Annons:
Etikettgaranti-och-försäkring
Läst 3339 ggr
Tom
4/3/07, 1:10 AM

Blekta kvitton

Sverker på Plus frågade just en ansvarig på Clas Ohlson om ett blekt kvitto gäller som garantisedel även om man inte kan läsa någonting på det. Den ansvarige svarade att det gjorde det. Jag måste erkänna att jag blev lite förvånad över hans svar. Men positivt överaskad.

  Tom

Annons:
Ida
4/3/07, 1:34 AM
#1

Det var ju positivt. Undrar om det gäller hos alla handlare. Tveksamt, eller hur?

Rickard007
4/3/07, 1:43 AM
#2

Det är så störande med sådant…. Gör affärerna så med flit eller? Så man inte skall kunna utnyttja det senare?

EDIT: Min 5100:e kommentar på iFokus ;)

precis
4/4/07, 12:50 PM
#3

De kvitton som förekommer nu är s.k. termoteknik. det är ingen färg eller bläck. så förvarar man kvitton i solljus så bleks dom på en månad. och testa lek på en spisplatta med ett långt kvitto från Ica t.ex. ;) Grymt coola mönster o konstverk man kan fixa ;)

Rickard007
4/4/07, 3:35 PM
#4

#3, Hur kommer du på allt ;)

AktieTrader
4/4/07, 4:05 PM
#5

Ännu värre är det väl för sådana som måste bokföra. Hur ställer sig skattemyndigheten till blanka kvitton vid en revision?

Många tar väl en kopia på sådana kvitton för säkerhets skull.

Ida
4/4/07, 4:53 PM
#6

#5 Jag har varit med om flertalet kvitton som blekts och därmed blivit oläsbara pga detta. Det är väl inte jättepopulärt bland vare sig revisorer eller skattmasar att man inte kan se vad verifikationen avser, men man är antagligen väl medveten om problemet.

Annons:
Tom
4/4/07, 7:31 PM
#7

Om man förvarar kvittona i en pärm eller i en bunt med papper så bleks de inte på väldigt många år. Jag gick igenom mina gamla kvitton igår inför deklarationen och jag hittade flera år gamla kvitton som såg ut som nya.

  Tom

Ida
4/4/07, 7:33 PM
#8

#7 Vad jag förstår bleks vissa kvitton men inte andra. Även de som förvaras i pärm har blekts för min del tyvärr.

Tom
4/4/07, 8:10 PM
#9

#8, Alla kvitton som anväder termotekniken bleks lätt och i stort sett alla kvitton jag har är sådana. Jag hittade ett enda kvitto som var ett gammalt hederligt papperskvitto från en riktig kassaapparat.

Du kanske har förvarat hela pärmen varmt? De aktiveras av värme.

  Tom

precis
4/4/07, 8:11 PM
#10

#4 det är ju inte så att jag sitter & diktar upp detta. Erfarenhet, allmänbildning, kreativitet, leklust… m.m._
och så finns det alltid nåt att lära sig på wikipedia_

(har du testat? med kvitton och spisplatta/brödrost/strykjärn/våffeljärn?)

Rickard007
4/4/07, 9:26 PM
#11

#10, HAha är man allmänbildad om man vet: " lek på en spisplatta med ett långt kvitto från Ica t.ex. ;) Grymt coola mönster o konstverk man kan fixa ;) "

Snarare  onödigt vetande ;)

Ida
4/4/07, 11:46 PM
#12

#9 Det kan stämma. Det är oerhört varmt i hela vår lägenhet och det är möjligt att pärmar dessutom legat nära lampor och spotlights som gjort att de påverkats.

Upp till toppen
Annons: