Annons:
Etikettlivsmedel
Läst 1947 ggr
Staffan
2007-03-09 11:50

Ekologisk mat

Vad innebär det egentligen att maten är ekologisk?

  • Ägg
  • Kött
  • Grönsaker
  • Mjölk
  • Bananer
  • Kaffe

På vilket sätt skiljer sig de produkter från de vanliga, ej ekologiskt märkta, varorna?

// staffan

Annons:
Ida
2007-03-09 12:20
#1

Så här säger Konsumentverket om ekologisk mat:

"I ekoodling används inte kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel. Djur ska få vistas ute och äta ekologiskt foder. I artikeln Vad är ekologisk mat? får du veta mer om produktionen av ekomat. Vill du veta mer om vad ekologisk mat gör för skillnad kan du läsa Varför ekologiskt?."

Frukt och grönsaker har med andra ord odlats på ett miljövänligt sätt och ekologiska produkter från djur kommer från djur som fått vara ute samt äta ekologiskt foder. Andra produkter har alltså inte dessa krav på sig. Den vanligaste ekoligiska matsymbolen är KRAV.

En del produkter kan också vara rättvisemärkta, vilket framförallt innebär bättre villkor för odlarna av exempelvis bananer och kaffe. De får betalt i förväg och utan mellanhänder, vilket inte är fallet annars.

Millex
2007-03-10 13:47
#2

En intressant sak med KRAV-markning och andra märkningar gällande ekologisk odling är att de ej tar hänsyn till hur mycket en vara har fratats innan den når konsumenten.

Ett exempel är om vi köper en kravmärkt produkt som odlas i mellansverigen, så ligger kanske företaget som packar den i Södra Sverige/ Danmark. Efter packningen ska den till ett storlager för vidare distribution ut någonstans i vårt avlånga land.

Självklart är detta en produkt som är bättre för mig att äta, men vilken miljöpåverkan den har haft på samhället går ej att uttyda på en ekologisk märkning.

När det sedan gäller denna typ av märkning från länder på andra sidan jordklotet så är frågan om man kan säga säga att man har gjort ett bra miljöval vid ett köp. Man kan hävda att man har gjort ett val som är skonsammare mot människorna i det land varan producerats, men har man här gjort ett bra miljöval globalt sett?

Ida
2007-03-10 16:36
#3

#2 Jag håller med. KRAV-märkningen säger ingenting om det och det är en stor brist tycker jag eftersom man oftast letar efter en "miljövänlig" produkt. Ett exempel jag tog upp tidigare är Arlas ekologiska God morgonjuice. Den är alltså ekologisk - dvs odlad på ett visst sätt, men apelsinerna är från Brasilien, vilket till och med står på förpackningen. Hm.. hade det då inte varit bättre med spanska eller grekiska apelsiner, det är frågan.

Sotlugg
2007-03-12 00:10
#4

Vad gäller djur som fått beta gräs ute så ger det ett kött med högre Omega 3-värde. Om kon har haft ett lyckligt liv så märks det på smaken säger många. Detta jämfört med stordrift med djur som uppfötts på spannmäl.

AnnaLundin
2007-03-12 00:22
#5

Jag köper mycket krav-mat, men i de fall där valet står mellan lokalt producerat konventionellt eller Kravmärkt från Sydamerika så väljer jag faktiskt det lokala alternativet. För jag tror att den totala påverkan är mindre då. Plus att jag gärna gynnar mina lokala psoducenter…

precis
2007-03-15 11:30
#6

Den sista transporten till din butik och sen hem till dig är en marginell bit. De bitar konsumenten inte har nån koll på kan genomföras helt utan miljökoll och för att det ska bli så billigt som möjligt för producenten. Några exempel:
Ris som ska användas som gröda transporteras från Monsanto i USA till Kina, Taiwan, Thailand, Indien och odlas till ris, som transporteras tillbaka till USA för att maskinskalas o poleras för att sedan transporteras till Europa i form av Uncle Bens.
Lax från Norge som transporteras till Kina för att gravas, rökas, filéas och sen tillbaks till Norge, Sverige, Ryssland, USA.
Det används mängder av bensin för att elda bort sly och de yttre bladen på sockerrörsodlingarna i Sydamerika, innan arbetarna skördar manuellt. Majoriteten av dessa sockerrör blir till etanol som ska bli "grönt drivmedel" i USA o Europa? en minimal del blir till socker för de sydamerikanska konsumenterna.

Annons:
Ida
2007-03-15 12:15
#7

#6 Det är just det här jag gärna skulle vilja se mer av i miljödebatten…

precis
2007-03-15 13:15
#8

#7 Mycket såna här argument finns inom Sust.Dev. / Hållbar Utv. :)

i o m att saker sker långt ifrån konsumenten så blir det mer hemligt och svårgranskat. Många tycker dessutom, konstigt nog, att det är helt ointressant vad företagen håller på med, hur t.ex. tonfisken fiskas o behandlas o vad det skapar för skador på annat djurliv m.m.

jag tycker att det är extremt mycket bättre att köpa makrillsburkar från norge eller danmark ist.f delfinvänlig tonfisk fr Taiwan. Det är ju ändå samma fiskfamilj. :)

Upp till toppen
Annons: