Annons:
Etiketthälsan-framför-allt
Läst 1401 ggr
Ida
5/16/07, 5:24 PM

Använder du cykelhjälm?

Använder du hjälm när du cyklar?

Annons:
Ida
5/16/07, 5:25 PM
#1

Livsfarligt att cykla i Sthlm utan hjälm!… :/

WiktZac
5/16/07, 8:02 PM
#2

Syrran cyklade omkull som f--n och fick hjärnskakning och då började jag tänka lite:

  1. Jag tycker jag ser pinsam ut i hjälm
  2. Det är väl i runda tal ~3000ggr mer pinsamt att bli liggande på marken halvt/helt medvetslös utan hjälm

 Alltså har jag numera alltid hjälm. Kanske bör det påpekas att jag är flintis så jag behöver således inte bekymra mig över någon hjälmfrilla… Räcka ut tungan

//Zac

AnnaLundin
5/17/07, 1:19 AM
#3

Jag cyklar mindre än en gång om året, kan inte minnas när jag satt på en riktig cykel senast (dvs annan än spinninghojen på nedervåningen)… Äger ingen cykelhjälm heller…

Skälet till att jag inte cyklar är att vi bor på landet där vi inte har något alls inom cykelavstånd. Och jag har dessutom tre småbarn - men DE använder cykelhjälm när de ska cykla!

Ida
5/17/07, 1:43 AM
#4

#3 Så du använder inte hjälm på spinningcykeln? ;)

Sandra76
5/19/07, 2:56 PM
#5

Jag cyklar heller aldrig nuför tiden. Men skulle jag damma av min hoj så har jag ingen hjälm.

Sonen har. Men man skulle ju egentligen föregå med gott exempel…

Malin-A
5/19/07, 10:15 PM
#6

jag använder aldrig cykelhjälm, ganska dumt men d har bara blivit så =/

Annons:
Christina
5/19/07, 10:22 PM
#7

Har faktiskt slutat cykla i Stockholm. Förr cyklade jag jämt och körde barnen till dagis längs Hornsgatan. En unge fram och en bak. Nu fattar jag inte längre att jag vågade. Ingen hjälm -varken på mig eller ungarna.

Nu har alla cyklar hamnat på Ön i skärgården och jag har just köpt mig en alldeles egen flakmoppe dit också. Egentligen ska man ha hjälm och trafikförsäkring även där, men jag vill inte ha. Varken eller?

jn84
5/23/07, 12:32 AM
#8

När jag cyklar inne i samhället brukar jag inte ha hjälm, men om jag ska ut på cykelutflykt och cyklar på stora vägar med tung trafik åker hjälmen på. Fånigt resonerat, jag vet, olyckan kan lika gärna hända på cykelvägar inne i samhället..

Men jag tror att cykelhjälmen åker på när jag får barn. Svårt att motivera varför de ska ha hjälm och inte en själv annars..

Ida
5/23/07, 5:50 PM
#9

Jag cyklar aldrig utan cykelhjälm numera. MEn så cyklar jag mitt i Sthlm city också och det är inte helt ofarligt.

johan
5/24/07, 12:37 AM
#10

Alltid hjälm. Även om jag bara ska cykla en kort sträcka. För mig har det blivit som med säkerhetsbälte i bilen; det känns helt fel att cykla utan hjälm.

Fattar inte riktigt argumentet att man ser fånig ut. Man är inte så jäkla läcker med skallfraktur heller.

Det är även rätt skumt med föräldrar som tvingar sina kids att ha hjälm, men struntar i den själv.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

VeganGeek
7/28/10, 5:28 PM
#11

Jajamensan! Skallfraktur/skallskada står inte på önskelistan och jag vet genom min mamma som jobbar inom vården hur illa det kan gå

Sen har jag inte världens bästa balans heller vilket är ytterligare skäl för mig att bära hjälm.

radio
7/28/10, 10:19 PM
#12

Jag använder för det mesta hjälm.

Én tanke angående hjälmkravet för barn under femton år: Tänk om det resulterart i att barnen cyklar mindre, och vi får en ännu fetare generation med alla dess sjukdomar.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


asvensso
8/3/10, 5:00 PM
#13

De flesta cyklar inte sa langt att det ar tillracklig traning. Jag ser manga tjockisar pa cykel ocksa. Bara sjalviska puckon cyklar utan hjalm. Om de inte bryr sig sjalva om att bevara sina enstaka hjarnceller sa borde de i alla fall ta hansyn till konsekvenserna av hjarnskada eller dod for sina familjer och vanner och for de andra i trafiken. Har en kansla av att det ar samma ty av manniskor som inte tvattar handerna efter toalettbesok om folk inte ser dem, inte plockar upp hundbajs efter sina hundar, inte betalar TV licens, dumpar sopor pa fel stallen och snor toapapper pa jobbet!

Annons:
Maria
8/4/10, 1:41 PM
#14

#13 Ovanligt dum generalisering av människor tycker jag.

Jag tillhör skaran som cyklar utan hjälm. Jag fick en hjälm som jag använde en period men jag gav bort denFlört

Jag är mycket väl medveten om riskerna och vilken dumhet det är i att inte använda hjälm så jag har inget försvar för varför jag inte gör det.

Däremot kör jag oftast moped och då har jag givetvis hjälm.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VeganGeek
8/5/10, 1:08 AM
#15

#12 Nja man kan ju då istället satsa på att ta fram lite snyggare, roligare cykelhjälmar i stil med de här som är godkända även för cyklar, har även sett andra varianter i butik-

Sen om alla har det blir det kanske lättare att använda?

Problemet är väl snarare att det kan ses som en "barngrej" att använda hjälm och att man slutar när man fyllt femtom för att visa hur "vuxen" man blivit.

Upp till toppen
Annons: