Annons:
Etikettmyndigheter-och-offentlig-verksamhet
Läst 3538 ggr
medde
9/4/07, 10:49 PM

Extra kostnad för recept

Är det någon som vet kostnaden ang inringt recept.  Min mor var hos läkaren på närakuten, behövde då antibiotika. Numera får man ju inte receptet i handen, det e-postas ju in till apoteket. När hon skulle hämta det så var det en kostnad på 80 kr i arvode. Jag har aldrig fått extra påslag då jag varit hos läkaren med mig eller tös då vi fått ett recept som ska hämtas på apoteket. Detta påslag har dock varit då man ringt och pratat med en läkare och denne ringt in recept utan ett besök.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
AnnaLundin
9/5/07, 1:12 AM
#1

Det är läkaren som ringer in receptet som själv bestämmer vad h*n ska ha för arvode. Det tas ut i stället för patientavgift om man besöker vårdcentralen.

Har man frikort för sjukvård så ska man berätta det för läkaren som ska ringa in receptet och ge dem frikortsnumret, så slipper man den avgiften. Har man betalt den "i onödan", dvs om man glömt meddela läkaren detta, så kan man få tillbaka det i efterhand, Tror det är försäkringskassan man kontaktar då…

Ida
9/6/07, 1:04 AM
#2

#0 Det är säkert olika bestämmelser inom olika landsting, men det låter ju onekligen som en avgift man tar ut om man fått ett recept trots att man inte behövt träffa doktorn. Jag tror att hon blivit feldebiterad och därmed kan få tillbaka pengarna.

AnnaLundin
9/6/07, 10:31 PM
#3

#2 Där håller jag med dig, inser nu att jag inte läste #0 ordentligt… Generad

Mervi
9/11/07, 3:14 PM
#4

Jag var hos min läkare i somras, skulle få min medicin som jag måste ta dagligen. Läkaren tar prover och brukar skriva receptet.

Denna gång fick jag inte receptet i handen så jag räknade med att det skulle finnas på apoteket. När jag gick dit en vecka senare fanns där inget recept. Jag ringde till vårdcentralen och fick reda på att min läkare hade semester. Fick telefonnumret till en annan och ringde upp honom på telefontiden.

Visst kunde han skriva ut receptet och gjorde det också men jag fick betala 50 kr för det. Detta tyckte jag var orättvist. Jag hade ju varit hos doktorn och han missade receptet.

Upp till toppen
Annons: