Annons:
Etikettdetaljhandel
Läst 1210 ggr
abbis
10/31/07, 12:39 AM

Örebro bygger ut redan stort köpcentrum..

Jag är en liten handlare i en liten stad som heter Nora.Jag har många funderingar runt folks köpvanor och varför man väljer att inte handla i sin egen lilla stad.Här öppnas och stängs det butiker ständigt och jämt.NU när Örebro storsatsatsar så undrar man om man överlever länge till.Har drivit verksamheten i 22 år mycket pga av turisterna..men försöker att härda ut över vintern oxå..Ska det bli att folk åker 7 mil tOr för att handla eller tänker på att gynna även oss små.Det håller inte att säga att det är dyrare i dom små butikerna för jag har kunder som kommer och säger att jag är billigare många ggr.Jag håller riktpriser på allt och kollar även vad mina kollegor tar för att ligga rätt.Visst kan det finnas handlare som är dyra men dom brukar inte bi långvariga.

Nu är jag nyfiken på hur du gör ,tänker…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
AnnaLundin
10/31/07, 1:23 AM
#1

Jag har svarat annat, för jag kan verkligen inte svara hur jag gör, i procent…

Jag bor på landet med en dryg mil till Ica Kvantum och 2½ åt andra hållet till Ica Maxi som ligger i ett köpcentrum - vilket inte spelar mig någon roll i sammanhanget, jag hade handlat där oavsett om det legat helt fristående, bryr mig inte särskilt mkt om kringbutikerna. Maxi handlar jag oftast på när jag ändå har något ärende in till stan.

Mellan Maxi och hemma finns även en Ica Nära, där jag ibland hoppar in och tilläggshandlar när jag ändå passerar. OM jag sitter hemma och behöver kompletteringshandla något så har jag nära nog lika långt till Kvantum jämfört med Ica Nära och då blir det oftast en sväng till Kvantum - eller till macken några km närmare hemifrån… Men visst händer det att jag kompletterar på Ica Nära också.

Millex
10/31/07, 9:04 AM
#2

Jag bor i en mindre stad (>10000 inv) och självklart är målet att handla lokalt. Väljer vi bort våra lokala handlare så innebär det att deras möjlighet att leva vidare försvinner och på så vis står vi utan lokal service på orten, vilket är fallet i många mindre städer runt om i landet. Att handla lokalt anser jag vara en skyldighet både miljömässigt och socialt sett.
Naturligtvis kan jag inte handla allt lokalt så en del varor måste inhandlas i storstaden.

Men detta är faktiskt inte bara ett problem landsbygd/storstad. Även storstäder får problem i sina citykärnor och bostadsområden när etablering av köpcentrum utanför städerna ploppar upp. De lokala butikerna får sviktande underlag och tvingas stänga ner.

Så vill man ha ett opersonligt fult köpcentrum uppbyggt på enorma asfaltsytor utanför staden på bekostnad av utarmade småstäder/bostadsområden/citykärnor så handlar man på de stora jättarna, jag gör det inte.

Sara
10/31/07, 12:46 PM
#3

Jag bor i Alingsås där det mesta finns, så jag tog annat.

Mat handlar jag på stormarknad pga att småbutikerna är svindyra med mat.

Kläder, skor osv handlar jag där jag hittar nått jag vill ha oavsätt om det är en mindre butik eller större butikskedja.

Jag åker inte till Gbg eller Borås bara för att handla billigare.

Sara

Ida
10/31/07, 1:42 PM
#4

Jag tycker att det är tråkigt att köpa massproducerat. När det gäller inredning exempelvis handlar jag iof ibland på Ikea, men ett exempel på en butik som blivit tråkig är Hemtex. Hur kul blir det när alla har likadana gardinlängder och ljusstakar hemma? Jag handlade där mycket i början, men har tröttnat.

Oskar
10/31/07, 3:29 PM
#5

För några år sedan skulle jag svarat att jag föredrar att handla i köpcentum/gallerior men nu har jag nog ändrat mig. Visst kan det vara praktiskt att ha allt samlat under ett tak men det är ju så ocharmigt, stressigt och oinspirerande. Mycket trevligare att gå runt i småbutiker.

Oskar

AnnaLundin
10/31/07, 11:08 PM
#6

Jag kan nog säja att det till stor del beror på var man bor, hur utbudet av stormarknader, köpcentra och närbutiker ser ut.

Som småbarnsmamma åker jag gärna till ett köpcentra och handlar, när jag kan stoppa barnen i en kundvagn och dra med mig den runt i alla affärer utan att behöva klä av och på kläder och riskera regn och sånt. Fast här i närheten finns inte så himla mycket av den varan, som fungerar som jag skulle önska. Det finns ett rätt okej, om än inte jättestort, köpcentra på Öland och de håller på att bytta ut ett i Kalmar. Det senare anser jag har gjort en STOR miss när de har valt att göra några olika separata ingångar som man måste gå ut för att komma mellan. Det är för få butiker/ingång (kalla det korridor eller vad ni vill, jag vet inte var det ska heta…) för att uppfylla mina önskningar på ett köpcentrum under tak.

Annons:
KeramikeniSkredsvik
10/31/07, 11:17 PM
#7

Mat storhandlar jag på ICA Maxi eller Coop Forum på Torp Köpcentrum utanför Uddevalla, men egentligen så vill jag undvika stormarknader så mycket som möjligt. Fast jag gillar inte att handla och strosa i affärer överhuvudtaget … Men visst är det mysigare att åka in till Uddevalla och knata runt där om man har tid och lust, än att trängas på Torp. När jag bodde i lilla Ljungskile så handlade jag uteslutande maten i de affärer som fanns där, just för att gynna den lokala handeln.

/Sofia

Annette
10/31/07, 11:18 PM
#8

Jag gillar köpcenter. Det finns för det mesta gott om p-platser och man kan stå på samma plats hela tiden.

abbis
10/31/07, 11:58 PM
#9

#4 Vad är det för skillnad på Hemtex och IKEA..OM man inte vill ha det alla andra har ska man undvika ikea..det enda jag köper på ikea är glödlampor..och glasburkar till mitt telager.

Om vi nu bortser från MAT …var handlar ni då…???? Eftersom jag inte är orolig för egen del när det gäller maten då jag inte ännu börjat sälja mjölk*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

AnnaLundin
11/1/07, 12:20 AM
#10

#9 - jag handlar "övrigt" på de ställen där det är lättåtkomligt. Där det är lätt att parkera, lätt att ha med barnen och lätt att komma åt. Och där jag hittar det jag vill ha… Och ja, jag kan tänka mig att åka en bit för att hitta det, behöver inte nödvändigtvis vara i varken närbutik eller stormarknad i närheten om jag vet att det finns något bättre ställe för just det jag söker…

Annette
11/1/07, 12:35 AM
#11

Ja, vad handlar jag mer än mat Fundersam. Kläder till barnen köper jag oftast i de butiker som finns vid Ica Maxi, så slipper jag åka in till stan.

AnnaLundin
11/1/07, 12:41 AM
#12

#11 - hästmat kanske? ;) Och utrustning till dem…. :D

Millex
11/1/07, 12:48 AM
#13

Detta är faktiskt rätt spännande. För denna sida handlar om konsumentmakt och hur vill vi konsumenter ha det?
Vill vi ha allt centrerat till några få punkter där alla stora jättar med grymt stora inköp från låglöneländer placerar sig, eller vill vi ha lokala butiker med ett varierat utbud i vårt närområde.
Går vi på jättarnas linje med stora butiks- och parkeringsytor så innebär det ett ökat bilberoende, fortsatt exploatering av låglöneländer och ett utarmat lokalt näringsliv.
Väljer vi däremot bort dessa köpcenter till förmån för lokala butiker, produkter som tillverkas/produceras på ett schysst sätt inom en närmare geografisk sfär så är det min tro att vi alla blir vinnare.
Hur som helst så är det våra  köpbeteenden som till sist styr vilka varor som är lönsamma och var vi handlar dessa som ger butikerna möjlighet att överleva.
Alla dessa köpcentrum som växt upp är inte våra (konsumenternas) behov som tillfredsställts, utan de stora kedjornas behov av att hitta ekonomiska vinster på samordning.
Dom har tillgodosett sina behov, manipulerat kommunpolitiker och fått oss konsumenter att tro att vi tjänar pengar på dessa shoppingmeckor.

Annons:
AnnaLundin
11/1/07, 2:08 AM
#14

#13 huvudet på spiken, fast jag tror att idealet är ett mellanting. Jag kan absolut se vinsten i köpcentrum både för kund, butik och producenter i viss mån. Men jag är också mån om att gynna mina lokala handlare, och ännu mer mina lokala producenter.

Vad gäller låglöneländernas produktion så måste vi nog som konsumenter ställa krav på de stora kedjorna att de faktiskt ser till att produkterna produceras på vettigt sätt, med människovänliga villkor. Jag satt faktiskt och läste om detta häromdagen, tror att det var när jag skrev artikeln om tonfisk, just att många av de stora kedjorna helt saknar policy för krav på producentleden och av de som HAR krav är det få som följer upp det….

Sprida kunskap….

Ida
11/1/07, 10:37 AM
#15

#13 Jag håller till viss del med dig, även om jag tycker det är en överdrift och att idiotförklara folk att säga att konsumenter tror att vi tjänar pengar på shoppingmeckor. För det första tjänar aldrig på att handla billigt, möjligtvis sparar. ;) För det andra finns det helt klart en fördel (även för miljön) att saker och ting finns på samma ställe, så att man inte behöver gå/åka runt för att hitta det man ska ha.

Däremot håller jag med om att det är en tråkig utveckling att det bara är stora kedjor som finns (och har råd att vara) representerade vid stora köpcentrum.

Ida
11/1/07, 10:39 AM
#16

#9 Ikea har andra saker (exempelvis glödlampor) som spelar mindre roll om alla har likadana. Köper exempelvis inte gardinvepor eller julduk på Ikea, men kan mycket väl tänka mig att köpa kökstillbehör, dörrmatta, krukor och tidskriftssamlare där.

Millex
11/1/07, 10:49 AM
#17

#15 Att förlägga allt på ett och samma ställe är ingen miljövinst då det medför en ökad trafik från ett stort upptagningsområde. Sedan idiotförklarar jag inte människor utan ser hur duktiga de stora kedjorna är att genom långsiktig och envis reklam locka folk till sina butiker, vilket medför att fler och fler förlägger sina inköp till dessa områden och på så vis utarmar all lokal handel.

Ida
11/1/07, 12:29 PM
#18

#17 Det beror ju på. "Köpcentrum" i centrala delar av städer eller med andra goda kommunikationer behöver nödvändigtvis inte innebära mer trafik, men jag förstår vad du menar.

Jag tycker att det kan vara tidsbesparande men självklart finns det nackdelar.

Millex
11/1/07, 8:17 PM
#19

#18 Köpcentrum i centrala delar av städer har jag aldrig hört talas om. Finns dessa kan jag tro att det är ombyggda varuhus från 70- och 80-talet där ett flertal mindre butiker husera, typ gallerior. 
Om man lägger Köpcenter utanför städer innebär det mer trafik då de för att få ekonomi behöver stora upptagningsområden. Ta t ex Bergvik i Karlstad, Valbo i Gävle och Marieberg i Örebro, alla kör ut sin reklam med en radie över 10 mil för att få kunder. De jobbar med allt från lokal reklam till massutskick till hushåll långt ifrån där de finns.

#14 Jag tror tyvärr det inte finns något mellanting. Ska man värna om lokalproducenter och miljön så är dessa köpcentrum dess stora fiende.

abbis
11/1/07, 8:26 PM
#20

Jag förstår inte varför man sitter och åker 8 mil ToR till örebro när man har 60 butiker med varierade utbud i vår lilla stad..Varför gå över ån efter vatten kan man fråga sig..Har t.o.m kunder som sagt att dom köpt exakt samma vara i Örebro fast dyrare..

Sen finns det en del som har det som sitt enda nöje..Gapande skrikande ungar i släptåg lockar man in dom till hamburgeriet och ruchkanan i närheten av fiket..Gör man så med sina barn har man inget liv…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
AnnaLundin
11/2/07, 12:52 AM
#21

#19 - i de stora butikerna som finns i min närhet säljs massor av lokalproducerat livsmedel…. Allt från tulpaner, bröd och köttprodukter till champinjoner och mjölk från ett lokalt gårdsmejeri… Så nog går det att gynna både lokalt och centralt samtidigt. Sen erkänner jag att min fantasi just nu inte klarar av att hitta på vad mer som skulle kunna vara lokalt producerat och säljas här. Är lite trött….

Sen kan man nog kanske diskutera detta med miljöpåverkan áv bilkörning till större köpcentra, för grejen är ju att EN resa till ett sånt ställe kan ersätta 5-10 resor till mindre, närmare butiker av diverse slag. Kan man passa på att köpa kläder och skor, lämna klockan på lagning, köpa en packe böcker,gå på apoteket och systembolaget, fylla lagret med kattmat och kaninpellets, titta på utbudet av ytterdörrar och fönster, köpa presenter till kusinens bröllop och avsluta med att storhandla livsmedel innan man åker hem, och allt detta utan att flytta på bilen, så ersätter det ju förmodligen många småresor. Och vi vet ju också att korta resor med icke varmkörd bil är värre för miljön än när man fortsätter några mil till när bilen väl är varm och avgasreningen fungerar…

Så nej, jag ser det inte som självklart att köpcentrum är mer miljöbovigt än lokala butiker, bara för att fler reser längre för att komma dit.

Millex
11/2/07, 9:25 AM
#22

#21 det mesta av det du räknar upp kan göras utan bil i en liten småstad. För lika lite som du åker bil mellan butikerna på köpcentret gör du det mellan butikerna i stan.
 Självklart kan man klämma ihop massor av närproducerat på en och samma yta, men gör det då på ytor som finns i centrala delar av staden där människorna normalt finns under dagarna.
För det är INTE miljövänligt att utifrån en karta hitta en tom yta som enkelt går att förbinda med de stora vägarna som man kan smälla upp några riktigt stora och fula byggnader. Där man ochså ska asfaltera flera hektar mark för att sedan få folk att sluta  promenera/cykla/åka buss eller en kort biltur till sitt lokala inköpställe till förmån för detta jättebygge.

AnnaLundin
11/2/07, 11:06 AM
#23

#21 - köpcentra ligger inte alltid en bit utanför staden… De som finns här i nerheten ligger inom promenadavstånd från centrum i respektive centralort.

Man kan säkert göra det utan att flytta bilen på VISSA småorter, men det är betydligt längre att gå mellan och tyvärr är det nog inte så många som har en privat kundvagn som de drar med sig mellan alla butikerna inne i stan. DET är ju liksom en av de stora vinsterna med köpcentrum, att det är ENKELT att handla allt på en gång. Att man kan stoppa ALLT i samma kundvagn innan man går ut med rubbet till bilen.

Jag talar bara ev egen erfarenhet nu, men jag drar mig verkligen för att åka in till "stan" oavsett om det är den större eller den mindre, för man får alltid parkera långt bort, gå långt mellan de butiker man ska till och sen bära tungt. Och javisst, det är bra att röra på sig, men alla är faktiskt inte friska heller och kan det. För MIG och alla mina ledvärkskollegor kan jag garantera att det skulle bli många resor till stadskärnan på en mindre ort för att få ihop det jag rabblade ovan.

Hade jag bott på en mindre ort långt ifrån ett köpcentrum så hade jag förmodligen handlat på orten för att det kostar en massa tid pch pengar att åka långt för att handla, framförallt tid. Men jag kan nog garantera att det hade blivit mindre miljövänligt att handla lokalt, för har man NÄRA så åker man fler gånger. Behöver man inte storhandla så gör man sällan det. DÅ kan man ta bilen till butiken för att köpa ägg och mjölk fyra gånger i veckan… Man köper EN säck hundmat i stället för fyra. osv…

Jag märker bara skillnaden på mitt köpbeteende när jag flyttat ut på landet. Man blir bättre på att planera för att slippa ta bilen och åka och köpa två liter mjölk, för att det råkade ta slut. När jag bodde i lägenheti stan så handlade jag ofta en skvätt varje dag, för att det inte var så långt att åka.

Det du beskriver är nog kanske en idealvärld, men dagens samhälle funkar inte så. Folk tar bilen till nästa kvarter för att köpa tomater, de flyttar bilen mellan parkeringsplatser inne i stan för att slippa gå så långt osv…

abbis
11/2/07, 3:37 PM
#24

Om vi nu ska ta Marieberg i Örebro så måste du flytta bilen för att komma åt alla som etablerat sig därute ..Blir många förflyttningar som ej går att göra till fots för det finns inga trottoarer trots allt är samlat.Så först ska man åka 7 mil sen ska man starta bilen ett antal ggr..

Sen undrar jag varför man ska ta bilen för att handla inom ditt närområde om du bor mitt i smeten..man kan gå även om man är en värkkärring.jag är själv en sån..Om man nu har svårt att bära så kan man ha med en shoppingvagn på hjul…I vår lilla stad finns det en del som lånar kundvagnen med hem om dom har mycket att bära..alternativt så kör butiken hem varorna om man är så pass handikappad att det inte går att bära alls..Så det är nog bara ren bekvämlighet att dra runt på en kundvagn inne på ett köpcentrum.Sen kan jag säga av egen erfarenhet att du får inte samma service hos en kedja som hos en liten handlare.

Ta bara vår möbelafär i stan .För det första får du alltid 10% samt att dom kör hem allting monterar ihop det gratis inom en 5 milsradie..Kungsängen i tar 500 :- för hemleverans och då ingår ingen montering

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Millex
11/2/07, 6:48 PM
#25

#23 det är inte min idealvärld jag beskriver, utan dagens Sverige. Upplysningsvis kan jag informera om att 86 % av Sveriges befolkning bor på 1,3 % av vår totala landyta. Detta innebär att vi självklart inte ska behöva röra oss över stora ytor för att få tag i det vi behöver. Att människor tar bilen ett kvarter för handla är ett undantag som bekräftar regeln i min värld.
För att sedan referera till dig och dina ledvärkskollegor kan jag inte finna någon anledning att ödelägga citykärnor,mindre tätorter och bostadsområden till förmån för diverse köpcenter.
Däremot är det självklart i min idealvärld att om man har problem med att gå/bära/lyfta så ska man kunna få någon typ av stöd (men det är en annan fråga)

Det denna tråd startade med var en oro för vad som händer i mindre städer när dessa köpcenter växer upp. För mig är det självklart, det blir jobbigt för butiker i mindre städer o.d att överleva om inte lokalsamhället är köptroget.

AnnaLundin
11/2/07, 9:48 PM
#26

JAG bor inte mitt i smeten, jag bor på landet, mellan smetarna… fast det är klart, jag har närmare än 7 mil till närmaste centralort, så trots att jag bor i vad som definitivt kallas för landsbygd så kanske jag inte får yttra mig då?
Man kan inte alltid få de svar man vill ha och om man vill ha en särskild specifik inriktning på tråden så får man nog vara mer utsvävande och detaljerad i sin frågeställning.

Jag vet inget om Marieberg i Örebro, mer än att jag har passerat det någon gång. Men jag har varit på en hel del andra köpcentra runtom i landet, där t.ex Täby Centrum är hela Täbys stadskärna som blivit inbyggd, om jag fattat saken rätt. Och det finns som sagt ett antal mindre sådana i mitt närområde också.

Jag vet inte VAD du säljer för något, men jag vet att OM en lokalhandlare ska överleva idag så måste den ha rätt saker i sitt sortiment. Och det är SKITSVÅRT att veta VAD det ska vara. Jag vet en numer nedlagd lanthandel i en liten by i min kommun, där det sällan gick att hitta något men ville ha, men det fanns nog mist 20 paket bryssekål i frysen där… Dvs innehavaren hade satsat på "fel saker". Och det höll ju inte så länge heller…

Jag tycker inte heller att man ska behöva åka flera mil för att få tag på det man behöver, men åtminstone i MIN del av landet så förflyttar sig folk väldigt mycket. Och jag skulle faktiskt tro att de flesta passar på att handla när de är på väg hem från jobbet, om de bor en bit utanför centralorterna. Det är väl DET som har gjort att de mindre lokala handlarna inte har överlevt. Alltså att problemet har börjat med att det inte finns arbetstillfällen i de mindre samhällena… Men det är min tro…

abbis
11/2/07, 10:50 PM
#27

Jag är krukmakare..www.krukmakerihemjord.se …..Mina saker hittar du ingen annanstans..så det går inte och säga att det köper vi där det är billigast…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Annette
11/3/07, 1:31 PM
#28

#24. Det funkar inte att dra en hel familjs veckohandel i en shoppingvagn. Det får inte plats.

abbis
11/4/07, 2:00 AM
#29

Då får man ta till dom andra lösningarna då..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Sovgott
11/4/07, 9:04 PM
#30

Jag har typ 10 meter till min lokala matbutik, så jag handlar mest där. Dock har dom ju inte allt jag vill ha där så ibland får jag ju åka till nån större affär. Jag undviker ICA MAXI och andra stora matbutiker. Det tar sån tid att gå runt i dom!!! Och köerna brukar vara hemska oavsett tidpunkt. I min lokala matbutik slipper jag dessutom skrikiga barn, för där handlar bara ungdomar och pensionärer.

Annette
11/5/07, 6:01 PM
#31

#29. Vilka andra lösningar menar du?

AnnaLundin
11/5/07, 10:51 PM
#32

#27 - Pja, just dina saker finns ingen annanstans, men det kanske finns liknande. Och då måste ju Du profilera dig på ett sätt som gör att folk väljer att åka till Dig från de större orterna. Sen är det ju så att ju mer som finns att välja på på någorlunda samma plats, desto fler vill åka dit - oavsett om det är i större eller mindre orter.

Här i Småland finns en byhåla som heter Kosta, som länge bestått av en Konsumbutik och två stora glasbruk (SEA och Kosta-Boda), ungefär. Jo, en stor militäranläggning också, förstås. Glasbruken har naturligtvis lockat dit folk, men sen har där inte funnits något mer. Inte förrän det senaste året, när man slagit på stort och byggt en stor "outlet". Nu helt plötsligt åker folk till byhålan Kosta för att shoppa loss - det hade INTE hänt för bara 2 år sedan, men nu var det uppenbart någon som vågade investera och det har ju blivit ett lyft för hela den byhålan - ett helt annat lyft än de som flygplanen gör på start och landningsbanan i byn…

Ida
11/9/07, 2:20 PM
#33

Jag går oftast och handlar i närbelägna Ica eller Konsumbutiker, men som sagt tycker jag inte att det är helt fel och irrationellt med köpcentrum.

abbis
11/10/07, 1:34 AM
#34

Snart finns det bara köpcentrums och ullared

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Ida
11/11/07, 2:04 PM
#35

#34 Jag tror du har fel. Hur skulle det se ut i alla städers centrala delar? Titta på gamla stan i Sthlm till exempel. Där finns massor av hantverksbutiker och inte ett stort köpcentrum på mils avstånd. Alla städer har centrala delar med små butiker, förvisso en stor del kedjor. Men, det är långt kvar till enbart köpcentrum och ullared-områden.

abbis
11/11/07, 7:23 PM
#36

förtydligande..bortsett från storstäderna då..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Nimbus
11/11/07, 9:31 PM
#37

Jag saknade en 75 % lilla handlaren och 25 % köpcentrum. Hade x-at i den rutan i så fall men nu tog jag 50/50 i stället.

 Känns viktigt att gynna lokala mindre affärer/företag och inte bara gå dit när man ska handla något akut, då man verkligen behöver dem.

abbis
11/12/07, 7:43 PM
#38

#37 Miss av mig…men du tänker klokt*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: