Annons:
Etikettmyndigheter-och-offentlig-verksamhet
Läst 4063 ggr
jn84
6/23/07, 3:14 PM

Cykelfylla?

Funderade över en grej när jag cyklade till och från stallet imorse. Tog ju inte bilen eftersom det var midsommarafton igår Oskyldig

Men visst kan man få blåsa när man cyklar också? Vad händer om det visar sig att man cyklar full? Blir man av med körkortet? Det vore ju väldigt orättvist mot de som har körkort eftersom de är de enda som kan bli av med det…

Kan ju hoppas att polisen har bättre saker att göra än att sätta dit folk som cyklar, men man vet ju aldrig. Visst är det farligt att cykla full också, men långt ifrån lika farligt som att köra full!

Annons:
Ida
6/23/07, 3:20 PM
#1

#0 Oh, jag vet inte, men vilken bra fråga!!

Jag tror inte att man blir av med körkortet i särskilt stor utsträckning. Du KAN ju bli av med det trots att du inte kör bil, men då ska du visa grov oaktsamhet och vara mycket olämplig som bilförare. Detta är säkert svårt att bevisa och jag tror inte så många blir av med körkortet dagen efter midsommar för att de cyklar.

Bra att du tänker på det dock, men det var säkert ingen fara!

jn84
6/23/07, 3:24 PM
#2

Haha! Jag föreställde mig värsta poliskontrollen på hemvägen (eftersom jag cyklade längs bilvägen och inte på cykelvägarna) och med min tur skulle jag självklart bli tvungen att blåsa. Fast det fanns inte en enda bil ute (vid åtta) så varför skulle polisen orka upp? ^^

Ida
6/23/07, 3:28 PM
#3

#2 Ha, ha, nä det vore ju höjden av otur. Att åka dit på cykel, särskilt som du valt att inte ta bilen av just den anledningen! :)

Mervi
6/23/07, 8:54 PM
#4

De kanske inte är lika stränga när man cyklar  men man kan ju vara trafikfara om man är rejält påverkad. Man skall nog inte ge sig ut i trafiken då. Men om man cyklar dagen efter istället för att ta bilen tycker jag är bra. Men hur polisen reagerar vet jag inte.

skrellet
6/25/07, 3:56 PM
#5

det ska gälla alla fordon. har du otur får du blåsa på skateboard eller inlines med ;P

jn84
6/25/07, 6:40 PM
#6

Läste imorse i City att om man åker EU-moped (en sån man måste ha färdbevis för att få köra) och kör full så blir man aldrig av med sitt färdbevis utan får fortsätta köra. Verkade som att nån EU-regel hindrar polisen från att ta det tillståndet, vad man än gör. Men kör man EU-moped och har körkort så blir man av med körkortet… Väldigt skumt. Så därför finns det folk som kört rattfulla och blivit av med körkortet som övergår till EU-moped istället för de kan de köra fritt utan problem.

En feting-bugg i systemet helt enkelt!

Annons:
abbis
6/28/07, 9:14 PM
#7

Läste en artikel om det före midsommar.Du blir inte av med körkortet men skulle du orsaka en olycka blir du dömd för vårdslöshet i trafik.Polisen kan bara be dig leda cykeln om det går för vingligt fram…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: