Annons:
Etikettbostad
Läst 2458 ggr
Fija
12/1/07, 1:13 PM

Jag vill flytta!

Lägenheten är verkligen kanon och jag har nära till stallet och allt…Vi har bott här i exakt 4 månader idag…

Men hyresvärden och vaktmästaren är riktigt hemska.

Först var det när vi hade bott här bara nån vecka. Det var söndag runt kl. 14. Jag satt och såg tv i bara nattlinne och min sambo var i tvättstugan. Då knackar de på dörrn och jag går till klädkammaren för att hämta ett par byxor. Men hinner inte ens ta på mej dom så låser hyresvärden upp dörren och kommer in. Då skulle han kolla något på elementen…Men på en söndag utan förvarning!!

Det vart världens bråk sen på måndagen. Min sambo ringde honom och sa att han inte fick komma in utan att meddela minst dagen innan. Och han bara svara, håll käften snorunge, det är mina lägenheter och jag gör som jag vill. Vi ringde hyresgästföreningen som lovade att hjälpa ta tag i det här. Ångrar att vi inte ringde polisen…Borde ju nästan bli hemfridsbrott eller så!

Och igår då. Klockan var runt 12. Jag stog i duschen och det knackade på dörrn. Min sambo öppnar och där står vaktmästaren med två killar som ska kolla vattentrycket i badrum och kök. Min sambo sa att det inte passade just nu utan att dom fick komma tillbak senare. Vaktmästaren säjjer att dom kommer om ca en kvart efter dom kollat en annan lägenhet. Min sambo knackar på och säjjer det till mej. Jag börjar skynda mej att balsamera håret å göra annat fix i duschen, stressade så jag skulle hinna på en kvart. Men redan 5 min senare knakade dom på igen. Dom kollade köket, tar ju 5 sek att testa spola i en kran. Och sen stog dom i hallen och väntade medans stackars jag i stress torkade mej och kastade på mej kläder…

Jag är så less och så lessen,,,,Vill verkligen inte bo här en enda dag till…

Annons:
Sara
12/1/07, 4:30 PM
#1

Det är inte försent att anmäla nu. Gör det och sätt dit dem ordentligt.

Egentligen ska de meddela 4 veckor innan om det inte är akut.

Jag har oxå haft en värd som gick in i min lägenhet. Han gjorde det bara EN gång. Fast han var inte så otrevlig som eran.

Jag skulle råda er att skaffa en kedja på dörren så ni kan känna er trygga när ni är hemma.

Sara

Fija
12/1/07, 8:04 PM
#2

Jo, funderar på göra en anmälan på måndag. Fara förbi polisen och prata. För dom som att dom skulle göra koll på vattentrycket igår borde dom ju ha vetat någon dag iförväg iaf och kunnat meddela oss i hyreshuset. Hyresvärden har ju till och med fått min sambos mobilnummer så att han ska kunna ringa eller skicka ett sms om att dom ska in i lägenheten, då tydligen lämna en lapp eller så verkar för svårt…

Jag har hört massa dåligt om hyresvärden, men tyvärr såklart då vi redan flyttat in.

T.ex så har alla brevinkast eller postlåda just utanför dörren. En dag så fick alla postlådorna brevid vägen. Utan att ha ens berättat att dom skulle göra det. Men då hade det varit någon granne som anmälde och dom fick ta bort och sätta tillbaka utanför dörrarna då dom aldrig meddelat innan.

Sen så har jag fått höra om massor av småstölder och sånt inne i lägenheterna. Men vet inte om det är sant.

Fija
12/1/07, 8:06 PM
#3

Och kedja var ju jättesmart!! Ska fixa det!

Ida
12/3/07, 7:31 PM
#4

Det låter som att de missbrukar sin ställning som hyresvärd och vaktmästare och i synnerhet att de har tillgång till alla lägenhteternas nycklar. Det är ytterst oseriöst och så klart inget de bör komma och kräva direkt om det inte är akut genom att något brinner eller läcker eller så.

Hjortronsylt
12/4/07, 8:53 PM
#5

 Vilken typ!  Stackars er. Hoppas ni är med i Hyresgästföreningen, om inte så kan det vara värt 70 kr i månaden för att få juridisk gratis hjälp i såna här ärenden.

Är ingen expert alls utan detta har jag själv fått veta vid förfrågan ; En hyresvärd får inte bara gå in med huvudnyckeln utan att först ha meddelat den boende och överenskommit en tid och dag. Går en hyresvärd in utan denna gemensamma överenskommelse kallas det hemfridsbrott och är ett brott i sig, ni ska omgående ringa polisen om det händer. Vad händer om något försvinner? En tv eller pengar? Ni kan inte påvisa inbrott eftersom någon gått in med nyckel och därför inte heller få ut något på hemförsäkringen.  Ring polisen! det är mitt råd.  Lycka till - och flytta och byt hyresvärd så fort ni kan!

Upp till toppen
Annons: