Annons:
Etikettövrigt
Läst 2813 ggr
abbis
2007-04-02 21:15

Köpa hus/hyra hus,lägenhet utomlands

Är det någon som har erfarenhet eller vet hur man går tillväga…Är sugen på att starta på nytt i nått varmare land…typ frankrike eller italien…Vad ska man tänka på?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Ida
2007-04-02 21:47
#1

Jag har bott i Spanien och har därmed bara erfarenheter därifrån. Det går till på ungefär samma sätt tror jag. Många gånger köper man nytt i Spanien och då finns oftast en bank som samarbetar med säljaren för eventuella lån.

Annars finns det ju agenter som säljer hus i dessa länder från Sverige vad jag förstår. Man ska dock undvika "time-share", så mycket vet jag.

abbis
2007-04-02 21:54
#2

Är det bättre att åka ner och besöka en mäklare,har hört att det ska vara billigare.Om man skulle vilja hyra ett hus finns det några sajter som du skulle kunna rekommendera.När det gäller lån hur mycket krävs som insats.Är det samma som i sverige?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ida
2007-04-02 23:47
#3

#2 Oh, svårt att säga. Åker du ner har du ju faktiskt möjlighet att kontakta även de mäklare som inte jobbar i Sverige. Det finns en hel del lokala mäklare som man kanske inte får tag i härifrån. Så varför inte, det är väl lika bra att åka ner och kika om man ändå tänkt att köpa hus i trakten. Det är enklare att avgöra vad man tycker om saker och ting när man är på plats.

Vad gäller banklån är jag inte säker på vad som krävs i insats, men jag kan kika runt på spanska bankers hemsida om du vill? Finns säkert sådan info där…

precis
2007-04-04 12:47
#4

Mäklarfirman Remax finns över hela världen, många lokalkontor runt hela medelhavet. (t.ex: www.remax.it / www.remax.fr / www.remax-malta.com ) andra mäklare kan man hitta på nätet via yellowpages eller andra kataloger. Jag har fått info och foton via epost när jag gjort förfrågningar hemifrån.

Man kan såklart även åka ner dit man har tänkt sig, bo på vandrarhem (hostelworld.com) några veckor medan man tittar på olika alternativ.

Mitt råd är att inte försöka hitta någon privatsäljare/uthyrare på egen hand. man bör ha en riktig mäklare/agent så man får reda på alla möjliga avgifter, siffror, skatter, licenser, ägarbevis på papper på förhand. De har ju också aktuell info om lån, räntor, insats, överföring av pengar m.m

Jag har inte fått betalt för att tipsa om Remax, har inte heller anlitat dom, ännu ;)

abbis
2007-04-04 16:16
#5

tack för alla goda råd..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Christina
2007-04-06 02:11
#6

Absolut använda en mäklare på platsen och dessutom kosta på sig advokathjälp, när det är dags att skriva kontrakt. I Sverige brukar man inte blanda in en advokat i sådana transaktioner, men det är inte alls ovanligt i södra Europa. Så det kommer att förefalla som en naturlig åtgärd från din sida vad säljare och mäklare beträffar.

Annons:
precis
2007-04-06 13:14
#7

jag tittade in hos Skandiamäklarna här i gävle, de skyltar om att de säljer hus o apartments i spanien. Men de anlitar ju i sin tur lokala mäklare, och man får knappast full service på svenska språket eller ens svenska blanketter här hemma, så det är nog klokast att åka ner, precis som #6 föreslår. Se bara till att mäklaren, säljaren o en ev. advokat inte är för nära släkt ;) det kan förekomma på små orter eller öar.

Christina
2007-04-06 14:00
#8

Skandiamäklarna annonserade ut radhus i Antalya i Turkiet som jag åkte och tittade på. Priserna låg 20% över de som Skandiamäklarna angav och när jag vid hemkomsten ringde Skandia och berättade det, fick jag klart för mig att de bara fungerar som en agent som skickar kunder till de lokala mäklarna. De får sedan en liten provision om det går till avslut.

Skandiamäklarna hade inte en susning och tog inget ansvar. Trots upprepade påstötningar från min sida ändrade de inte heller priserna på sin egen hemsida.

abbis
2007-04-06 16:58
#9

Eftersom jag inte litar på någon numera pga av min pågående hyrestvist kommer jag ha min advokat med vid nästa transaktion eller kontraktskrivning i framtiden.Har lärt mig att folk gör allt för att sko sig själva…Förstår man inte språket så tror jag att man blir korrekt behandlad från början om man säger att man har en advokat med i bilden..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Christina
2007-04-06 16:59
#10

#9 Klokt av dig.

Upp till toppen
Annons: