Annons:
Etikettbojkott
Läst 3417 ggr
mariatingsund
9/12/07, 11:55 PM

reklamation

Jag fick en beställning att gavera på två rödvinglas, men det skulle vara billiga glas, så jag gick till City Gross och köpte vad kunden hade valt, två fiore rödvin, men eftersom de fanns i 3-pack, köpte jag 6 st. Jag graverade första två glasen, sen blev en till betällning på dem. Då såg jag att två av fyra glas som jag hade kvar, hade större fel, både repor, fula kanter och blåsor. Jag vill ju inte lägga arbete på sånt och skicka iväg sådana glas, för att få tillbaka som icke godkända, så jag tog dessa 2 glas tillbaka till butiken. De sa att de inte tar tillbaka det det, eftersom det tredje fattades. Jag sa, att jag kan hämta en trepack, så jag lägger en av dem till dessa två, så har de en trepack tillbaka till reklamation, och jag får mina två glas som duger. Det gick inte enligt dem. Hon bakom disken ringde fram och tillbaka avdelningschefen. Jag hörde av deras tonfall, och av vad hon hade sagt, att avdelningschefen talade skit om mig. Jag förklarade till henne, att jag ska gravera dessa och det är viktigt att de är felfria, även om priset ligger på cirka 30 Kr styck. Hon sa att avdelningschefen hittade två lösa glas på lagret, jag kunde byta. Så kom HAN med två glas OCH en bryten förpackning, förstås var dessa glas också redan reklamerade, eftersom de var fulla med repor. Han skällde på mig som en hund, viftade med den brytna förpackningen och högg med att han inte ska bryta 800 förpackningar för min skull, och jag ska köpa glas för 1000 Kr om jag vill ha felfria glas. Jag blev SÅÅÅ förbannad. Det kostar ingenting för en sån stor butik, eftersom de bara skickar tillbaka de reklamerade glasen till leverantören. För mig kostade det bara runt 60 Kr. Jag tog det naturligtvis även personligt, eftersom han flög på mig som en idiot, hela butiken var full av hans förbannelse över mig. Jag hatar konfrontation så jag vände på klackarna och gick ut. Men FYYY så oreättvist behandlad jag kände mig.  Ja sa till honom att jag har handlat där dagligen och spenderat runt 40000 per år, men jag ska aldrig sätta in min fot där, och jag hoppas att han är nöjd nu.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
AnnaLundin
9/13/07, 2:48 AM
#1

Det är uppenbart så att vissa har glömt den gamla frasen att "Kunden har alltid rätt"…

Men du skulle nog helt enkelt ha gått in i affären och köpt en förpackning till, just för att kunna gå tillbaka med en "full" förpaclning….

korseett
9/13/07, 3:20 PM
#2

förstår inte folk nuförtiden att ett sådant beteende som det skrivs om här och i andra trådar från butiksanställda är rena döden för ett företag? har de inte hört talas om det goda värdskapet? Det ska inte spela någon som helst roll om det är billiga saker eller dyra saker man säljer- alla kunder ska bemötas med värdighet och att det ska gå smidigt att lösa saker. Man upphör aldrig att förvånas…

Ida
9/13/07, 5:57 PM
#3

Snacka om dumsnålhet. Det blir extra löjligt med tanke på vilken typ av produkt och vilka minimala summor det handlar om. Nu fick de förutom en missnöjd stamkund dålig publicitet på nätet. Han borde helt enkelt tänka om när det gäller hans val av jobb.

precis
9/13/07, 8:12 PM
#4

#2 det stora problemet är nog att dessa klåpare bara är anställda i en stor kedja, och orkar inte bry sig om långsiktighet, goodwill, ansvar och förtroende…
Därför så blir den där butiksansvariga av med en kund som spenderat mer än 40.000, när han trodde att det var en "gnällkäring" som gnatade om ynka 60 spänn

#0 (förlåt mig för uttrycket Maria, men du förstår säkert att jag tog till en butikschef/småpotentats ordförråd för att visa på att han trampade i klaveret)
Deras sammanlagda kostnader i timlön, lokalhyra, skatter, bortfall av andra inkomster (som de kunnat fått under samma tid som dom tjafsade med dig) var säkerligen långt mer än det omstridda beloppet på glasen i sig ;)

Loove
9/15/07, 3:18 PM
#5

#1 Kunden har faktiskt inte alltid rätt….

 MEN…kunden har alltid rätt till ett vänligt bemötande :)

april4
1/20/08, 1:41 PM
#6

Var inne på Hennes & Mauritz en dag för att köpa BH:ar. När jag inte hittade min storlek i hyllan så frågade jag expediten om dom var slut. Då snäste hon till mig och sa att sååååååå stora storlekar har vi aldrig haft. Nu ljuger du sa jag, för jag har alltid handlat mina här och sååååååå stor är inte storleken på BH:n som du vill göra gällande. Som tur är så finns det andra affärer här med både min storlek och trevligare personal sa jag och marscherade ut.

Kommer inte att sätta min fot i den affären längre. Gick bara runt hörnet till en affär som heter Cumbus och som hade min storlek och till ett jättelågt pris. Köpte 7 par. Hade sån lust att gå tillbaka till den första affären och visa, men sen struntade jag i det. Kan man inte vara tillmötesgående som personal i en affär, ska man byta jobb.

Annons:
Ida
1/21/08, 2:28 PM
#7

#6 Trist upplevelse.

Har du sett sekvensen i filmen "Pretty woman" när hon gör just så? Först blir hon illa behandlad av några snorkiga biträden i en exkusiv butik och sedan får hon istället hjälp i en annan butik, där hon gör av med MYCKET pengar. På vägen tillbaka med alla kassar och kartonger (och ny outfit på sig) tittar hon förbi den första butiken igen, som helt plötsligt gärna vill hjälpa till.

"Big mistake! Huge! " är den klassiska kommentaren! Glad

Kimmi
1/22/08, 12:30 AM
#8

Tråden heter reklamation men borde kanske ha tillägget:

"Och ett dåligt bemötande!"

Det finns en del sajter på internet som tar upp såna här saker som att få dåliga bemötanden i bl a butiker.
Kanske något för detta forum att ta efter?
Det skulle kunna vara trådar där man beskriver vilka dumheter man kan bli bemött av och vad man hade önskat istället.
Ska man kritisera bör det vara konstruktivt, åtminstone om man strävar efter förändring/förbättring snarare än hämnd. 

Tyvärr verkar just problem med bemötande vara väl utbrett i samhället överlag, skola, vård och omsorg är andra branscher som vittnar om detta.
Någonstans förväxlades kanske ordspråket "Behandla andra som du vill bli behandlad själv" med
"Sätt dej på andra innan de hunnit sätta sej på dej",
"Katten på råttan, råttan på repet o s v" verkar det också ha blivit mer av.

Mycket trist, går det att förändra?

Ida
1/22/08, 11:03 AM
#9

#8 En mycket enkel sak att förändra är att lägga till trådalternativ på den här sajten. Tidigare har vi lagt in sådant som behandlar dåligt bemötande på just "reklamation" eller "varning för" eller om det är riktigt illa "bojkott".

Skulle du vilja se ytterligare en kategori?

Kimmi
1/22/08, 2:25 PM
#10

Ja, hoppas ingen tar illa upp, det är inte avsikten att skapa mer dåligt bemötande. Snarare att sortera vad som är vad. Risken är annars att det uppstår fler besvikelser när man i en reklamation får klart för sej att själva bemötandet inte vägs in i varan eller tjänsten. 

Det går inte att reklamera dåligt bemötande eller uppförande och det är lätt att börja blanda ihop begreppen. För att få bra gehör i ett klagomål, vilket som helst, är det viktigt att sortera så att man inte blandar ihop äpplen och päron s a s.

Jag vill inte ta någons parti men jag tycker att det är bra om man försöker sätta sej in i den andra partens utgångsläge också. I ovanstående beskrivet fall så skulle det ju kunna äga någon form av riktighet, det kanske inte är rimligt att få förhandsgranska glasen när de är förpackade på det viset. Alternativet för köparen hade varit att efterfråga om det fanns lösa glas att besiktiga i butiken före köp, eller att söka upp en annan butik där dennes önskemål om granskning gått att utföra.

I trådskaparens inlägg finns redan beskrivet det som gör att en reklamation faljerar, jag citerar: "Jag fick en beställning att gavera på två rödvinglas, men det skulle vara billiga glas……" Här har kunden till de önskvärda glasen redan bestämt egenskapen om vad glasen får kosta, det är sen upp till gravören att hitta glas denne i sin tur kan godkänna för att sen tycka sej leva upp till att ha gjort ett bra arbete. En mycket bra ambition men frågan är om gravören inte borde ha diskuterat vad detta faktiskt kan innebära när det gäller själva kvalitén på glasen? Glasen kunde ju trots repor etc. fortfarande både graveras och användas att dricka ur…. förstår ni vart jag vill komma?

Som butiksanställd när man får en missnöjd kund tycker jag att man oberoende storlek på affär, kedja etc. måste lära sej att sköta klagomål med diskretion, det tjänar alla på, inte minst butiken. Det är inte säkert att alla i en dylik situation kan bli helt nöjda men att lämna butiken utan att känna sej förutmjukad är ändå en grundförutsättning.

Nu har jag skrivit ett låååångt svar på en direkt fråga, hoppas på ditt överseende #9, svaret är ja, jag vill ha ännu en kategori men jag vill att den föregås av att vi reder ut begreppen:
Vad innebär en reklamation av vara eller tjänst, vad kan man involvera i en reklamation och vad ska man inte blanda in däri?

april4
1/22/08, 8:43 PM
#11

#7, ja jag har sett filmen. Håller med. Big mistake.

Ida
1/24/08, 11:16 AM
#12

#10 Jag tycker att det var ett härligt svar och gav ett djup till begreppet reklamation.

Enligt mig är reklamation något som kan göras om det är någon typ av fel på produkten. Gäller det en vara kan det ju tex innebära att den inte är funktionsduglig och när det gäller en tjänst att säljeren inte har utfört sitt åtagande eller utfört den på ett oriktigt sätt. Dock kan det ju i det här avseendet tangera lite vid begreppet "dåligt bemötande". Om man exempelvis köper en taxiresa och taxichauffören är väldigt otrevlig, är ju detta dåligt bemötande och samtidigt något som påverkar själva utförandet - taxiresan. Egentligen kanske man bara kan förvänta sig att bli körd från A till B, men om taxichauffören är elak tex påverkar detta både intrycket av hans beteende och tjänsten i sin helhet.

Kimmi
1/26/08, 11:52 PM
#13

 #12 Och dina reflektioner ger ännu fler perspektiv!

Ja, hur ska man bedöma en taxiresa med en i och för sej väl utförd resa men ett olämpligt beteende av den som ska se till att resan blir av?
Kan det ses som en reklamation eller snarare ett klagomål,
d v s vill man ha tillbaka pengarna för resan och kanske t o m ekonomisk ersättning för lidandet under tiden eller räcker det med att bara få respons för sin klagan?

Vad tycker ni andra?

En inte helt lätt frågeställning men jag är nyfiken på hur andra tänker kring detta exempel, som ju inte handlar om en vara utan en tjänst. 

Själv tänker jag mej att det är väldigt beroende av situation, om jag själv hamnade i den situationen skulle jag inte tolerera en elak/otrevlig chaufför, jag skulle be denne vara tyst och bara köra alternativt be densamma att stanna så att jag kunde beställa en ny bil, med ett annat bolag, förstås…
Jag skulle inte ha reklamerat resan men jag hade framfört ett rejält klagomål och i det förväntas man som kund underförstått få någon form av plåster på såren.

Annons:
gulzebra
1/27/08, 2:12 AM
#14

Om jag åker taxi så är det ju resan jag betalar för, inte en chaufför som är på ett visst sätt. Så jag hade inte försökt reklamera om chauffören varit otrevlig, sålänge jag fått åka från punkt A till punkt B (förutsatt att det funkar i övrigt, om taxin kommer försent så man inte hinner med tex tåg odyl så då jäklar ska jag ha pengar för't :P) så skulle jag nöja mig med att klaga.

Däremot, om chauffören är så pass otrevlig att det går att anmäla för kränkning, förtal eller annat så hade jag garanterat krävt ersättning och hade jag då inte fått det så hade bolaget/chauffören (hur det nu går till) fått sig en polisanmälan på halsen.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ida
1/28/08, 11:52 PM
#15

Men om taxichauffören kör vårdslöst då? Det är ju ingenting man ska behöva utstå som taxikund? Men samtidigt har han/hon kanske tagit dig från A till B…

gulzebra
1/29/08, 12:36 AM
#16

Jag skulle nöja mig med att klaga, förmodligen.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Upp till toppen
Annons: