Annons:
Etikettetik-miljö
Läst 6076 ggr
Sovgott
2007-09-29 21:59

Miljövänliga hudvårdsprodukter?

Vad använder vi för hudvårdsprodukter? Och har vi egentligen en aning om vad dessa produkter innehåller? Hur medvetna är/vill vi vara? Hur påverkar de miljön? Hur påverkar de oss?

Jag tar Nivea duschreme som exempel. Den innehåller: vatten, sodium laureth sulfate, cocamidopropyl betaine, PEG-7 glyceryl cocoate, PEG-40 hydrogenated castor oil, PEG-200 hydrogenated glyceryl palmate, sodium benzoate, polyquaternium-7, sodium salicylate, styrene/acrylates copolymer, citric acid, prunus dulcis, sodium chloride, methylparaben.

Ja, det vet jag precis vad det är! INTE! Vet ni? Låter det nyttigt?

Annons:
EmmaG
2007-09-29 22:09
#1

Den enda hudvårdsprodukten jag använder förutom duschcremen är Forevers Aloe vera gelly.
Hur huvudingrediensen Aloen odlas etc känner jag till, men vad resten är i flaskan vet jag faktiskt inte..
Aqua glycerin, triethanolaime, carbomer, allantoin, ascirbic acid, diazolidinyl urea & methylparaben

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Coturnix
2007-09-29 22:48
#2

urea är väl urin?

EmmaG
2007-09-29 22:52
#3

Om urea hos wikipedia

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

AnnaLundin
2007-09-30 01:10
#4

Jag vet bara att just Nivea får jag utslag av, de flesta av deras produkter….

Urea är = karbamid, som åtminstone av min tidigare läkare rekommenderades som det bästa för att tillföra fukt till huden. Så det är kanske inte så konstigt om just det finns i skönhetskrämer…

Sovgott
2007-09-30 22:19
#5

#1. Methylparaben = konserveringsmedel. Det framställs av träsprit. Alla "parabener" används som konserveringsmedel.

#4. Nivea (liksom de flesta andra duschcremer och schampon) innehåller bl a "sodium laureth sulfate" som kan vara starkt hudirriterande. Sverker tog upp detta i ett program i Plus (minns inte när det var).

Hittade lite info på www.shenet.se

Morrhoppan
2007-09-30 23:22
#6

Då jag är återförsäljare för Oriflame, så använder jag en hel del av deras produkter. Inte allt, men krämer, smink och ibland dushcreme. Har dock ingen aning om vad alla ämnen i olika produkter egentligen är till för!

Oriflame strävar efter att använda naturliga produkter och inga djurtester.

Annons:
Sandra76
2007-10-01 18:33
#7

Jag har också Oriflames produkter..man kan lätt se deras innehållsförteckning på hemsida, plus att de är lätta att fråga om det skulle vara något.

sodium laureth sulfate är inte bra men har du cocamidopropyl också i (lr något med cocoamider) så är det bra, då blir det inte lika starkt har jag läst.

Ida
2007-10-01 22:19
#8

Jag tänker också ofta på det. Handdukarna innehåller gifter som sprids i sjöar, cola och tvättmedel innehåller fosfater, maten genmanipuleras, till och med svenska äpplen är fulla med kladd som man knappt får bort…

Kan bara tänka mig vad man får i sig genom att schamponera håret eller smörja in huden. :(

EmmaG
2007-10-01 22:34
#9

#8 Det enda rätta är nog att bara lägga sig ner att dö.. Allt annat dödar än ju iaf så ;-)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Sandra76
2007-10-01 23:23
#10

Tur man har egna äppelträd..fast de gav inte så mycket frukt iår…;)

navel
2007-10-02 19:06
#11

Man kan smörja in sig med rå mandelolja. (om man inte är nötallergiker) eller olivolja. :)

Billigt och bra, men främst: drygt. jag brukade i flera år ha oljan hemma för insmörjning, och den funkar även utmärkt för borttagande av kosmetika.

En av mina lärare sa en gång att man inte ska smörja in sig med något som man aldrig skulle kunna tänka sig att äta, iom att det verkligen "går in" i huden och kommer in i kroppen.

EmmaG
2007-10-02 21:18
#12

#11 Oxå anledningen till att jag använder aloe vera =)Min aloe kräm är helt ätbar

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ida
2007-10-03 15:32
#13

#9 Ha ha, vilken martyr till Sajtvärd jag är! :)

Annons:
Sovgott
2007-10-03 21:59
#14

#9. Ja, om man tänker efter borde alla ha dött för längesen med tanke på hur farligt allting är och alla larmrapporter! Det är ett mirakel att vi lever! =)

Ida
2007-10-05 15:25
#15

#14 Halleluja. ;)

Mervi
2007-10-06 15:00
#16

Kokosolja (Ekologisk) är bra för hela kroppen, som inpackning för håret osv. Innehåller inget konstigt och kan även användas i matlagningen.

Sovgott
2007-10-07 21:37
#17

Jag var i hälsokostaffären igår och köpte INCI-märkt tandkräm, duschcreme och läppcerat med bivax. Innehåller endast naturliga ingredienser. Så det finns ju naturliga produkter. Men det är lätt att bli lurad även i hälsokostaffären. Bara för att det står "naturlig" eller "med äkta oljor" eller dylikt, så behöver det inte alls vara naturligt. Det gäller att läsa innehållsförteckningarna. För det finns mycket skräp där oxå.

Följande märken är "säkra" om man vill ha naturliga produkter (enligt tidningen "Hälsa" oktobernumret): Ann-Marie Börlind - Australian body care - Dr. Hauschka - Heliotrop - Jäsön - Lavera - Rosenserien - Santé - Urtekram - Weleda - Wellments - Wise naturkosmetik

Ida
2007-10-07 22:54
#18

#17 Aha, det låter nästan som ett underlag till en artikel! :)

Sovgott
2007-10-12 17:03
#19

För den medvetna konsumenten: http://www.grongava.com/

CinaLN
2007-10-18 12:27
#20

Hej!

Signaturen Sovgott har så rätt i att även om en vara kallas naturlig och även ekologisk så är det definitivt inte säkert att de är utan kemikalier och syntetiska ingredienser. Tvyärr…

Kände att jag ville bidra med några tips.

Charlotte Vøhtz, grundaren av The Green People Co Ltd säger följande; Naturliga hudvårdsprodukter behöver endast innehålla 1 % av naturliga ingredienser för att få lov att kallas naturliga. Varje år används det över 100.000 ton kemikalier som vi har uppfunnit i så kallad naturlig kosmetika. Du absorberar upp till 60 % av vilken substans som helst som du applicerar på din hud. Kvinnor absorberar upp till 2 kg kemikalier via huden per år.

Regelverket för ekologisk matproduktion, är striktare än regelverket för produktion av t ex ekologisk kosmetika samt skönhetsprodukter. Idag behöver inte kroppsvårdsprodukter följa de riktlinjer som gäller för standarden för ekologisk mat. Därför har vi ett överflöd av sk "ekologiska" kroppsvårdsprodukter på marknaden idag.

Här är en artikel om olika handelstriks; http://www.lagerstedtocompany.com/kronika.htm#handelstricks

Svanenmärkta hygienprodukter får lov att innehålla kemikalier.

Här är en lista på ingredienser som ingår i både naturliga och ekologiska produkter enbart i Sverige; http://www.lagerstedtocompany.com/vanliga.htm

Så ta er en funderare på vad ni egentligen inhandlar och som er kropp absorberar OCH som sedan kommer ut i naturen via avloppet när ni duschar eller går på toa.

Tja, det var lite tips.

Cina

Annons:
Ida
2007-10-18 15:56
#21

#20 Tack för informationen! *börjar klia lite här och var*… ;)

Skämt åsido, det är en viktig poäng du har där!

kosmopolit
2008-12-13 01:10
#22

köper aldrig shampoo eller annat skit som vanlig giftig tandkräm på ica.

matbutikerna har ett riktigt uselt sortiment på naturliga  kem varor dvs inga.

det finns special hälso kost affärer med eko mat och total naturliga kosmetika produkter.

tilelxempel gryningen i stockholm på medborgarplatsen är populär och har ett bra sortiment.

det finns mer men jag vet inte var dom ligger ?

Upp till toppen
Annons: