Annons:
Etikettmyndigheter-och-offentlig-verksamhet
Läst 3332 ggr
johan
2007-05-06 15:06

Bästa statliga bolagen?

Vilka statliga bolag tycker ni i bäst i bemärkelsen att de är statliga för konsumentens och samhällets skull? Det är ju trots allt vi medborgare som tillsammans äger alla statliga bolag och då bör dom rimligtvis göra det bättre och inte sämre för oss.

Jag tycker SBAB, Systembolaget, SVT/SR ligger väldigt bra till. 

Speciellt tycker jag SBAB är väldigt bra på att sätta press på bankjättarna både vad gäller bolån och nu sparräntor. Det hade varit svårt för enskilda konsumenter. 

Bolag som jag inte förstår poängen med att de är statliga är Telia och Svenska Spel. De försvårar både för konkurrenter och försämrar för oss konsumenter. Snacka om dålig kombo.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Ida
2007-05-06 21:41
#1

Utan att bli för politisk måste jag ändå säga att jag egentligen inte tycker att staten ska bedriva näringsverksamhet. MEN det finns ju ett gott syfte med exempelvis Systembolaget och Apoteket. Frågan är om vi skulle fixa en "vanlig" marknad när det gäller sådana produkter.

SVT får gärna vara statligt men borde konkurrera på samma villkor som övriga kanaler.

Svenska Spel är det bolag jag har absolut svårast för. De berättigar dess existens med att man har ett ansvar för att spelandet sker med måtta samtidigt som man expanderar utomlands och dessutom är det bolag i Sverige som lägger mest pengar på annonsering. Av vilken anledning, för att vi ska spela MINDRE? Knappast. Dessutom är det helt omöjligt att vinna på typ Triss, men det finns ju inga alternativ, så vi svenskar fortsätter att slänga våra pengar i stora Svenska Spel-sjön. Man har ju mer behållning av att kasta sedlarna i elden och se dem brinna upp.

Sara
2007-05-06 22:46
#2

Visst skulle vi fixa att apotek och systembolag fanns i affären. USA har det så och det är superbekvämt att hämta sina mediciner direkt i affären.

Sara

Terrierlina
2007-05-07 11:11
#3

Fast alla alkoholister som redan är elaka skulle förmodligen bli ännu elakare om de hade "fri tillgång" på sprit….. kvinnomisshandeln ökade ju rätt mycket bara genom att de öppnade systembolaget även på lördagar…..

Ida
2007-05-07 14:11
#4

Vi har en speciell alkoholkultur i Sverige och jag personligen är tveksam till att den skulle gå ihop med en fri alkoholmarknad. Priserna skulle bli lägre och det skulle drickas mer. Jag ser inga direkta vinster i det, förutom att jag själv skulle kunna köpa vin någon tia billigare och det väger absolut inte upp för de kostnader samhället skulle drabbas av.

Oskar
2007-05-07 14:31
#5

Man kan ju se det på olika sätt tycker jag. Antingen ser man det ur perspektivet vilket som skulle ge billigaste priserna. Eller så ser man det ur perspektivet vilket som ger rätt service.

TV och sprit skulle säkert bli billigare om man privatiserade dem och släppte på monopolet. Men jag gillar SVT och Systembolaget. För mig levererar de bolagen kvalitet och rätt service.

Telia däremot kan man ju privatisera. (Men ställa krav på att infrastrukturen ska klara av kris/krigssituationer.)

Oskar

Annette
2007-05-07 20:21
#6

Jag vill inte vara utan Apotekspersonalens kunskap. Hur skall man lösa det om man kan köpa receptbelagda läkemedel i vanliga affärer?

Annons:
Terrierlina
2007-05-07 20:59
#7

Jag tycker att man kan ha "apotekshörna" i vanliga butiker, med de vanligaste preparaten som inte är receptbelagda, typ näsdroppar, ipren och liknande….

johan
2007-05-07 21:10
#8

#6: Det är väl inget som säger att man inte måste ha en viss utbildning för att få sälja mediciner (receptbelagda eller receptfria) i en vanlig butik.

På samma sätt som att man måste uppfylla regler om hygien och mathållning om man har restaurang så kan man väl kräva motsvarande av Ica Maxi om dom har en medicinavdelning.

Jag gillar iofs apoteket, men det är lite fjantigt att man inte kan köpa huvudvärkstabletter efter 19:00 på fler än typ 2-3 apotek i Stockholms innerstad.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annette
2007-05-07 23:47
#9

#8. Det krävs nog mer än viss utbildning, tycker jag. Få man fel läkemedel kan det ju vara rent livsfarligt. I mina ögon är det en stor skillnad mellan att följa regler för hygien och sälja mediciner.

Här kan vi köpa huvudvärkstabletter i Ica-affären.

Ida
2007-05-08 00:49
#10

#6 Det behöver ju inte vara ett statligt monopol bara för att det ska vara kontrollerat och exempelvis krävas licens för att få sälja medicin. MEN det blir kanske en annan vinsthets på en fri marknad och det är väl inte direkt hälsosamt kanske.

Tycker dock också att receptfria preparat bör kunna säljas hos såväl enklare apotek som på ICA. Varför göra det svårt för sig?

Annette
2007-05-08 01:43
#11

#10. De säljs ju redan på tex Ica.

Bjornen
2007-05-08 03:03
#12

För att få en god service i hela vårt land borde Televerket och Postverket var helt statliga som gav god service i hela landet. När dessa avreglerades plockade konkurrenter russinen och gjorde stora vinster. På glesbygden finns ingen som är intresserad av att ge service om inte staten är med. För att betala detta måste även de lönsamma delarna finnas kvar i statlig regi. Ingen tjänar på brevbäringen i glesbygden och ändå kan brevbäringen på vissa ställa vara bara en gång i veckan. Ingen är intresserad att förbättra mobiltäckningen i små byar eller efter små enskilda skogsvägar. Samma sak borde gälla även Statens Järnvägar. Både teletrafiken och järnvägen var från början privata bolag. Uppdelningen av t.ex. posten i tre olika bolag är olyckligt vilket omöjligggör en effektiv hantering och samordning. Ett paket eller brev kan inte skickas kortaste väg till mottagaren. Om brevet eller paketet ska skickas några km måste det ändå till en sorteringsanläggning som ligger åtskilliga mil från platsen. Större poststation får dock ännu ha egen lokal sortering inom sitt postområde, men brevet kan inte skickas till grannpoststationen. För min del ska paketet till Karlstad och brevet till Uppsala innan det teoretiskt kan överlämnas till grannen. 

Apoteket är lite annorlunda som också var privata fram till ca 1960-talet. Där är det viktig att det ges en korrekt och saklig information utan enskilda vinstintressen. Det är inte bra om butiker säljer dessa läkemedel eftersom de riskerar att försöka sälja preparaten som ger mest avans. På varje apotek finns alltid en apotekare som är utbildad att hantera olika apoteksvaror. Denne kan även rekommendera att personen söker läkarkonsultation. I en privat butik kommer aldrig apotekets information att vara tillgänglig. 

Systembolagt är bra eftersom de försöker minska klonsumtionen och vilket privat bolag vill det. Bara synd att alkohollagstiftningen tillåter införsel av sprit från andra länder utan några större testriktioner.

SVT gör att även alla intressen får komma fram som inte skulle locka reklamfinanserande kanaler.

Oskar
2007-05-08 14:05
#13

Vad tycker ni om avregleringen av järnvägstrafiken? Är inte så insatt men nog har väl servicen fösämrats? Tycker ofta att det är otroilgt slitna tåg…knappast något nöje att ta nattåget till norrland nuförtiden…

Oskar

Annons:
Sara
2007-05-08 14:57
#14

# 11 Gör det? Vilka preparat då? Har inte sett några men det vore ju skitbra!

Sara

Ida
2007-05-08 16:10
#15

#11 Jag visste inte heller att det såldes värktabletter på Ica. Intressant!

Annette
2007-05-08 19:26
#16

I två av mina närmaste Ica-affärer kan man köpa de vanligaste receptfria värktabletterna samt tex nässpray mm.

Jag skall titta närmare på sortimentet nästa gång jag är i affären.

kjersti
2007-05-09 00:54
#17

Jag tror att det är affärer med utlämning av apoteksvaror som kan sälja värktabletter mm sådant.

Bjornen
2007-05-09 01:25
#18

På landsbygden finns utlämningsställen för medicin och där finns även en del receptfria läkemedel som värktabletter att köpa. Där lämnas receptet in och sedan kan man hämta medicinen nästa gång. Även Systembolaget har utlämningsställen för sin "medicin" på landsbygden. Det är bara ett utlämningsställe för varje ort.

Ida
2007-05-09 14:38
#19

Någon annan som har svårt för Svenska Spel?

Terrierlina
2007-05-09 19:18
#20

#19 Jag…

Annons:
Ida
2007-05-09 19:27
#21

#20 Ok… av någon speciell anledning? Glad

Terrierlina
2007-05-09 19:31
#22

För att jag tycker att de bedriver verksamhet med dubbelmoral! De bedriver verksamhet som främjar beroendemässiga beteenden, samtidigt som de säger att de har kvar spelmonopolet för att se till att människor inte spelar för mycket…. snacka om dubbelmoral!

Ida
2007-05-09 19:33
#23

#22 Jepp, jag håller med. Då kan man ju lika gärna låta andra vara med och konkurrera också, för att det ska finnas någon chans att vinna. Svenska Spel har om man tänker efter VÄLDIGT dåliga odds…..

johan
2007-05-11 00:27
#24

Jag tycker också Svenska Spel är ett av de värsta statliga bolagen. Jag kan inte se det som något annat än en kassa-ko för staten. Att det skulle vara för att "skydda" spelarna är ju bara BS. Då hade man inte lagt 700 miljoner kronor varje år på reklam och endast några promille av miljardvinsten på att hjälpa spelberoende.

Enda anledningen till att det är ett monopol är för att man inte vill ha konkurrenter som får vara med att dela på vinsten.

Dubbelmoral är ordet.

Då tycker jag Systembolaget är mycket bättre på att motivera sitt monopol och de gör ju till och med reklam för att inte köpa deras produkter.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Bjornen
2007-05-11 08:39
#25

Så länge Svenska spel finns kvar kommer inte andra ännu aggressivare bolag in på svensk marknad. Vinsten går ju i alla fall tillbaka till staten, idrotten och annan ungdomsverksamhet. Även en satsning på spelberoendet sker genom deras försorg. Utländska bolag skulle aldrig satsa en enda krona på anat än för att förbättra sina egna vinster. Bolagen skulle inte ens betala skatt här i landet och även vinstskatten skulle försvinna ur landet.

johan
2007-05-11 12:53
#26

#25: Med det resonemanget kanske staten skulle börja tillverka och sälja tobak och droger också och ha monopol på det. Det är ju så bra att staten står för beroendeframkallande produkter, gör miljardvinster och ger några kronor till idrotten.

Det finns väl heller inget som säger att man inte skulle ha en reglerad marknad som ändå är öppen för konkurrenter där man t ex bestämmer att en viss del av vinsten ska finansiera beroendevård och försöka förhindra beroende.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Bjornen
2007-05-11 13:55
#27

Första svenska tobaksmonopolet som var delvis stasägd började 1641, då tobaksförbudet upphävdes. 1649 blev tobakshandel fri i två år och därefter återupptogs tobaksmonopolet men blev utarrendrard till två enskilda köpmän som kom att konkurrera med varandra. Därefter var det flera korta perioder med tobaksmonopol och korta perioder med fri handel. En omfattande smuggling pågick bland annat via Delaware. Periodvis var det under 1700-talet förbjudet att odla tobak och tidvis förbjudet att importera tobak utan all tobak skulle odlas inom landet. Så viss har vi haft ett statligt monopol på tobak länge. 

Genom EU är det inte lätt att göra olika förordningar som reglerar verksamheten. Det är då lättare att undanta Sverige från Eu-lagstiftning än att förordna privata företag att betee sig på ett visst vis. Privata intressen är svåra att begränsa eller förordna att en viss del av vinsten ska användas till olika ändamål. Företagen väljer bara att lokalisera sig på lämpligt ställe där de inte kan nås av svensk lagstiftining och svenska skatter.

Annons:
Ida
2007-05-14 11:35
#28

Nu ska de tydligen "lätta" lite på Svenska Spels monopol….

Annette
2007-05-14 16:57
#29

Nu har jag varit på Ica.

De har inte hand om utlämningen av receptbelagda apoteksvaror, det sköter lantbrevbäraren om. Produkterna som säljs är de vanligaste värktabletterna samt förkylningsprodukter, tex nässpray. Jag glömde kolla om de har hostmedicin. Så fungerar det här.

Med detta klarar man långt, tycker jag.

Ida
2007-05-14 17:22
#30

#29 Det var ju en bra lösning som man skulle kunna införa även i stan tycker jag.

Annette
2007-05-14 17:45
#31

#30. Det förvånar mig att det inte redan finns, måste jag säga.

Terrierlina
2007-05-14 17:46
#32

Jag kom just på att jag har hört att man kan prenummerera på sina recept, alltså de kommer hem i brevlådan… Måste nog undersöka saken närmare :-) jag kanske har drömt….

Annette
2007-05-14 18:05
#33

#32. Jag hörde något liknande härom dagen. De kommer i brevlådan tillsammans med en faktura.

Sara
2007-05-15 01:22
#34

Japp det finns nu att man kan få det hemskickat. OM inte brevlådan är för liten för då får man en avi och hämta ut det på närmst postställe.

Sara

Annons:
precis
2007-05-15 21:51
#35

Jag gillar bara dom som känns riktigt viktiga, t.ex. Banverket (som äger själva järnvägsrälsen) & Kriminalvården & SOS alarm & Bilprovningen. Som jag inte vill se ägda av privata bolag och inte ser nån vits med att avreglera/införa konkurrens på de områdena.

Förstår inte vitsen med varför man ska ha ett par olika statliga fastighetsbolag eller skogsbolag eller gruvbolag eller elbolag?

sen finns det såna som t.ex. ALMI som för mig ligger i gränslandet, för det finns ju stiftelser och fristående rörelser som är liknande och verkar något mer effektiva och energiska.

Ida
2007-05-16 01:51
#36

Är Bilprovningen statlig?

Där skulle det behövas konkurrens, statlig eller ej.

precis
2007-05-16 20:24
#37

#36 ? tycker du? en livsviktig kontrollfunktion som är nästintill 100%-ig & omutbar när det gäller att få bort trafik- & miljöfarliga fordon från våra vägar. (och ibland även olämpliga förare)

Fast vänta lite…
jag måste nog grunna lite till på hur det skulle kunna fungera med olika ägar- & vinstintressen…
om en verksamhet som t.ex. McD hade hand om den årliga bilkontrollen.

Sara
2007-05-16 22:05
#38

# 37 Haha.. Ja då lär man ju ha fått åka tillbaka på en andra koll.

Omutbara vet jag inte om jag håller med om..

Sara

Ida
2007-05-16 22:10
#39

#37 Jag tänkte mest på tidsaspekten, inte att de skulle tumma på kvaliteten. Det kan väl regleras med något typ av certifikat eller liknande, men det vore rimligt att folk inte behöver vänta i månader för att besiktiga bilen.

precis
2007-05-16 23:03
#40

#38 Därför skrev jag också "nästintill" :D
Har hört att många försöker med att åka dit sexigt klädda & m tårta el annat gott att bjuda till fikarasten. Men hur pass pålitlig & omutbar tror du en privat företagare skulle vara på samma post???

#39 det finns ju drive-in-besiktning utan tidsbokning på fler o fler stora stationer… iallafall när jag hade bil i väsby/sthlm, för 6-7 år sen… så fort jag fått brevet i lådan om att det var dags, så åkte jag till Märsta vid 6.30 på morgonen, så var det besiktat o klart, tillbaks på jobbet före 9!

Terrierlina
2007-05-17 12:46
#41

#40, vill du säga att du inte tror att det fungerar med sexiga kläder och tårta…?

Håller med om drive-in, funkar hur bra som helst!

Annons:
Ida
2007-05-20 20:05
#42

Nu finns det en risk för att anställda på Bilprovningen ska strejka och då kommer det bli svårt att få en tid i alla fall… ;)

charlie
2007-05-22 18:40
#43

Vin och Sprit tycker jag är det tveklöst värsta statliga bolaget. Alltså detta statliga bolag från ett land där alkoholreklam varit förbjuden länge och medans man samtidigt är en av världens största reklamkonton, snacka om dubbelmoral.

Svenska spel kommer på andraplats.. men tycker att det är fördärvligt att staten driver bolag som konkurrerar på egna vilkor.

---

johan
2007-05-22 19:07
#44

#40: Du menar att statligt anställda skulle vara mindre benägna att ta emot mutor? Det tror jag faktiskt inte en sekund på.

Vin & sprit är väl ett alldeles utmärkt exempel på det.

Ett annat exempel är väl hur bilder från bevakningskameror som staten äger konstant säljs till puckade män som inte kan lämna sin ex-fru ifred, till Se & Hör eller vad som helst. Problemet med Storebrorsamhället är ju inte tekniken och övervakningen, utan att det är för mycket lättmutade människor som sköter systemen.

Till och med trafikövervakningskameror har ju används för att ta bilder på nakna tjejer i deras sovrum och sålts på Internet.

Så statligt eller inte, alla är mutbara. Och jag tror man är mer mutbar ju sämre lön man tycker sig ha.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: