Annons:
Etikettetik-miljö
Läst 1246 ggr
Staffan
2/20/07, 1:16 AM

ClimateCare

Har ni sett den här: 

--- Dagens Nyheters klimatsatsning

Utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser utgör i dag ett växande hot mot jordens klimat. Flygresor är den snabbast växande utsläppskällan. I samarbete med den brittiska miljöfonden Climate Care vill vi därför hjälpa dig till ett mer ansvarsfullt resande.

Här kan du kompensera för de utsläpp av koldioxid som dina flygresor orsakar. På vår flygresekalkylator räknar du ut hur stora dina utsläpp är och får då veta hur mycket det kostar att kompensera för dessa. Sedan kan du gå vidare på sajten och antingen betala direkt eller samla flera resor för en senare inbetalning.

Dina pengar går till olika biståndsprojekt i utvecklingsländer, där syftet är att minska de totala koldioxidutsläppen. Det kan handla om allt från investeringar i förnyelsebara energikällor - som bioenergi och vindkraftverk  - till energibesparande åtgärder - som effektivare ugnar och lågenergilampor.

>> Länk till sajten

Mvh // Staffan

Annons:
Ida
2/20/07, 2:05 AM
#1

Hm, 71 kr blev det mellan Stockholm och Malaga, där jag flög ofta förut.

Jag vet inte vad jag ska tycka om den här satsningen. Sajten är fin och verkar seriös, men jag hade aldrig fått för mig att betala om man inte visste att ett svenskt (känt) bolag var inblandat. Det finns så många som försöker tjäna pengar på folks välvilja, framförallt när det gäller att hjälpa folk i fattiga delar av världen.

Det kan dock vara värt en tanke, hur mycket miljön tar skada av vårt vardagliga beteende. Själv har jag i princip helt slutat att köra bil och flyger gör jag inte heller särskilt ofta längre.

Oskar
2/20/07, 11:26 AM
#2

Det bästa är väl att använda sajten för att  räkna ut summan och sedan skänka pengarna till någon organisation man litar på…

Staffan
2/20/07, 12:25 PM
#3

#2 Oskar

Vilka organisationer litar du på?

// staffan

Oskar
2/20/07, 12:41 PM
#4

iFokus? :)

Oskar
2/20/07, 12:45 PM
#5

Nej det är ju inte helt lätt att veta. Men förhoppningsvis är det stora typ WWF eller de som SIDA rekommenderar seriösa. De jobbar iofs inte fokuserat på koldioxid men det ser inte jag som det viktiga.

Sotlugg
2/20/07, 10:07 PM
#6

Dom här firmorna minskar ju inte utsläppen. Dom neutraliserar dom bara. Tycker inte det riktigt framgår. Det bästa är att cykla eller gå. Då blir det inga utsläpp

Annons:
Oskar
2/21/07, 2:45 PM
#7

#6 Lite långt att cykla om man ska till USA. :) Men visst borde man resonera som du, det räcker inte med att neutralisera utsläppen, man måste minska dem. Dvs man borde bidra med dubbla summan av vad man förstör…

Upp till toppen
Annons: