Annons:
Etikettvarning-för
Läst 2651 ggr
abbis
2007-04-06 17:24

mobil telefon för 1:-

Jag tog ett sånt där abonemang där man betalar 325:- i månaden och får en telefon med på köpet .Det var ett 24 månaders abonemang.Man skulle få ringa upp för alltihopa.Mitt problem är att jag efter ca 1 år såg att jag ringde inte tillräckligt mycket.Nu efter 2 år så har jag en pott på närmare 4000:-..Det sjuka är att jag får inte tillbaka dessa pengar om jag skulle vilja byta operatör.Jag måste dessutom ha någon form av abonemang så nu har jag något som kostar 74:- /månad då betar jag av ca 25:-/ månad på min pott..Det kommer ta år innan jag är fri att byta operatör..Telefonen jag fick gick dessutom sönder efter 1 år och nu har jag en begagnad sak.Det är kanske inte är lika dyrt idag med dessa abonemang men man känner sig rätt lurad…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Sara
2007-04-06 21:42
#1

Men telefonen måste ju ha garanti?

Sara

precis
2007-04-06 23:23
#2

325:-??? i månaden??? ojojoj, klart att många känner sig lurade… ditt första abonnemang kostar alltså 7800:- . Jag hade lätt valt en olåst telefon för 3.000-4.000 kr istället, och kontantkort. men eftersom jag redan har en bra "second-hand"-telefon sedan 5 år tillbaka och är nöjd med den, så har jag inget behov av en ny.

Mandysan
2007-04-06 23:27
#3

Men gud! Vad var det för ngt bolag eg?

Jag har precis bundit upp mig i 12 mån för 599 kr/ mån (företagsabonnemang), eller rättare sagt min pappa har gett mig telefonen;) Och då får jag en ny mobil om den går sönder eller om jag är missnöjd mm….

abbis
2007-04-07 02:03
#4

tele2…mycket vatten har runnit under broarna sen dess…det va inte dyrt för 2 år sen

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

WiktZac
2007-04-07 10:54
#5

De där erbjudandena borde komma med knäskydd och en stor dunk vaselinHemlis

//Zac

Oskar
2007-04-07 15:07
#6

Om ett erbjudande verkar vara för bra för att vara sant så är det alltid det… Men också lättare att vara klok efter än före. :)

Oskar

Annons:
Sandra76
2007-04-08 02:03
#7

Ja det lät dyrt. Men vad är det för operatör?

Jag hade oxå samtalspott för ett par år sedan…då på 2000kr, men efter att abonnemanget gått ut och jag ville byta eller säga upp det så fick jag ett kontantkort med mina resterande "pott" om jag ville. Jag hade telia.

Tyvärr så ringde jag upp "potten" efter ett tag, så något kontantkort blev inte aktuellt.

abbis
2007-04-08 18:14
#8

tele2

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Sandra76
2007-04-08 18:29
#9

ok, glöm det jag skrev att man kan få kontantkort, det var så länge sen när jag tänker efter att de har säkert inte kvar det systemet ;)

Tom
2007-04-09 01:11
#10

abbi, kan du inte överlåta abonnemanget och potten till någon annan om du vill byta operatör?

I så fall kan du ju sälja det på blocket.

  Tom

abbis
2007-04-09 12:24
#11

#10 Får man överlåta abonnemang/pott ? När jag ringt tele2 så har den möjligheten inte ens diskuterats..och jag har pratat med många olika handläggare.Åh andra sidan är jag inte missnöjd med operatören eller deras ringkostnader  det jag tycker är så vansinningt är att jag inte får göra vad jag vill med mina pengar dvs få tillbaka dom eller flytta med dom om det är något annat som lockar..helst skulle jag vilja ha tillbaka dom..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ida
2007-04-09 12:33
#12

#11 Det är ju det som är själva "haken" med att få en mobil för 1 krona. Det kostar ju dem bra mycket mer att köpa in den, men de subventionerar den för att du binder upp dig att ringa med deras abonnemang.

Om du får tillbaka "dina" pengar gör de ju en förlustaffär. Man kan väl säga att de är dina under förutsättning att du använder dem för att ringa med Tele2. De kommer aldrig att gå med på att skänka potten till en annan operatör.

Ta med kortet när du reser utomlands, då brukar det gå fortare att använda upp. :)

Tom
2007-04-09 21:59
#13

#12, Jag menade inte att de skulle överlåta det till en annan operatör utan till en annan person som har tele2. Men det kanske inte var mitt inlägg du syftade på?

  Tom

Annons:
Ida
2007-04-09 22:03
#14

#13 Nej det var det inte. Jag kommenterade bara abbi.s kommentar "det jag tycker är så vansinningt är att jag inte får göra vad jag vill med mina pengar dvs få tillbaka dom eller flytta med dom om det är något annat som lockar..helst skulle jag vilja ha tillbaka dom.."

Det är ju det som är själva grejen med att köpa en mobil för 1 kr. Att man blir trogen den operatören och binder upp sig att för en viss framtid betala in en viss summa till just den operatören.

abbis
2007-04-10 02:14
#15

Visst …så här i efterhand har jag fattat att abonnemanget är bara en dold avbetalning av telefonen är man korkad att tro nått annat nu.Men varför inte säga då till kunden -Ringer du inte upp alltihopa så konsfiskerar vi det som blir över eller oxå är du vår kund i resten av ditt liv.. Det är nog inte så många som tänker på HUR MYCKET man måste ringa då det inte längre kostar 6:- i minuten som det gjorde tidigare .När jag tog abonnemanget så va det rätt dyrt att både ringa o sms:a..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ida
2007-04-10 18:40
#16

#15 Det är klart. Det kan kännas lite hopplöst om man ringer lite och därmed aldrig kommer att kunna ringa upp potten. Det innebär ju indirekt att man blir kund för långt många fler månader än vad abonnemanget från början gällde.

mandymoo
2007-04-12 10:27
#17

abbi jag ringer ungeför lika mycket som du - välidigt lite. Så jag har valt att ha kontantkort istället. Har hört flera som just hamnat i den situationen som du gjort nu att potten är jätte stor. Min mamma bland annat så hon gjorde så att under en period så ringde hon alla sina samtal från mobilen - ja bara för att ringa o prata bort en stund - för potten skulle bort innan dom böt.

Det kanske är något du kan tänka på om du inte på annat sätt kan få det ändrat? Att utnyttja din mobil till alla samtald du gör under en tid. Så är det ialla fall du själv som använt potten.

abbis
2007-04-13 21:59
#18

# 17 bra tips…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

AnnaLundin
2007-04-18 14:27
#19

#15 Men du, det stod alldeles säkert i det finstilta på något av de papper du skrev på om abonnemanget, vad som skulle hända med pengarna du betalade in…

Läser man inte och tar man inte reda på så får man faktiskt skylla sig själv. Det är ju därför det är så viktigt att läsa just det finstilta, även om det krävs förstoringsglas!

Det är väl bara att ringa på, ring så mycket du bara orkar! Ring och skänk pengar till välgörenhet, betala annonser på internet osv så att du gör av med pengarna så fort som möjligt!

abbis
2007-04-18 23:13
#20

Nej det stod inget i det finstilta..Det säljaren  sa när han ringde var att jag fick ringa upp hela beloppet…Men man har nog inget riktigt begrepp om HUR mycket man måste ringa för att förbruka  så mycket pengar..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Ida
2007-04-19 00:07
#21

#20 Det hade väl i och för sig varit värre om du betalat denna summa och inte tyckte att du fick särskilt mycket för pengarna? :)

Det är viktigt att alltid läsa det finstilta, men många avtal är alldeles för omfattande för att man som konsument med rimlighet skall kunna läsa och förstå innehållet. Vid tvister i sådana situationer kan faktiskt avtalstext många gånger jämkas, för att man inte kan kräva vad som helst av en konsument. Man har helt enkelt oftast inte samma juridiska utgångspunkt som den som utformat avtalet.

precis
2007-04-20 00:26
#22

Och låter ett erbjudande alldeles för bra för att vara sant… (som t.ex. "GRATIS" Mobiltelefon, eller Färgskrivare för "BARA" 1 krona)
så är det oftast inte sant…
Det företagen förlorar på gungorna tar de igen på karusellen

Ida
2007-04-20 01:54
#23

#22 Ingenting är gratis. :)

Upp till toppen
Annons: