Annons:
Etikettmarknadsföring-reklam
Läst 1464 ggr
Ida
2007-07-25 19:03

Radioreklam för mobillån förbjuds

Hörde precis på TT att ett mobillånsföretag förbjudits (mot vite 500 000 kr) att göra reklam för sina mobillån på radio. Marknadsdomstolen anser inte att det är ok att spela på det positiva med möjligheten att snabbt kunna få lån.

Bra tycker jag.

Annons:
precis
2007-07-25 21:35
#1

Såg en tv-reklam som nästan fick mig att gråta… det var för ett snabblån: Låna 3.000 en månad. Det kostar bara 375:-!!!

Där kan man snacka om ockerränta!!! motsvarar väl 144% i årsränta!!! fy, för att luras så!

Ida
2007-08-01 21:54
#2

Ja, fy 17. Nu skärps det i alla fall och det är bra. Tråkigt att många unga hamnar hos Kronofogden det första de gör.

MiroSputnik
2007-08-04 00:46
#3

Tycker oxå att det är tråkigt att unga hamnar hos kronofogden… Men hallå! Även unga måste väl ta ansvar för vad de gör… Jag fick i alla fall lära mig att ta reda på konsekvenserna innan jag handlar.

Läsa det finstilta måste ju alla göra. Iof sig svårt med en radioreklam, men då bör man väl utgå från att det är något skumt i görningen. Ingen utlånare med hjärnan på rätt ställe lånar ut snabba pengar utan att tjäna enormt mycket på det… 

Nu blev ju just den här reklamen fälld, men vi kan ju inte förbjuda all "regeltaskig" reklam bara för att vi inte orkar ta reda på de riktiga villkoren… Något ansvar måste ju ligga på konsumenten…

Ett snabblån på 3000 kostar bara 375:-… Då borde ju vem som helst med lite mattekunskaper kunna räkna ut årsräntan. Om man sen vill acceptera villkoren får man faktiskt skylla sig själv…

blombuketten
2007-08-05 22:22
#4

#3. Ja, så kan man tycka. Trots det så hamnar otroligt många i skuldfällan, både unga och äldre. Är alla urkorkade då? Vad är det som gör att så många inte tänker sig för?

Oskar
2007-08-06 12:34
#5

#3 Jag kan på sätt och vis hålla med. Så länge man ärligt skriver ut alla kostnader så borde det vara upp till konsumenten att ta beslut om man ska köpa varan eller inte. Har jag en mataffär och vill ta en administrativ avgift på 1000 kr av mina kunder så borde ju det vara helt ok så länge jag upplyser dem om det.

Fast man kanske ska ha lite strängare regler när reklam riktar sig mot minderåriga.

Och sedan kan man ju tycka att de som marknadsför de här telefonlånen knappast kan vara stolta över sitt yrke…

mvh
Oskar

Ida
2007-08-11 12:07
#6

Jag håller med om att folk generellt borde ta mer personligt ansvar över sina handlingar. MEN, faktum kvarstår - många unga hamnar i den här situationen och det är en mycket dålig utgångspunkt för framtiden. Detsamma skulle man kunna säga med rökning och alkohol - vi vet konsekvenserna, men ändå dricker sig unga som älde stupfulla och råkar ut för tråkigheter. Vi varnar för säkerhets skull för riskerna på exempelvis cigarettpaket, något jag i och för sig tycker är meningslöst, men man har väl tänkt i det här fallet att om man inte får göra reklam på det här sättet kommer kanske informationen att bli bättre.

Annons:
Upp till toppen
Annons: