Annons:
Etikettdetaljhandel
Läst 3941 ggr
AnnaLundin
2007-11-28 21:16

Går folk verkligen på detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var och skulle köpa bröd idag och såg att de hade fått upp en skylt om "köp två för endast…"

Brödet kostar 17.90/styck - man fick köpa två för 35 kr - otrooooligt generöst erbjudande… Penga mun 

För den som inte är snabb i huvudräkning kan jag berätta att två bröd till ordinarie pris kostar 35,80, priset/bröd om man köper två är 17.50 - alltså man sparar hela 40 öre/brödlimpa om man köper två…

Är folk verkligen så dumma att de går på såna här trick? Räknar folk inte efter? (jag har sett fler såna exempel, där det är totalt meningslöst att köpa mer än en…)

Annons:
jn84
2007-11-28 21:38
#1

Jag brukar försöka få sambon att förstå att "2 för 1" sällan är lönsamt. Oftast är det en man vill ha, men sen köper man två ändå, när det är erbjudande. Brukar dock aldrig "gå på" erbjudanden där man sparar några ören, utan ska vi köpa fler av nåt så ska det vara ordentlig rabatt.

Lite som icas buffé-erbjudanden, man brukar få 5 kr rabatt om man köper TVÅ varor för kanske 20 kr styck. Varor som man oftast inte skulle köpa annars, men gör det för att det är erbjudande.

Det är ju sällan så att affärerna har erbjudanden för att gynna kunderna…

Rickard07
2007-11-28 22:06
#2

Tyvärr ja, tror jag.

ICA hade idag ett grymt bra erbjudande.
2 mörka chokladkakor för 15:- Ord. pris 13.90 per styck!!!!

Enormt bra, anledning: Kort datum, men var ju tills 12 december… Sjukt nice bästa jag någonsin sett typ.

Ska nog köpa dem :)

Sara
2007-11-29 15:14
#3

Kort datum betyder ju inte alltid att varorna är obrukbara efter bäst föredatumet. Torrvaror håller ofta bra mkt längre.

Sara

Ida
2007-11-29 16:02
#4

Jag tror också att man i allmänhet "går på" det. Prisextra har ofta 2 för 1 och man sparar ofta inte ens en krona. Vissa erbjudanden sparar man desto mer på dock, varför man säkert tror att man gör det när det gäller alla erbjudanden.

Rickard07
2007-11-29 17:14
#5

#3, Precis det med.

Micce11
2007-11-29 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Flerköp är intressant, det gäller att få kunden att ta så mycket varor med sig, dels för omsättningen, dels för att öka volymerna som på sikt leder till högre marginaler. 

Har själv planerat många sådana kampanjer, ibland är det dragare "2 Pringles för 20", ibland omsättningshöjare som exemplet ovan även om den var riktigt kass. Hade jag bestämt ord. priset hade det rimligtvis varit 18.90 eller 19.90, där går gränsen för singelhushållet, men uppåt 22.90 får flerköpspriset låta mycket bra. Prispsykologi är det alltför många handlare som saknar. Så kan man ju såklart skapa volym genom att vara billig rakt överlag, se Lidl, Willys MFL.

Annons:
KeramikeniSkredsvik
2007-11-29 22:42
#7

Det kan ofta vara värt att använda huvudräkning i affären. Jag har t.o.m stött på att "extrapriset" är dyrare än det vanliga. eller att storpack är dyrare än småpack. Jag kollar alltid kg- eller literpris.

Engla
2007-11-29 23:00
#8

Ja, det gäller att se upp. Inte bara för priset, utan att man tänker efter: Behöver jag verkligen två bröd istället för ett?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

johan
2007-12-02 14:21
#9

För några år sedan promenerade jag på Djurgården. Där stod en snubbe och sålde lakritsremmar. Jag ville ha en rem. Den kostade 6 kr.

Säljaren sa: -Du får 3 för 18 kr.

Tittade förvånat på honom och frågade vad jag hade att tjäna på det. Men han förstod inte riktigt tror jag…

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Rickard07
2007-12-03 19:20
#10

#9, Från tjuvlyssnat har jag sett denna typ:

Bartender - Det finns cider för 20:- i baren nu!
Tre tjejer ~ 20 - Vi tar tre stycken!
Bartender - Det är 5 för 100:-…
Tre tjejer ~ Shit va billigt, det tar vi.

Nått sånt… Man tjänade inget på det i alla fall, men det lät billigt haha.

Sandra
2007-12-08 12:03
#11

Vet ni en sak? Såna där 2 för 1-grejer går såna som jag på… för att jag är sifferblind. Så nej, jag använder inte huvudräkning i affären för jag får inte ihop summan som den ska. Så länge det inte är heltal då… men när de skriver ören (som de ofta gör) då är jag helt lost…

jn84
2007-12-08 17:31
#12

Jag gick på det i onsdags… Generad

Skulle handla matlagningsgrädde i Vi-butiken. Fanns erbjudande om att Keldas variant kostade "2 för 15". Stod inte vad de kostade styck, men eftersom Icas variant låg på 9,90 styck (med lågpris-prislapp) så antog jag att Keldas låg i närheten..

Snopet när jag betalade i kassan och såg att ordinariepris var 7,90…

Ida
2007-12-10 17:47
#13

#12 Men du sprarade ju 80 öre!! ;-)

Annons:
jn84
2007-12-10 18:28
#14

#13 Jo, men jag behövde ju bara en! Den andra väntar fortfarande i kylen :)

supermoccine
2007-12-13 18:24
#15

#11 Tips: mobiltelefonen brukar ha en räknare. Kan vara bra när man är sifferblind eller mer sifferlat som jag ^^

kosmopolit
2008-12-13 01:31
#16

nr 12 du var i en vi butik som krängde icas matlagningsgrädde heh e de stora hälar butiken eller lol.

nämen ja å spara 80öre e ju inte fy skam lol.

Till micke nr 6:

Jag blir bara sur om jag ser att en handlare lagt på ett för uppenbart högt ord pris bara för att få kunden att köpa 2-3st.

då köper jag inget från butiken ett tag för jag vet att dom e smarta lurisar.

man ser ju direkt tillexempel delicatoboll på hemköp för 9,90 3 för 15 det finns ingen normal matbutik i hela sverige som nånsin tagit 9,90 för en delicatoboll.

eller riktigt usla torra lussebullar på ica maxi för 11,90(4för 30 va de tror jag) medan alla andra sorter kostar 9,90

samma på seven eleven usla billiga lussebullar för 15kr eller 4 för 30

(det usla företaget tjänar mer pengar när du köper 3 till iallafall vilket är meningen och du känner att det är billigt)

självklart e man beredd att betala ett högre pris på en nice konsumbutik eller nån med centrumhyra än nån usel lågprisaffär med billig hyra eller för lite personal.

så tänker jag iallafall

johan
2008-12-16 17:52
#17

Jag tror många även tror att butikens egna märke ofta är billigast, men så är inte alltid fallet.

Ett typiskt lurigt exempel är toa- eller hushållspapper. Priset för t ex 6 rullar varierar kraftigt. Coop Xtra är ofta billigast. Men om man istället tittar på kilopriset är de inte billigast. För just toa- och hushållspapper tycker jag det är viktigt, för det säger en del om kvaliteten på pappret. Tjockare papper = mindre åtgång = billigare.

En annan klassiker är att man har lite lägre pris än konkurrenten, men när man tittar lite noggrannare så ser man att det är mindre i förpackningen. 

För Kravmärkt och ekologiskt frukt verkar konsum hittat en lömsk modell också. Vanlig frukt anges oftast i kilopris, t ex 19,90 kr/kg för äpplen. Eko-frukten är dock oftast förpackad och kostar 19,90 kr/förpackningen, men att en förpackning sällan innehåller mer än 1/2 kilo. Och så kan man ju ifrågasätta varför ekologiskt frukt ska komma i en plastförpackning. :(

Jag har inget emot att kvalitet, eko eller krav kostar mer. Men jag blir irriterad när det är uppenbart att butiken försöker lura mig att tro att A är billigare än B.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

AnnaLundin
2008-12-16 21:47
#18

#17 - det där med plastförpackningarna har en logisk förklaring, som jag dock har glömt just nu.

Men en del i det hela kan ju vara att det inte ska gå att förväxla de ekologiska bananerna med de konventionella. Även ekoäpplen ligger ju ofta i en påse.

kerre
2008-12-17 01:27
#19

blir förvirrad när vissa saker står i kg pris och andra i styckpris tillexempel när man ska köpa bröd får dom ens göra så? blir mycket svårare som konsument iallafall.

ANNIA
2008-12-17 21:12
#20

Jag har ganska bra koll på priser på dom varor jag brukar köpa. Så om det är rabatt på dom så kan jag köpa om det är två till lägre pris. Annars brukar jag inte köpa när det är den sortens erbjudande eftersom det oftast blir lika dyrt i längden.

När det gäller toa/hushållspapper så gör jag likt johan att jag kollar bla på vikt och jämför.

Förutom det med att en vara kan vara billigare men då finns i mindre förpackning. Så finns det även annat som kan göra att livsmedel ser billigare ut.
Det är att det är sämre kvalitet på nåt vis. Tex billig pasta brukar vara mer smul i. Billigt ris brukar finnas mer skaldelar i eller lite mer övermoget (eller vad det kallas). Tex sylt så är det mindre av frukt/bären i. Kan även vara så att det är lite skillnad på vilka ingridienser som finns i.

Så många gånger gäller samma sak för livsmedel som för så mycket annat, att man får vad man betalar för.

Annons:
Ida
2008-12-18 13:50
#21

#19 Självklart får man göra så. Ingen kan bestämma hur butiken ska prismärka. Däremot är det ju butiken själv som drabbas om kunderna är missnöjda och känner sig lurade av prismärkningen. Det kan man gott säga till om ifall man tycker att det är missvisande.

Imasy
2008-12-20 14:23
#22

Jag vet inte om jag kategoriseras som snål eller ekonomisk eller nåt annat, men nu för tiden så gar jag alltid och räknar med miniräknaren om jag handlar mer än ett par smågrejor.

Fast kostar en sakt tex 13:50 avrundar jag alltid uppåt. Men då vet jag vad det kommer att kosta i kassan. Har tröttnat på att bli blåst pga deras prismärkningar. En gång tex var jag på en butik, där det står "Duschdraperi 25 kr /st" Billigt tyckte jag och tog två st då jag behövde ha ett par nya. Ser sen när jag kom hem att de kostade 50 kr st, och detta är inte första gången jag har varit med om detta, så nu är jag gnäll tanten med miniräknaren ;)

Strunar även i att köpa saker som inte är prismärkta.

Men man kan ju se en stor skillnad i pris på butikerna. Köpte en klädrulle på Willys häromdagen för 9:90 kr, och den hette "No Name". Ser på hemköp igår att samma klädrulle är 14 kr dyrare!!

MiroSputnik
2008-12-24 09:35
#23

Jag gick nästan på en riktig nit… Stod så fint på chokladkakor: 2 för 35. Visst, jag behövde inte 2 men kunde tänka mig att köpa, beroende på hur mycket billigare det blev. Blev riktigt förvånad när styckpriset var 14,90. Det skulle alltså bli 5,20 DYRARE om jag köpte 2…

Jag påpekade detta till butikschefen, men han verkade inte bry sig. Skylten sitter kvar än idag. Och, ja, de går in som kampanjpris i kassan: 2 för 35…

Loove
2009-01-01 20:53
#24

Hej

När jag jobbade i ica butik i borås så hade vi lägre priser på många varor och sedan gjorde ica centralt en kampanj med "2för" och andra ica butiker i sverige har då högt ordinariepriser och men ser en större prisskillnad. När jag jobbade i borås så var ibland de centrala kampanjerna dyrare än våra ord priser

Ida
2009-01-01 21:06
#25

#24 Intressant! Jag kan tänka mig att ordinariepriserna ser mycket olika ut beroende på var i landet man befinner sig.

KeramikeniSkredsvik
2009-01-06 16:04
#26

Jag skulle handla juice, och för en gångs skull inte bara en liter. Så jag kollade på GodMorgons färskpressade juice som även finns i 2-liters. 2-litrarna hade ett högre literpris än 1-litersförpackningen! Ordinarie pris på båda. Man är så inkörd på att större förpackning ger ett lägre kg/liter/-pris, men ack vad man bedrar sig. Kolla alltid!

/Sofia

lkn02001
2009-01-28 14:04
#27

kan meddela att på Lidl har de ibland kampanjer med 2 för 1 osv. När jag har kollat så tjänar man faktiskt på det också. Det bästa med det är att om jag bara köper en så får jag samma lägre pris!

Annons:
Siggebus
2009-02-04 08:55
#28

Jag går sällan på det faktiskt - kollar allt noga eftersom jag är övertygad om att alla handlare gör allt för att lura oss stackars kunder GladFlört

Ett exempel: I min affär satt det en färgsprakande liten skylt på 6-pack äggen "köp två för 25 kr!".

Lät ju bra tyckte jag och skulle precis ta två när jag hejdade mig och tänkte: "men vänta lite nu ….. undrar vad ett 12-pack från samma producent kostar?"

Vad tror ni? Jo, en tolvpack kostade 21.90! Alltså billigare än två st 6-pack Skrattande

Ingen stoooor ekonomisk skillnad förstås men många bäckar små ………

MagdaLena
2009-02-05 15:50
#29

Jag tror att de flesta av oss har siktet inställt på vissa ord som:

  • FYND

  • REA

  • EXTRAPRIS

  • UTFÖRSÄLJNING

  • 2 TILL PRISET FÖR 1

Kanske genetiskt?

Jag själv är typen som kan köpa 2 hammare för 50 kr, så länge jag tror att jag gör en bra affär Cool

KeramikeniSkredsvik
2009-02-05 18:42
#30

Talgbollar 10 st för 24.90, 6 st för 12.90 - Det finns hur många exempel som helst.

/Sofia

Upp till toppen
Annons: