Annons:
Etikettkonsumenträtt
Läst 1047 ggr
skrellet
5/3/07, 10:52 AM

Vad har man för rättigheter?

Jag jobbar som Industribaxare. Jag är inte fast anställd utan kan säga att jag har jour dygnet runt, ringer dom så lär jag jobba.

Då undrar jag om jag har rätt till några löneförmåner eftersom dom kan ringa och säga "det är jobb där om 60 minuter".

Som det är nu så får jag betalt från att jobbet börjar, inte då dom ringt, och ingen lön en timme på lunchen.

Industribaxare går under Transport.

Annons:
Ida
5/3/07, 8:52 PM
#1

Det låter jättekonstigt att du bara får lön under tiden du jobbar och inte under tiden du har jour. Jag har dock lite dålig koll på det, men det innebär ju i princip att du inte kan åka bort, gå ut och ta en drink, stänga av mobilen etc, eller hur? Eller får du tacka nej till jobbet om du vill?

skrellet
5/3/07, 11:06 PM
#2

det var snack om att vi skulle få en extra slant vid utryckning, men det försvann i vinden.

jag kan tacka nej till jobb, men då står inte jag högt på prioriteringslistan för nya jobb.

Ida
5/4/07, 1:26 AM
#3

#2 Har du pratat med facket om det här? Har de avtal med arbetsgivaren?

Sara
5/4/07, 4:21 PM
#4

Det låter som om du är typ timanställd och blir inring vid behov. Tyvärr så är det nog så att du inte har så mkt rättigheter.

Lön under lunch har inte jag som fastanställd heller.

Sara

Ida
5/4/07, 7:23 PM
#5

Det är väl inte så många som får betalt under lunchen över huvud taget. Är man tjänsteman på ett kontor tex och anställd för 40 timmar per vecka jobbar man oftast från 8-17. Det är ju 9 timmar, men man får betalt för 8.

Jag tror också att du är timanställd och därmed inte har så mycket förmåner. Kallas det "jour" bör du dock ha betalt under tiden du står beredd för att arbeta.

Upp till toppen
Annons: