Annons:
Etiketthälsan-framför-allt
Läst 1293 ggr
jn84
10/8/07, 1:15 AM

Rosa oktober

Hittade ingen tråd om Rosa bandet-kampanjen och tänkte att jag kunde starta en själv.

Vet inte riktigt vad jag ska skriva bara. ^^

Kör en röstning så får man skriva vad man vill sen.

Annons:
jn84
10/8/07, 1:20 AM
#1

Jag har hittills valt 3-kronorskassarna på ica när jag har handlat med sambon. Är lite dålig på att skänka pengar annars och när man ändå ska ha en kasse så är det ganska lätt. När jag handlar ensam och bara lite tar jag gärna en 10-kronorskasse istället.

Sen tänkte jag försöka köpa en riktig brosch, tycker de är fina och symboliserar en god sak.

men jag vet inte riktigt om jag tycker det är rätt att lägga så mycket ljus på bara bröstcancer. Det finns ju så många sorters cancer och männens prostatacancer får ju inte alls lika mycket uppmärksamhet..

AnnaLundin
10/8/07, 1:58 AM
#2

Jag saknade alternativ "vet inte"…

Jag har inte köpt något och jag vet inte om jag tänker göra det heller, återstår att se.

Jag har inga ideologiska skäl att låta bli, utan det handlar nog mest om att man ska komma till skott och ha de där kronorna över… För denna månaden har jag tyvärr VÄLDIGT mycket månad kvar i slutet av pengarna. :(

jn84
10/8/07, 1:59 AM
#3

Tusan! Man glömmer alltid alternativ fast man tänker efter sjutton gånger..

AnnaLundin
10/8/07, 2:07 AM
#4

#3 - du är förlåten! :D

Ida
10/8/07, 2:39 AM
#5

Jag har en rosa-bandet-rosett kvar från förra året. I år köpte jag dock ett par handskar (på MQ) där man skänkte hela 158 kr till cancerforskningen. Eftersom jag tyckte hanskarna var värda priset ändå blev det en stor bonus att så mycket går till välgörenhet.

Det är sant att det fokuseras mycket på just bröstcancer, men det är dessvärre en mycket vanlig cancerform och jag tycker att det är bra att det för en gångs skull fokuseras mycket på en kvinnosjukdom.

jn84
10/8/07, 2:54 AM
#6

Åh, vad var det för handskar?

Vettiga saker känns verkligen helt okej att köpa för att göra en god sak (skänka pengar är förstås inte dumt heller, men blir ju sällan av). *skäms*

Tycker det är lite tråkigt med tygrosetterna, de ser ju likadana ut från år till år. (eller?) Bättre att göra som med majblommorna tex så man ser vilket år man stöttat.

Annons:
Ida
10/9/07, 1:39 AM
#7

#6 Det var ett par "vanliga" svarta skinnhandskar, men runt öppningen var skinnet rosa och en knäppning gör att det får formen av ett "rosa band" (inbillar jag mig i alla fall).

Riktigt snygga - och en god gärning! :)

MiroSputnik
10/12/07, 12:35 PM
#8

Varning för broscher och liknande som är tillverkade enbart för att säljas till förmån för olika saker.

Nu är det ju så att det finns tillverkningskostnader på alla produkter som säljs… Och enligt insatta i branchen är de skyhöga. Men det talas det ju inte om när man köper produkten.

T ex det lilla rosa bandet märket man kan köpa överallt: När produktionskostnad och transporter och hantering är avdragna återstår 8 kronor som då går till forskningen.

Är det då inte bättre att ta sin 20-lapp och sätta in den på kontot som är avsett för forskningen istället. Du får förvisso inget att visa upp som bevis mot omvärlden att du skänker pengar, men förkningen får i alla fall mer pengar.

Vill du trots det visa alla att du är med och skänker kan du ju gårunt och vifta med insättningkvittot istället!

Ida
10/12/07, 6:02 PM
#9

#8 Du har en poäng där. Samtidigt kanske symbolen kan vara till nytta för mer än just att man får visa upp att man skänkt pengar, tex man påminner andra om att göra det. Om uppvisandet av det rosa bandet gör att lika många till köper det har man uppnått ungefär samma effekt. ;)

Upp till toppen
Annons: