Annons:
Etikettlivsmedel
Läst 1702 ggr
Ida
2007-03-18 23:10

(Färsk)pressad juice

TV4 tog precis upp på Nyheterna att den sk "Färskpressade" juicen i handeln kan vara flera månader gammal.

Hur uppfattar ni färskpressad juice? Som att den är pressad igår? Att den håller en vecka? Eller att den skiljer sig från annan juice i avseende att den inte är gjord av ett koncentrat?

Öppet för olika tolkning kan man säga…

Annons:
Annette
2007-03-18 23:32
#1

Apelsinerna var färska när de pressades. Det innebär inte att juicen är färsk.

Ida
2007-03-19 00:34
#2

#1 Det är så jag också uppfattar det, men TV4 gjorde en stor grej av det.

Vill man ha nypressad juice får man gå till ett café helt enkelt. Det säger ju sig självt att de inte kan vara pressade bara någon dag tidigare (tycker jag).

Oskar
2007-03-19 13:29
#3

Brämhults tycker jag kan räknas som färskpressad juice. Det är bara att kolla på bäst före datumet. Håller den i ett par veckor är den inte färskpressad i mina ögon. Men å andra sidan står det ju färskpressad…och det kan man såklart skriva om det är färska apelsiner de pressar…efter det kan de ju ha i hur mycket konserveringsmedel å annat som helst. Typiskt sätt att vilseleda konsumenter.

Drack för övrigt tranbärsjucie där det stod något i stil med "direkt från skogens skafferi". Tranbär växer sällan i skogen. Och vad menas med direkt? För mig är innebär det inte en massa transporter och industriell behandling….vilket det säkert var i det här fallet.

Oskar

CarlS
2007-03-19 18:44
#4

Färskpressad juice är det som jag pressar ut ur mina Israeliska apelsiner a´La jaffa! Brukar ta 2 apelsiner och pressa. Det räcker till ett stort glas. Sparar också på emballage! :)

//CarlS

WiktZac
2007-03-25 18:49
#5

Vad sägs om lite annat nyspråk - färskplockade apelsiner? Penga mun

I alla fall jag blir vansinnig på detta humbug, jag tycker inte det spelar någon roll vad det bokstavligen står - utan hur konsumenterna tolkar budskapet.

//Zac

Oskar
2007-03-25 20:45
#6

#5 Ha…den var bra. Är inte alla apelsiner färska när de plockas? :)

Personligen vill jag nästan ha en siffra som mått på hur färskt det är. Står det på juicen att frukten är plockad från trädet för max 2 dagar sedan…ja då kan man skriva färsk juice…

Oskar

Annons:
precis
2007-03-26 12:40
#7

#6 de flesta apelsiner är omogna när de plockas, för att skeppas i container till oss i norden. Det är därför de smakar mer vatten än apelsinerna som man äter i t.ex. spanien.

Oskar
2007-03-26 12:44
#8

#7 Ja och det är ju hemskt!

Ida
2007-03-26 13:37
#9

Bästa juicen är från egenplockade solmogna apelsiner i Spanien. Av två stycken får man ett stort glas söt och härlig apelsinjuice, mums!

Oskar
2007-03-26 17:59
#10

#9 Ja något annat borde inte få kallas för färsk. :)

Upp till toppen
Annons: