Annons:
Etikettövrigt
Läst 1086 ggr
Ida
2007-10-23 13:26

EU-kommissionen och Microsoft

Microsoft har valt att inte överklaga EU-kommissionens beslut att förbjuda Microsoft att inte tillhandahålla information som gör att andra leverantörer kan tillverka kompatibla program till Microsofts produkter. Detta har givit Microsoft en särställning på marknaden genom att man  till stor del kunnat sälja sina egna kompatibla produkter eftersom konkurrenterna inte kunnat tillverka några.

Nu har EU alltså bestämt att det är slut med det och Microsoft har valt att inte överklaga. Man kallar detta en "seger för konsumenterna" eftersom det kommer att innebära en större konkurrens och därmed lägre priser på dessa produkter.

Annons:
AnnaLundin
2007-10-23 15:37
#1

det är väl bara att applådera…

Men det är väl en naturlig följd av att man tvingades släppa på källkoderna - om jag inte minns fel.

Sen kan man ju inte direkt påstå att Bill Gates behöver tjäna fler miljarder heller….

Ida
2007-10-23 17:36
#2

Hårddrar man det kan man ju tycka att om de lyckats uppfinna en så bra produkt så att alla köper den, ska de ju inte behöva avslöja alla sina "recept" bara för att de som en följd av det lyckas sälja många kompletterande produkter också. Men det är klart, mjukvarubranschen är lite speciell kanske..

AnnaLundin
2007-10-23 17:54
#3

#2 Jag håller till viss del med, men det blir ju en monopolställning för dem som väl inte är acceptabel. Jag har läst omd et där nånstans nån gång, fast minns det dåligt

Ida
2007-10-23 21:57
#4

Konkurrens är bra och det är väl därför EU-kommissionen har reagerat. Det speciella i denhär situationen är dock att ingen "bestämt" att det bara ska finnas en leverantör utan de lyckats marknadsföra sina produkter så bra så att alla vill ha dem. I och för sig har det ju att göra med att mjukvaran ofta följer med hårdvaran, vilket gör det svårare att välja som konsument. De flesta tillverkare har trots allt windows som operativsystem och om du då bara kan välja windows tilläggsprodukter blir det en solklar monopolställning - som är svår för andra leverantörer att förändra.

Upp till toppen
Annons: