Annons:
Etikettbostad
Läst 5153 ggr
Sara
8/14/07, 8:55 PM

Bullerstörning i hemmet.

Jag har bullerstörningar från bilvägen utanför mitt sovrum som vida övergår miljökontorets riktlijerna för max buller utan att bli störd. För mig så betyder det att jag inte kan sova utan att bli väckt varje natt av lastbilar, mopeder, bilar med hög ljudnivå osv.

Jag har påpekat detta sedan i november -06 och har nu äntligen efter mätningar och diskussioner med hyresvärden fått reda på att hyresvärden inte är det minsta tillmötesgående med att bistå med annan lägenhet eller åtgärda ljudnivån.

Eftersom jag är medlem i Hyresgästföreningen tog jag idag igen kontakt med dem och nu ska de fortsätta att driva det här med hyresvärden som är Alingsås kommunala bostadsbolag.

Personen jag talade med på Hyresgästföreningen sa att jag har rätt till retroaktiva pengar för störningen samt få åtgärdat problemet. Dessutom ska han se till att detta tas upp när det är dags för förhandlarna att förhandla om nästa års hyror. Kanske även mina grannar kan få nytta av det här.

Sara

Annons:
Ida
8/15/07, 12:31 AM
#1

Ska bli spännande att se hur det går! Positivt att Hyresgästföreningen var så positiva, hoppas att de kan göra något som leder till en förbättring. Du kommer som sagt kanske få kompensation för störningarna framöver samt i bästa fall även få det återbetalt retroaktivt.

Berätta hur det går! :)

Sara
8/15/07, 1:06 PM
#2

Ja, jag hoppas att bolaget får sig en känga där det känns, alltså ekonomiskt.

De sa t o m att jag fick skylla mig själv för att jag valde att flytta dit när jag såg att vägen låg brevid. Att jag borde ha förstått att det var en hög ljudvolym.

Tja, jag sov ju inte över innan jag bestämde mig och jag hade ingen ljudmätarutrustning med mig på titten heller. Skrikandes

Sara

Sara
8/16/07, 6:22 PM
#3

Fick i dag redan på att huset jag bor i har reducerad hyra för 10 år sedan pga läget.

Jag jämförde nyss min lägenhet med en lägenhet som ligger i samma område (samma hyresvärd) fast med tystare läge, båda lägenheterna har samma standard fast den andra lägenheten (alla lägenheter utom dem just i mitt hus) fick hela köket utbytt för 4-5 år sedan medans mitt hus enbart fick det målat.

Mitt hus var det första som renoverades (år 2000) och hyresgästerna fick valet att välja nytt kök eller en mindre hyreshöjning. De valde att inte få så hög höjning. De andra husen fick inte valet utan alla kök byttes ut.

Detta medför att mitt kök ser slitet ut, har olika sorters luckor som dessutom har sprickor osv och jag kan inte ta ut ett underskåp och sätta in diskmaskin.

Skillnaden på våra hyror är att jag har 160:- mindre hyra i månaden.

Det kan ju inte vara rimligt att 160:- mindre hyra per månad är reducering både för ej utbytt kök OCH dåligt läge som medför bullerstörningar?

Sara

AnnaLundin
8/16/07, 8:26 PM
#4

Ta upp det med hyresgästföreningen….

Sara
8/16/07, 8:53 PM
#5

Jag har gjort det och han håller på med ärendet. Fast antagligen så blir vi tvugna att driva ärendet till hyresnämnden, då hyresvärden inte har minsta sympati med hyresgästerna.

Sara

AndersE
8/16/07, 9:58 PM
#6

Det är ju trist med buller och en del enklare åtgärder kan man ju göra som att byta till tjockare fönsterglas, men…

Jag tycker ändå att det är en poäng att om man väljer en lägenhet nära stor väg så borde man begripa att det bullrar.

Jag kommer direkt att tänka på de som köper villa intill flygplats och sen börjar klaga på buller…

Hade jag varit hyresvärd hade jag sett till att hyresgästerna skrev på ett papper om att de noterat vägen.

Hjälper nog inte dock…

Annons:
Sara
8/16/07, 11:34 PM
#7

Jag visste att lägenheten inte var tyst när jag flyttade in och det var ju mitt eget val men jag hade ingen aning om att det var så högt och riktlingerna för att bullernivån inte ska vara hälsovådlig ska ju hållas även om det går en väg utanför.

Visste nu hyresvärden dessutom om att nivån är för hög anser jag att det är deras skyldighet att tala om detta innan kontraktet skrevs. Då hade jag inte flyttat hit.

Precis som du säger är det en ganska lätt åtgärd att sätta in treglasfönster.

Sara

Ida
8/19/07, 8:37 PM
#8

#7 Jag tycker inte heller att det är lämpligt att ljudnivåerna är högre än rekommenderat. Man kan förvisso skriva under på att man är medveten om bullret, men det ska ändå inte överstiga rimlig ljudnivå.

AndersE
8/19/07, 10:21 PM
#9

#8 Nej, men det är ungefär som med hotell. Om man väljer ett hotell som har krypavstånd till alla häftiga uteställen så bör man ju inte bli förvånad om det inte är så tyst på natten.

Det känns som en attityd som är rätt vanlig i samhället. Människor vägrar acceptera att deras val får koneskvenser. man bosätter sig långt ut på landet och klagar på att det är långt till skolan, man bosätter sig mitt i city och klagar på brist på parkeringsplatser…

Ida
8/19/07, 10:38 PM
#10

#9 Jag håller med dig i det avseendet och tycker att folk i större utsträckning bör ta ansvar för konsekvenserna av sina egna val. MEN det finns rekommenderade ljudnivåer av någon anledning och det är en viss skillnad mellan att bo på hotell nära en stojig bargata en vecka och att bo permanent i ett buller som kan förstöra hörseln.

AndersE
8/19/07, 11:05 PM
#11

#10 Det är skillnad på rekommendation och regel/lag.

En regel/lag om buller fastställer nivåer som inte får överskridas. En rekommendation är en riktlinje, något man kan sträva efter, men också något som kanske inte är rimligt att försöka nå i ett äldre hus alldeles intill en bullrig väg.

SeaHawk
8/22/07, 11:20 PM
#12

Nu är problemet att det hjälper inte att sätta i 3glas fönster för att få bort buller.

För att reducera buller så behöver man ha laminerat glas, detta är inte någon väldigt stor kostnad och bör kunna åtgärdas på någon dag, till en väldigt rimlig kostnad.

Sara
8/23/07, 12:39 AM
#13

# 12 Tack! Det är värdefull information!

Sara

Annons:
AndersE
8/23/07, 1:11 AM
#14

#12 och 13 Vad jag vet så hjälper "tyngd" mot buller, dvs en viktig faktor är glastjockleken. Det fungerar bättre med två tjocka glas än tre-glas med tunt glas.

"En glasruta bullerdämpar! Graden av reduktion beror av glasets tjocklek."

Ljudisolerande fönster "Tidigare erfarenheter har visat att det var svårt att uppnå vägda reduktionstal Rw högre än 43-45 dB (motsvarande RA,tr cirka 38-40 dB) i standardfönster. Nya konstruktioner förefaller möjliggöra högre ljudisolering med standardprodukter. Flera kan nu nå upp till Rw 48-50 dB (i laboratorium) med något annorlunda karm/båge-konstruktioner, större glasavstånd och tyngre glaspaket. Fönstren klarar därmed klass R'w 45 dB enligt det nya dörr- och fönsterklassningssystemet i SS 25267 bilaga A. Därmed kan man lättare klara ljudkrav i ljudklass B med estetiska och praktiska standardkonstruktioner även i utsatta lägen med höga trafikbullernivåer. Man bör dock observera, att ett omsorgsfullt montage och infästning av fönster i byggnaden enligt tillverkarens anvisningar är nödvändiga för att fönsterkonstruktionernas höga ljudisolering skall komma till sin rätt. Det måste vara tätt mellan karm och fasad för att inte ljud skall läcka förbi karmen. Tätningarna måste utföras så att inte kondens/fuktskador kan uppstå. Monteringstekniska kommittén (MTK) och Byggtema AB lämnar råd om monteringssätt."

Jag hittade inte något om laminerat glas…

Sara
8/23/07, 3:39 PM
#15

# 14 Intressant! Tack!

Sara

Ida
8/23/07, 10:21 PM
#16

Hoppas att det löser sig!

blombuketten
8/24/07, 4:23 PM
#17

Det är svårt det där med buller……och väldigt individuellt. En del kan inte sova och andra snarkar sig igenom vad som helst. Jag är nog en sån där som sover, oavsett vad. Finns bara en sak som kan väcka mig omedelbums, det är barnen. Dem hör jag hur bra som helst och har alltid gjort. Tror jag skulle kunna tälta på trottoaren och sova som en stock Skrattande.

Sara, hoppas du får någon hjälp att få det lite tystare, för hör man bullret så blir nattsömnen störd. Så är det bara.

Sara
8/24/07, 10:29 PM
#18

Nu är Hyresgästföreningen inkopplad och de har tagit kontakt med hyresbolaget per brev, fick kopia på brevet idag.

Som läget är nu är Hyresgästföreningen helt på min linje och kan tänka sig att driva detta ända till hyresnämnden.

Hoppas det biter bättre nu.

Sara

Ida
8/25/07, 1:17 PM
#19

#18 Vad önskar du själv få ut av det? Lägre hyra, nya fönster eller en annan lägenhet?

Jag tror ni kommer att lyckas.

Sara
8/25/07, 8:32 PM
#20

# 19 Helst nya fönster. Jag trivs bra här annars och jag fick nya tapeter när jag flyttade in så det är frächt och min stil. Dessutom är det jobbigt att behöva flytta när man egentligen inte vill.

Fast nu känner jag att jag vill att bolaget ska få känna av sin arrogans på det enda sätt som betyder något för dem, alltså ekonomiskt så vi kommer att yrka på lägre hyra för alla med samma läge samt även retroaktivt för mig.

Bolaget har blivit väldigt dåliga på det här med service mot sina hyresgäster. Ex de sandar inte när det är halt, skottar inte snö ordentligt, har lång väntetid på att åtgärda fel (ex en familj har inte kunnat låsa sin ytterdörr på flera veckor). Dessutom har de en arrogant attityd när man talar med dem.

Tyvärr så är de Alingsås största bostadsbolag och det enda som inte är privat så folk bor ju kvar här iaf.

Sara

Annons:
AndersE
8/25/07, 8:35 PM
#21

#20 "och det enda som inte är privat "

Ja, tycker man det har ett särskilt värde, får man väl betala priset…

;-)

Sara
8/25/07, 10:22 PM
#22

# 21 Värde och värde.. De privata lägenheterna är jättesvåra att få kontrakt på.

Ex jag som är långtidssjukskriven får inte hyra även om jag har kvar min fasta tjänst och fast inkomst. Har man djur är det oxå kört. Likaså betalningsanmärkningar även om de är betalda och på andra saker som inte har med hyra att göra.

Folk söker lägenhet som galningar här i stan och de privata hyresvärdarna kan välja och vraka, ofta bland ca 50 -70 ansökningar per lägenhet har jag fått reda på när jag ansökt själv.

Sara

AndersE
8/25/07, 11:23 PM
#23

#22 Ett exempel på en dåligt fungerande marknad - troligen beroende bl.a. på att marknaden inte får sätta hyrorna. I en väl fungerande marknad balanseras tillgång och efterfrågan ganska snabbt.

Vassna
8/26/07, 1:48 PM
#24

#12 Är det pressglas du tänker på? Jag tror att det kallas för floating glas också. I vår lägenhet har vi tvåglasfönster bestående av 4 mm:s pressglas med gas emellan. Det är effektivt mot buller.

Sara
8/26/07, 8:28 PM
#25

# 23 Fast jag tror inte det hade blivit bättre av att de fått sätta sina egna hyror.

Då skulle ju ex låginkomsttagarna aldrig kunna bo i deras lägenheter och man skulle inte klara hyran vid ev sjukdom, arbetslöshet osv.

Att så många söker lägenhet i Alingsås är för att det är ok pendelavstånd till både Borås och Göteborg. Sen är det en ganska trevlig liten stad oxå. Glad

Sara

AndersE
8/26/07, 8:40 PM
#26

#25 Varför ska det vara en rättighet att bo billigare än det egentligen kostar?

Man skulle ju låta "bilägarnämnder" sätta priset på en Volvo också. Annars har ju inte fattiga studenter råd med en ny bil…

(Ursäkta provoceringen, jag är bara inte så förstjust i gamla Sovjetmodeller.)

Sara
8/26/07, 10:04 PM
#27

# 26 Skulle ägarna inte tjäna på att hyra ut lägenheter så skulle de inte fortsätta!

Tycker heller inte om att folk "inte ska få" tjäna pengar på sina investeringar eller arbeten men gränsen måste gå innan man tillåts utnyttja människors behov av bostäder.

Sara

Annons:
Vassna
8/26/07, 11:46 PM
#28

#26 Om arbetarna inte har råd att bo i lägenheterna, vem ska bo där då? Socialfallen kanskeFörvånad Nu är det jag som är lite provocerandeSkrattande .

Ida
8/29/07, 1:08 AM
#29

Jag förstår problematiken - men om hyresmarknaden vore helt oreglerad skulle inte efterfrågeöverskottet finnas. De bildas vid så kallade "pristak".

Oskar
8/30/07, 4:22 PM
#30

Marknadshyror eller inte är väl en ideologisk fråga. Man kan ju se bostaden som en grundläggande rättighet på samma sätt som tex sjukvård, försvar osv. Dvs att alla ska ha rätt till samma standard oavsett ekonomisk situation. På sätt och vis en rätt sympatisk tanke. Men som så mycket annat skulle det aldrig funka i praktiken…om vi inte blir ett nytt Nordkorea typ…

mvh
Oskar

Ida
8/31/07, 12:46 AM
#31

# 30 Samma standard trots ekonomisk situation? Det tycker inte jag låter särskilt rättvist. Snarare en grundläggande nivå för acceptabel standard i så fall.

Oskar
8/31/07, 1:46 PM
#32

#31 Nej men jag bara påpekade att så kan man ju mycket väl se det. För när det gäller tex sjukvård, försvar, räddningstjänst så tycker i allafall jag att ingen hänsyn ska tas till "kundens" ekonomiska situation. Alla ska ha tillgång till samma kvalite till samma pris. Och man kan ju tänka sig att boendet skulle behandlas på samma sätt… Tex genom att det inte fanns något privat ägande av fastigheter och att staten delade ut bostäder. Men som sagt…jag tror inte själv på idén. Och den har ju visat sig inte funka i praktiken. :)

mvh
Oskar

AndersE
8/31/07, 4:21 PM
#33

#30 och #31 Oskar skriver det ju själv - men ett samhälle där det inte spelar någon roll vad du själv gör fungerar inte.

Det finns ju tjänster som samhället helt ansvarar för - som polis och försvar. Där får alla samma.

Men när det gäller sjukvård finns ju faktiskt möjlighet att köpa mer än det staten är villig att ge.

Och jag tycker det är alldeles självklart att bostad ska vara en sådan sak som man kan få bättre. För de allra flesta så är ju omsorgen om familjen en av de viktigaste motivations-faktorerna. Liksom en bättre bostad är det de flesta lägger pengar på om de lyckas förbättra sin ekonomi.

För mig är det helt orimligt att det ska finnas någon rättighet att betala lika låg hyra på "A-läget" som på "B-läget".

Vassna
8/31/07, 7:59 PM
#34

#33 Vad menar du med A-lagetFörvånad

Annons:
Vassna
8/31/07, 10:20 PM
#35

#33 Nu får jag svara mig själv. A-läge och B-läge var det och inget annat.

precis
9/6/07, 11:37 AM
#36

#0
jag läste - för ett tag sedan - en intressant brittisk rapport om folk som lever i konstant buller och brus (jobbet & sovrummet), och att det ledde till en högre risk för bl.a. hjärt- o kärl-sjukdomar (som förkortade deras liv jämfört med likn. personer som jobbade & bodde i lägre decibel)
(kan tyvärr inte hitta länken nu)

man kan be värden att tilläggsisolera väggar, karmar och lister… och se över var ventilationen går in/ut också… att få tystare sovrum sitter inte bara i glaset…
så det blir en energibesparande åtgärd också :)

Ida
9/6/07, 11:57 PM
#37

#33 "…men ett samhälle där det inte spelar någon roll vad du själv gör fungerar inte."

tycker inte jag är en självklar slutsats av:

"Men som sagt…jag tror inte själv på idén. Och den har ju visat sig inte funka i praktiken. :)"

Det finns ju människor som på allvar anser att det vore mer rättvist.

Simson
9/9/07, 9:40 PM
#38

Jag bodde tidigare i en lägenhet på bottenplan. I källaren fanns tvättstugan. Inte direkt under min lägenhet. Fläktskåpet var stort och störande. När jag satt i köket, närmast tvättstugan, vibrerade bordet, och det gick inte att fortsätta äta. Vibrationerna gick genom golv och fortplantade sig genom lägenheten till sovrummet. Även med örproppar vaknade jag av fläkten.

Tog upp detta med hyresgästföreningen för att få en bullermätning. Var också beredd att betala bullermätningen själv för att få den gjord snabbt.

Efter att ha berättat om mina hörselskador och min starka oro för att dessa skulle bli värre med tiden med bullret (vilket de också blev) så trodde jag att jag skulle blir mera tagen på allvar med hälsoskäl i bakgrunden. Pyttsan! Hyresgästföreningen ansåg min hörselskada vara hjärnspöken!

SKÖNT att höra att du får bättre bemötande ved det gäller ditt buller. Kram och lycka till!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Sara
9/12/07, 1:17 PM
#39

Hyresgästföreningen skickade ett brev för ett tag sedan till hyresvärden där de ville ha svar på vad hyresvärden tyckte och tänkte om saken. Sista svarsdatum var i fredags och inget svar har kommit.

Hyresgästföreningen har nu meddelat hyresvärden att de har tills på fredag på sig att höra av sig till honom annars går vi direkt till hyresnämnden.

Sara

Ida
9/12/07, 11:44 PM
#40

Ska bli spännande att höra vad som händer!…

Sara
9/20/07, 9:40 PM
#41

Ingen hörde av sig på den veckan heller men idag har hyresgästföreningen fått tag på en person som nu ska ha hand om ärendet.

Hyresvärden har beslutat att anlita en proffesionell ljudfirma som ska komma hit och göra en ordentlig ljudmätning.

Heja Hyresgästföreningen!! När jag klagade själv så fick jag reda på att det finns inget de kunde göra åt saken.

Sara

Annons:
Ida
9/28/07, 1:50 AM
#42

Låter bra. Återkom gärna när du vet mer…

Madde
10/1/07, 11:23 PM
#43

Mycket intressant tråd. Se vad man kan göra om man är med i hyresgästföreningen.

Bra jobbat sara.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Sara
10/2/07, 11:22 PM
#44

Fick idag reda på att det kommer att ta ca 3 veckor innan bullermätningen är slutförd.

Sara

Ida
10/3/07, 3:25 PM
#45

Den som väntar på något gott. :)

Upp till toppen
Annons: