Annons:
Etikettprodukter-hemma
Läst 6105 ggr
EmmaG
7/2/07, 10:57 PM

Aloe Vera produkter?

Är det nån här som provat på Aloe Vera produkter?
Har ni vart nöjda? Märkt nån skillnad?
Vad för produkt var det? Var den tex IASC godkänd eller "en vanlig från ICA"?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Ida
7/3/07, 12:31 AM
#1

Jag har provat många och de är toppen!! Framförallt en gel man kan ha om man bränt huden i solen eller fått skrubbsår eller svullnader. Den har en kylande effekt!

Man kan köpa en riktig Aloe Vera planta också och skära av ett blad när det behövs, men det är lite kladdigare… :/

bubbelbubbel
7/3/07, 2:18 AM
#2

jag skulle vilja ha en aloe vera planta, vet du var man kan köpa en Ida ?

annars har jag en romantiserad bild av aloe vera och tror det är super på allt..:)

EmmaG
7/3/07, 11:52 AM
#3

Jag har nyligen läst ut en faktabok om Aloe av en norsk läkare, ja de är toppen! Haha..

Nackdelen med att köpa planta är följande;
- Plantan måste vara 4 år för bäst effekt
- När bladet är avbrutet oxideras det på några timmar & måste sen slängas. För att inte skada en enskild planta för mkt bör man ha flera stycken hemma.
- Kan kanske va svårt att hitta den exakta rätta plantan av flera hundra sorter (?) Va jag menar är att man måste va säker på att det verkligen är en Aloe Vera Barbadensis Miller du får hem
- Funkar endast utvärtes - varför vet jag tyvärr inte.

#1 Får jag fråga vad det är företag du köpt ifrån? =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[Anna-N]
7/3/07, 12:40 PM
#4

Har några produkter fån typ Ica - med Aloe Vera.

Vet faktiskt inte skillnaden mot annat…

EmmaG
7/3/07, 1:32 PM
#5

#4 Kolla innehållsförteckningen..

Ur ett avsnitt från min artikel om Aloe, finns att läsa här

Aloe Vera på marknaden
Du har kanske sett både i din vanliga mataffär, på apoteket och lite varstans produkter med Aloe Vera. Men vilka produkter kan man lita på?
Det är nämligen så att ett företag kan droppa i 3ml Aloe Vera i en flaska på 500ml med resten bestående av vatten och skriva på framsidan att denna produkt innehåller 100% Aloe Vera. Vad som i själva verket är 100% är just dom där 3ml Aloe medan hela flaskan bara innehåller 3% Aloe! I den produkten gör alltså inte Aloen så mycket nytta.
Det man ska titta på i första hand är innehållsförteckningen på flaskan. Det finns nämligen en lag som säger att företagen måste rangordna innehållet i den ordning dom kommer. Är första ingrediensen Aloe Barbadensis så är det jättebra, men är första ingrediensen Aqua (vatten) och Aloe kommer först långt i efterhand är det inte en tillförlitlig produkt just på punkten Aloe Vera om det är det man är ute efter.
Men det finns ett kvalitetsmärke du kan titta efter också. Iasc är en oberoende organisation som kvalitetskollar olika Aloeprodukter så att dom håller upp till deras krav. Gör produkten det så får den den eftertraktade stämpeln. Var dock uppmärksam på att stämpeln måste vara tryckt och ej påklistrad för att va giltig så att säga.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[Anna-N]
7/3/07, 2:06 PM
#6

#5. Där ser man….

Bra information. Som kund (ovetande) går man ju på texten att Aloe Vera öht finns med om det är en sådan produkt man letar efter.

Annons:
Ida
7/4/07, 1:46 AM
#7

Jag hade en planta i när jag bodde i Spanien som hade breda blad - den funkade perfekt! Tog flera blad från den, men det stämmer nog att man helst ska ha flera om man tar ofta. Det behövs dock inte tycker jag, man använder det ganska sällan för att just stryka på sår, svullnader och bränd hud. (förhoppningsvis)

Den jag har hemma nu är mest prydnad från Ikea och jag har inte provat hur den fungerar. Ska prova och återkomma. :)

Sandra76
7/4/07, 3:02 AM
#8

Har använt en Aloe vera gel från Oriflame på 80%.

Den tyckte jag var suverän.

Min sambo ville alltid ha den när han bränt sig i solen.

Tyvärr tas den bort från sortimentet nu

AndersE
7/9/07, 9:35 PM
#9

Body Shop hade en Aloe Vera Gel för "After Shave" som var fantastiskt behaglig och utan parfym!

Den finns naturligtvis inte längre…

Ida
7/9/07, 11:48 PM
#10

#9 Inte? Det kanske finns motsvarande någon annanstans?…

AndersE
7/10/07, 12:28 AM
#11

#10 Jo, kanske…

Det kanske bara är jag som börjar bli gammal, men det stör mig med denna "förnyelsehysteri". Det är som om alla företag är övertygade om att det bara går att sälja nya produkter - och dessa lanseras på bekostnad av en äldre produkt.

Jag tycker det är likadant ofta. Man hittar äntligen en produkt man verkligen trivs med, och då försvinner den.

Millex
7/12/07, 12:20 AM
#12

När det gäller Aloe Vera så är det just Barbadensis ( Läkealoen) som är den vanligaste förekommande Aloen nu, och den som ger de goda egenskaper man pratar om.
Men detta är en västindisk typ. till skillnad från de aloeväxter som finns omnämda genom historien. De recept som man hänvisar till från t ex romartiden  är en aloeart som ursprungligen kom från dagens Etiopien. Så man ska inte stirra sig blind på enbart barbadensis för det finns bra sorter av Aloe med andra namn i t ex Sydafrika och Australien.

När det sedan gäller kvalitén på aloeprodukter så är det inte lätt, naturligtvis är IASC ett bra organ att luta sig mot. Men då ska man ha klart för sig att då får man oftast handla av de riktigt stora företagen. För ska man ansluta sig till internationella kontrollorgan och få deras stämpel så kostar det pengar.

Aloen har ju två saker som man vill åt det ena är saften/juicen som sitter i bladens yttre skikt och det andra är gelen som sitter i bladens inre skikt. Dett är gelen man vill åt för att tillverka hudvårdande produkter. Men när man väl fått ut gelen ur bladen så måste den renas och silas och när det är klart så är den flytande som vatten och inte det minsta gellik.

Det är nu industrin förvillar oss konsumenter, för när det gäller att mäta kvalité på en aloeprodukt så ska den innehålla minst 1200 mg/l slemämnen, de ämnen i aloen som vi har störst nytta av på huden. För att återskapa aloegel måste man tillsätta förtjockningsmedel och ofta tillsätter de först mer vatten och sedan guarkärnmjöl som i o f inte är onyttigt för oss men är i stort sett identiska med aloens slemämnen. Det räcker oftast med ca 2 % guarkärnmjöl för att förtjocka en produkt. Detta i sin tur gör att det blir svårt av avgöra kvaliten på slutprodukten.

Så ska man vara helt säker på vad man får så är det bästa att köpa rena Aloekoncentrat med milda konserveringsmedel och späda med vatten eller rena juicer, vilket jag tror 99% av oss verkar otroligt jobbigt att använda som hudvårdsprodukt.

Alternativet blir naturligtvis som Emma skriver att läsa innehållsförteckningen. För en  Aloeprodukt ska bara behöva innehålla 3 saker: Aloe Vera, (ev aloekoncentat + vatten), förtjockningsmedel och konserveringsmedel. Ofta tillkommer det någon doftförbättrare, se då till att det inte står pafym/fragrance vilket innebär syntetiska dofter, utan att det är eteriska oljor/ naturliga växtextrakt. Det är också rimligt att det tillsätts någon vegetabilisk olja då ren aloe över tid har en uttorkande effekt.

Ida
7/12/07, 1:04 AM
#13

#12 Tack för infon! :)

Annons:
zzTCM
7/12/07, 11:46 AM
#14

Dricker Stabilized Aloe Vera Gel. Den som vill köpa produkterna 30 % billigare kan bli distributör. Själv köper jag endast produkterna och säljer inget. Jag har blivit distributör genom en kontakt i mediqiakademien. Som säger att Aloe Vera är Qigong på burk.

 Men man är inte tvingad till att sälja något utan kan handla 30% billigare för egen del. Kan vara värt att kolla upp Aloe Vera är dyrt! Kanske något för den som vill bli distributör, skaffa ett kontaktnät och sälja Aloe Vera. Det finns massor av produkter att välja på allt från tandkräm, hudvårdsprodukter, kosttillkost m.m.

 http://www.foreverliving.se/

EmmaG
7/12/07, 1:02 PM
#15

Intressant läsning #12! Tackar så mkt..
#14 Precis de företaget som jag ska börja sälja för =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Elshira
4/26/10, 3:17 AM
#18

Jag hade aldrig tidigare använt mig av någon "riktig" aloevera produkt, men vann förra sommaren en tub aloeveragel (ren aloevera som är gjord till lite fastare form) på en hästutställnig.

Det slutade med att jag använde den efter att ha bränt mig ordentlig i den två dagar stekheta solen, och intresset för Aloe Vera var funnet!

Mamma hade tidigare använt sig av aloe vera för sin mage med gott resultet, vilket visade sig vara samma märke som jag fått tag på.

Detta är märket vi använt oss av som också har väldigt hög procent ren aloe vera i sina produkter. Forever Living Products Och de var som sagt använda med framgång på oss båda i.af! =)

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: