att göra alla mina inköp just här. Hon svarade: "det är en storsatsning vi gör" och det märks. Hoppas att fler handlar där av den anledningen samt för att det är klart behagligare att gå runt i en butik där man inte behöver ta allt i farten.

abbis
11/20/07, 11:53 PM
#3

Hurra för kunder som väljer att gå dit där det är bäst och inte billigast..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Rickard07
11/21/07, 12:05 AM
#4

#3, Det är ju dock en bedömningfråga från individ till individ, skulle aldrig handla på Konsum, över min döda kropp.

Ida
11/21/07, 12:22 AM
#5

#4 Varför inte?

AnnaLundin
11/21/07, 12:52 AM
#6

#2 - njä inte härlig direkt, snarare en superbitch när jag blir irriterad. För jag kan inte hålla truten… Oskyldig På gott och ont…

#4 - inte jag heller, men det är en annan femma… Jag föredrar att försöka påverka den butik jag VILL handla i att utöka sortimentet med de produkter jag vill ha…

För övrigt inträffade incidenten jag skrev om i #1 just på Konsum….

Annons:
Ida
11/22/07, 10:47 AM
#7

#6 Det är så klart en bra strategi att försöka påverka där man vill handla. Faktum är dock att jag helst inte vill handla i ICA-butiken där jag var först, av den enkla anledningen att det är trångt och jag vill matfilosofera lite när jag går runt i en butik. Där inne blir jag bara stressad och längtar ut.

Coop står för övrigt för 48 procent av den totala försäljningen av ekologiska produkter i Sverige läste jag igår.

Rickard07
11/22/07, 2:25 PM
#8

#5, Jag gillar ICA's "atmosfär" bättre. Bättre priser, ja allt är bättre…. Sedan är jag ju uppväxt med att det är ICA som gäller.

Men Coop de nya butikerna blir väl bättre och bättre faktist så om en tid kanske jag skulle kunna handla inne på en ny Coop möjligt möjligt vis, men inte på en gammal Konsum.

Ang Ekoprodukterna så rör det mig inte ryggen för jag är en miljödödare. Skulle aldrig köpa varor som är en gnutta dyrare för att hjälpa miljön - faktist.

Ida
11/22/07, 6:00 PM
#9

#8 Tråkig inställning tycker jag. Det är klart att det finns en gräns för vad det får kosta att vara miljövänlig, det får ju inte överstiga nyttan, men om fler väljer miljövänliga produkter kommer ju produktionskostnaderna att kunna sjunka även där.

Det handlar inte heller bara om miljöns hälsa, utan även den egna. Tror inte att det är särskilt hälsosamt att stoppa i sig en massa grönsaker som konstgödslats, genmodifierad mat eller djur som föds upp på benmjölsprodukter.

Rickard07
11/22/07, 7:20 PM
#10

#9, Mjo jag vet, är väl inget jag är stolt över. Främjar ju inte direkt miljön - tyvärr. Jag anser att den redan är såpass förstörd, men visst man kan ju bromsa osv… men men.

Ida
11/23/07, 1:26 PM
#11

#9 Ja, man kan absolut bromsa det! Jag tror inte att man får fastna i tänket att man ändå är så syndfull som duschar länge, köpt ny bil, älskar att handla nya kläder tex. Det lilla man gör bidrar och jag är glad att fler och fler nu väljer miljömärkta produkter, även om inte alla kan göra det av exempelvis kostnadsskäl.

Rickard07
11/23/07, 5:06 PM
#12

#11, Bil! Där är farsan noga med att man ska använda den länge i alla fall, hehe.

Asså vi sorterar ju lite sådära, men så mkt mer än så är det ju inte. Alltid bättre än inget i alla fall.

Ida
11/26/07, 7:49 PM
#13

#12 Absolut, det är bättre än ingenting. Häromdagen annonserades dessutom på nyheterna att "vanlig" fukt och grönt innehåller en hel del rester av bla besprutningsmedel vilket inte är särskilt bra att få i sig. Det kanske gör att ännu fler köper ekologiskt och att det får en betydligt större del av hyllorna framöver.

Annons:
Morrhoppan
11/26/07, 11:00 PM
#14

#8 Ekologiska varor är inte BARA till för att hjälpa miljön, det är ju nyttigare för dig också! Tester visar att ekologiska grönsaker och frukt innehåller mer nyttigheter än annan .

Handlar inte heller eokologiskt särskilt ocfta, men jag gör det emellanåt, och faktiskt allt oftare. På vårt Willys, kostar den ekologiska mjölken lika mycket som den vanliga mjölken gör på Ica och bara häromdagen sålde de ekologiska bananer för bara 9.90/kg. Så visst går det framåt!

Rickard07
11/27/07, 12:30 AM
#15

#14, Det är ingen större anledning till att jag skulle köpa det, skiter i hur nyttigt saker å ting är för mig, haha.

Upp till toppen
Annons: