Annons:
Etikettmarknadsföring-reklam
Läst 2129 ggr
Ida
2007-10-14 00:41

Dags att byta varumärke?

Vissa varumärken känns gamla och förlegade och skulle behöva en rejäl make-over. Personligen tycker jag att Volvo skulle behöva en upprustning av logotypen. Konstigt att ett så innovativt och "fräscht" företag i övrigt har en gammal manssymbol som varumärke.

Har ni fler exempel?

Annons:
Oskar
2007-10-14 13:11
#1

Jag e lite kluven till sånt där. Att ändra ett företags värderingar är ju självklart bra i och med att världen förändras. Men att ändra själva logotypen tror jag sällan leder till något bra. Jag tycker i allafall att de logotyper som fungerar bäst är de som hängt med ett tag. Ett företag som vågar behålla sin logga tycker jag känns förtroendeingivande. Ett företag som "förnyar" sin logga tycker jag däremot känns lite desperat…

mvh
Oskar

Ida
2007-10-14 20:15
#2

#1 Jag håller inte med. När det gäller Volvos logga är det inte manssymbolen jag stör mig på, utan att det känns som att den sett ut så i all evighet.

Ett bra exempel på lyckad förändring av logotypen: Telia. Inte så sexigt med det gamla Televerket-snittet de hade i början, i blått och orange. Jag tycker uppdatering av varumärket tyder på förnyelse och på att företaget är i tiden, inte alls desperat, även om kanske vissa företag byter logga för att de för sent har insett att de inte hänger med.

Oskar
2007-10-15 00:08
#3

#2 Fast vi tycker nog olika. :) Jag tänkte just bara för några dagar sedan att tänk vad coolt det hade varit om Telia hade haft kvar sina orangea bilar och uniformer. Det hade verkligen varit en signal att de varit i telesvängen långt innan de flesta andra bolag. Och finns ju många sådana exempel… GB tex…deras gamla logga var ju hur skön som helst…den nya ser ut som reklam för någon husläkarmottagning på LSD. :)

Cattis
2007-10-15 00:22
#4

#3 "GB tex…deras gamla logga var ju hur skön som helst…den nya ser ut som reklam för någon husläkarmottagning på LSD. :)"

Skrattande

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Niklas
2007-10-15 12:10
#5

Jag gillar faktiskt Volvos logga. Jag tycker att den ser stabil ut, så som jag uppfattar företaget. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[mingdie]
2007-10-15 13:08
#6

Varför man inte byter logga är i första hand kostnaden. Du kan ju tänka dig hur många miljoner som Volvo skulle behöva lägga för att ändra loggan. 

Eddie

Annons:
Oskar
2007-10-15 14:53
#7

Tänker på ett annat exempel… Skånska som bytte till Skanska…tänk vad coolt om de höll kvar Å:t. Skulle ge lite karaktär.

Och nu sist Skandia som ändrar från ett blått paraply till något grönt flum. Visserligen är väl Skandias rykte inte på topp men deras blåa paraply är ändå ett av de äldsta varumärkena…tycker jag nog man skulle behållt.

Annette
2007-10-15 15:54
#8

Volvo är heligt, den får inte bytas ut!

Ida
2007-10-18 16:09
#9

Oj oj här var man nedröstad. ;)

Jag kan hålla med om att ett "gammalt" varumärke kan stå för stabilitet och att man är som man alltid varit, är ett erfaret företag etc. Just i Volvos fall tycker jag dock att de är så innovativa i alla andra sammanhang, har ganska coola reklamfilmer etc och har gått ifrån lite det där med att de bara är säkra och stabila.

AnnaLundin
2007-10-18 18:09
#10

Jag var faktiskt tvungen att tänka till vad Volvo hade för liten logga, trots att jag varit Volvoägare i många år (ända tills jag bytte till en 7-sitsig bil för ett år sen).

Jag tycker nog att Volvologgan förvisso är inarbetad, men de skyltar ju inte så himla tydligt med den. Det är ju inte som att de smäller upp loggan i helsidesformat när de annonserar och sånt. Utan jag tycker nog egentligen att Volvo har lyckats bra med att profilera hela sitt varumärke med sina produkter. Den lilla loggan får gärna vara där för min del, jag ser den ju int eändå….

Upp till toppen
Annons: