Annons:
Etikettmyndigheter-och-offentlig-verksamhet
Läst 12987 ggr
johan
5/2/07, 12:13 AM

Vem är höginkomsttagare?

Hur mycket ska man tjäna för att räkna som höginkomsttagare?

I vänsterns retorik tycker man att de är de rika som ska betala, men vilka är det egentligen som räknas som rika i Sverige?

Jag kan tänka mig att de ser framför sig rika gubbar som har gigantiska villor på Djursholm, men verkligheten är väl att det är betydligt mer "vanligt folk" som åker på att betala.  

// Johan

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Annette
5/2/07, 1:18 AM
#1

Det fanns en undersökning i Expressen idag som gick ut på att kolla om man är arbetare eller ej. En fråga var hur stor lön man har. Det lägsta alternativet tror jag började på 19000. Så mycket har inte jag i månadslön, så jag får väl räkna mig till fattiglapp.

zzTCM
5/2/07, 9:11 AM
#2

Som jag ser det i vänsterns retorik så har man förstått det här att det endast är VÄLDIGT få som är höginkomsttagare och att det just är den stora massan som får betala för att man gynnar dem. Den stora massan kanske förtvivlat vill tillhöra den rika så man gynnar de rikaste omedvetet genom olika val, vad vet jag människor är svåra att förstå sig på. Fundersam

Ja visst ser de framför sig rika gubbar i Djursholmsvillor och hos en person som har vänstertrafik i själen gör det ont jävligt ont eftersom man inser att andra får betala!

johan
5/2/07, 12:16 PM
#3

#2: Vad som är rättvist kan man vrida och vända på hur mycket som helst. Man kan tycka att det är rättvist att alla betalar exakt lika mycket skatt i form av kronor, eller exakt samma procentsats, eller så kan man tycka det är rättvist att vissa betalar 99% skatt och andra 1% skatt. Det beror nog på livssyn.

Men det var inte det som var frågan….

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

zzTCM
5/2/07, 12:39 PM
#4

En stilla undran varför inte bara fråga så här. Hur mycket ska man tjäna för att räknas som höginkomsttagare? Varför ens nämna vänstern:) Hm, nej jag är på rätt sajt det ÄR konsumentIfokus:) trodde nästan jag kommit fel och var på politik vilken tossig kärring:);)

johan
5/2/07, 2:49 PM
#5

Ber om ursäkt om jag trampade på en öm tå. Visste inte att det var så känsligt att ifrågasätta vänsterns retorik. :)

Tycker ändå frågan är relavant. Vem är det egentligen man straffar med extra höga skatter för höginkomsttagare? Om man har en årsinkomst på flera miljoner märks det knappast lika stor skillnad som om man har en årsinkomst ~300.000kr. Men jag *tror* att man räknas som höginkomsttagare i båda fallen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Oskar
5/2/07, 3:12 PM
#6

Nog ett sådant begrepp som knappt går att sätta en siffra på. Höginkomsttagare relativt till vilka? Till andra i Sverige? Eller till resterande världen? Eller kanske inte alls relaterat till några andra utan till levnadsstandard?

Om någon säger sig vara höginkomsttagare så tolkar jag det som att den personen tillhör de ca 10% som tjänar mest.

Oskar

Annons:
johan
5/2/07, 3:16 PM
#7

#6: Fast det finns ju uppenbarligen en siffra på det eftersom du beskattas olika om du är det eller inte. På samma sätt som det finns en siffra för när en förmögenhet är stor nog att beskattas.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Terrierlina
5/2/07, 3:23 PM
#8

Är inte höginkomsttagare de som passerat gränsen för att betala statlig inkomstskatt?

Ida
5/2/07, 3:27 PM
#9

Jag tror att det kan vara from gränsen när man börjar betala statlig inkomstskatt. Förra året var det 26 400 kr per månad om jag inte missminner mig….

precis
5/2/07, 3:31 PM
#10

höginkomsttagare betyder väl bara att man har lite mer inkomst än genomsnittet? vad är snittet idag för en arbetare? kring 22.000 i månaden?

Vänsterns retorik går nog mer ut på att de som har råd att betala bör betala lite mer (i kronor eller procent) och de som är väldigt fattiga bör få lite subventioner. S.k. progressiv skatt. som diskuterats i andra trådar här eller på politik.

Oskar
5/2/07, 4:11 PM
#11

#7 Jupp, det finns säkert en siffra. Fast det är ju puckat att ha en siffra på något som är så värdeladdat. För om det är så att det är 26400 kr så betyder ju det att man inte behöver tjäna så mycket över genomsnittet för att kallas höginkomstgarare. Jag undrar om en person som tjänar 27000kr i månaden ser sig själv som höginkomsttagare? Ok att 27000 kr är en helt ok lön men inte är den hög?

Oskar

johan
5/2/07, 4:40 PM
#12

#11: Precis min poäng.

Om man är ensamstående förälder med t ex två barn och bor hus/lägenhet i Stockholmstrakten lever man då inte speciellt fett på 27.000 kr/mån. Ändå ses man som höginkomsttagare, vilka ständigt utmålas som de som ska betala för den offentliga sektorn.

Att främst vänstern lyckas måla upp en bild av att det enda rätta är att höginkomsttagare ska betala mer, men att det samtidigt drabbar "svensons" med en rätt normal inkomst framkommer aldrig. Jag tycker det är att luras.

// Johan

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Oskar
5/2/07, 4:49 PM
#13

#12 Man borde förbjuda politiker att använda ord som hög, låg, bra, dålig, rik, fattig…ja alla adjektiv… :)

Annons:
zzTCM
5/2/07, 5:50 PM
#14

# 5 Ifrågasätt den på rätt sajt:) Jag är inte känslig:) Tycker fortfarande att ditt inlägg hamnat lite fel:) Att det är ett politiskt inlägg rakt igenom.  Men jag kan ha fel! Skrattande Det kanske är lättare att smyga in lite politk här, hoppas att jag inte trampar på en öm tå nu:) Fegt.

zzTCM
5/2/07, 6:20 PM
#15

Tänk ingen som reagerar. Måste vara mig det är fel på Fundersam

johan
5/2/07, 6:58 PM
#16

#14: Tycker snarare att det är en juridisk eller skattemässig fråga. Eftersom jag vet att sajtvärdinnan Ida kan mycket om båda tyckte jag det var en lämplig sajt.

För övrigt så är ju din kommentar i #2 ett klockrent exempel på hur vi väljare luras in i något som inte alls stämmer. Vi ser framför oss att skatten drabbar rika typer med pengar i överflöd, men i själva verket är de en minoritet av alla som skatten drabbar. De allra flest är helt vanliga svensons med normala jobb.

Hur just du väljer att tolka vänsterns retorik är irrelevant. Det är vad Skatteverket och politikerna bestämmer som berör folk i slutändan.

// Johan

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annette
5/2/07, 7:10 PM
#17

Min månadslön som kyrkvaktmästare är 17700:-. Vad tycker ni om den summan om 27000 är ok men inte hög

johan
5/2/07, 7:21 PM
#18

Det är många som har oförskämt dålig lön. Min bror är arkeolog och tjänar 18.900 kr/mån. Och då har han ändå 4.5 års utbildning i arkeologi och religionshistoria. Sjuksköterskor är ett annat exempel på folk som förtjänar mer lön i mina ögon.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

zzTCM
5/2/07, 7:51 PM
#19

Okej jag avslutar eftersom jag av respekt till medlemmarna på konsumentmakt inte vill gå in allt för djupt politiskt. Det gör jag på politik istället. Konstigt inlägg att lägga in här det vidhåller jag även om sajtvärden kan mycket om både juridik och politik.

# 16 Att som du säger att mitt resonemang är irrelevant är mycket märkligt efersom det är DU som startat tråden inte jag. Jag har endast svarat på ditt inlägg och därefter tyckt och hävdat hela tiden att inlägget hamnat fel. Det är du som vill prata politik här inte jag:) Jag vill prata politik på politik. Men har inte sett till dig där!! Du säger ju t.om.rakt ut i # 12 att vänstern luras. Du är ganska irrelevant med andra ord. Hata gärna vänstern men gör det på ett just sätt. Jag gillar inte högern det är sant men detta är lågt att inte kunna gå in och ta diskussionen där den hör hemma. Många på konsumentmakt kanske vill slippa alltför mycket politik, bara en tanke.

Men fortsätt gärna utan mig, det är kanske jag som har fel. Men jag lovar det är inte argumenten som tryter:)

Oskar
5/2/07, 9:13 PM
#20

Kollade upp statistiken. Medelinkomsten 2005 för de mellan 20 och 64 år var ca 20600 kr. (Då räknas alla in, även de som är tex arbetslösa.)

Gränsen för att tillhöra de 10% fattigaste går vid 4500 kr i månaden och för att platsa bland de 10% rikaste måste man ha en inkomst på minst 32700 kr i månaden.

Oskar

Annons:
kjersti
5/2/07, 9:39 PM
#21

Vems är statistiken ?

Oskar
5/2/07, 9:49 PM
#22

SCB

Ida
5/3/07, 1:01 AM
#23

Jag tycker inte att det är irrelevant att ta upp vem som är höginkomsttagare eller inte, det kan väl höra konsumenter till?

Däremot kan vi ta de politiska diskussionerna och våra ideologiska resonemang på politiksajten, så att vi inte tråkar ut konsumentmakt-folket. ;)

Som ni vet pratar jag gärna politik och som tur är finns det ett forum även för det! :)

Terrierlina
5/3/07, 10:22 AM
#24

#20 Bara ("bara") 32 700 kronor för att höra till de 10 % rikaste…??? det trodde jag verkligen inte. Låter väldigt lågt! Konstigt…..

johan
5/3/07, 2:15 PM
#25

#24: Det var lägre än jag trodde också, men jag hade mina aningar om att det var stor skillnad på vilka som utmålas som rika och vilka som är "rika" enligt vårt skattesystem.

Var går gränsen för dagens förmögenhetsskatt?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Oskar
5/3/07, 2:40 PM
#26

Jag tror många inte har koll på de faktiska siffrorna…utan man målar upp en personlig bild av allt man läser och hör i media… Även siffrorna från SCB går att vrida och vända på. Tex kan man ju ta med bara de som faktiskt arbetar, då blir ju siffran högre. Eller så tar man med alla, inkl barn och gamla, och då blir siffrorna lägre. Sedan kan man skilja på inkomst av tjänst och inkomst av kapital. Osv osv.

Och det krävs inte så extrem lön för att tillhöra de högsta 10% som sagt. Och i mitten är det ganska jämna löner…tror det var ca 50% av svenskarna som hade löner mellan 200 000 och 300 000kr.

Oskar
5/3/07, 2:45 PM
#27

Och drygt 2 % som betalar förmögenhetsskatt.

Annons:
Oskar
5/3/07, 2:47 PM
#28

Och ca 32 % betalar fastighetsskatt. I medeltal ca 5000 kr.

Oskar
5/3/07, 2:52 PM
#29

Och medelförmögenheten är ca 470 000kr.

(Tillgångar - skulder)

Terrierlina
5/3/07, 8:08 PM
#30

Tror att man betalar förmögenhetsskatt från och med ett överskott på 1,5 mkr…. eller gemensam förmögenhet på 3 mkr om man är sambeskattade… men jag är inte säker på beloppen.

Ida
5/3/07, 8:49 PM
#31

Tror också att det är vid en förmögenhet över 1,5 mkr.

johan
5/4/07, 10:11 AM
#32

#30, #31: Tack. Då har jag en låååång bit kvar. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Oskar
5/4/07, 12:21 PM
#33

#32 Vaddå…gör du av med allt du drar in på iFokus? Du borde väl annar lätt kunna lägga undan någon mille varje år? :)

jen
5/4/07, 11:15 PM
#34

Medelinkomsten 2005 för de mellan 20 och 64 år var ca 20600 kr. (Då räknas alla in, även de som är tex arbetslösa.)

när jag arbetar har jag 19500kr och nu när jag är sjukskriven har jag ca 15500

shit! jag är alltså under medel "snyft"även när jag arbetar…

Annons:
tatty
5/7/07, 9:42 AM
#35

Snyft! jag har ännu sämre 16000 på en heltid.

Mervi
5/11/07, 10:01 PM
#36

Det finns massa kvinnor i sjukvården som tjänar jättedåligt, absolut inga höginkomstagare.

johan
5/12/07, 8:03 PM
#37

#36: Det hänger väl ändå mer på yrket än könet…. Sedan att det kanske är fler manliga läkare och fler kvinnliga sjuksköterskor är ju en helt annan sak. Men jag tvivlar på att manliga sjukstörerskor skulle tjäna stora pengar medan kvinliga tjänar dåligt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

kjersti
5/12/07, 11:18 PM
#38

Tyvärr inte så färska siffror:

*7 procent av alla sjuksköterskor inom kommun och landsting är män.
* 20 procent av de manliga sjuksköterskorna har titeln chef  administrativ expert, vårdadministratör, avdelningschef eller sektionsledare.
* 13 procent av de kvinnliga sjuksköterskorna har samma titel.
* Medellönen för män med titeln chefspersonal och administrativ expert är 25 597 kronor per månad. Medellönen för kvinnor med samma titel är 24 661 kronor per månad.
* 0,4 procent av de manliga sjuksköterskorna är barnmorskor på förlossningsavdelning.
* 15,2 procent av dem är sjuksköterskor inom anestesivård.

Källa: Statistik från Vårdförbundets medlemsfakta på nätet, för år 1999.

Oskar
5/13/07, 2:21 AM
#39

#38 Inte kul siffror! Men om man försöker se trender så går det ju åt rätt håll. Tänk dig samma statistik för 100 år sedan. Gissar att 0% av sjuksköterskorna var män då. Och att 0% av kvinnorna var chefer…

mvh
Oskar

kjersti
5/14/07, 1:13 AM
#40

 Nyare siffror:

2003 var 4792 kvinnliga sjuksköterskor chefer och arbetsledare Antalet manliga sjuksköterskor på ledande befattning var 637 Medellönen för kvinnorna var 28924 och för männen var den 29271.Enligt "fakta om kvinnor och män i lanstingen 2003"

Oskar
5/14/07, 2:05 PM
#41

#40 Ja du ser, redan på de fyra åren så har löneglappet minskat avsevärt!

Oskar

Annons:
julklappen
4/8/12, 10:54 PM
#42

Tydligen räknas vi arbetslösa som rika. Enligt arbetsförmedlingen så måste vi ta oss till arbetsförmedlingen då och då. Vi måste ut och söka arbeten var som helst , var vi än bor. Vi får ingen ekonomisk hjälp när vi måste köpa busskort(vi som inte har bil)  Så tydligen är vi rika enligt dom, fast vi är många som har svårt endå att få ekonomin  att gå ihop. De  som verkligen är rika och som aldrig behöver bry sig om , om de har mat för dagen de vill ha ännu mera.

[Moa-]
4/11/12, 10:13 AM
#43

julklappen; det var det mest märkliga inlägg i en extremt gammal tråd som jag någonsin läst… Varför startar du inte en ny tråd istället då inlägget helt saknar koppling till trådens ursprungliga fråga?

Upp till toppen
Annons: