Annons:
Etikettövrigt
Läst 1082 ggr
Ida
2007-03-05 21:02

Bensinpriset höjs

"Nu höjer de stora bensinbolagen priset igen. En liter 95-oktanig bensin stiger med 20 öre till 11,59 kronor.   Det är den fjärde prishöjningen på en vecka. Höjningen är den elfte raka sedan den 23 januari. Sedan dess har priset stigit med 1,30 kronor." (källa: Aftonbladet)

Gaah! Vad gör man då? Slutar köra bil? Sparar in på något annat?

Själv kör jag mindre, men har också (oftast) möjlighet att åka tunnelbana och gå dit jag ska.

Hur gör ni?

Annons:
SeaHawk
2007-03-05 21:16
#1

Nu bor ju vi så till att vi inte ens har tåg vi kan åka med, så det käns som vi inte har mycket val alltså. Ibland är jag helt övertygad om att dom inte vill ha folk boende utanför dom 3 stora städerna i detta land. Jag har då 5 mil enkel väg till jobbet och det gör STOR skillnad vad det är för pris på bensin alltså.

Jag tycker det är skit att det ska va så dyrt. =(

SeaHawk
2007-03-05 21:16
#2

Nu bor ju vi så till att vi inte ens har tåg vi kan åka med, så det käns som vi inte har mycket val alltså. Ibland är jag helt övertygad om att dom inte vill ha folk boende utanför dom 3 stora städerna i detta land. Jag har då 5 mil enkel väg till jobbet och det gör STOR skillnad vad det är för pris på bensin alltså.

Jag tycker det är skit att det ska va så dyrt. =(

Ida
2007-03-05 21:21
#3

Tyvärr handlar det om ett beroende på faktorer som vi inte så lätt kan påverka i lilla Sverige. Det bästa är helt enkelt att inte vara beroende av bensin, men det är inte heller så enkelt i dagsläget. Vi borde satsa på billigare och enklare alternativ till bensin i våra bilar - då skulle vi inte behöva tänka på sånt här. Förr eller senare kommer oljan ändå att ta slut, vilket kanske är bra för världen som helhet…

bubbelbubbel
2007-03-05 21:25
#4

jaa…hur gör man.
själv då är man småstadsmänniska, haha.
det gick buss tillochfrån jobbet för ett par år sedan, så när man jobbar eftermiddag så slutar man 22.30, bussen gick 22.45, men sen la dom ner den, för det var för lite folk som åkte..

så ja, vad gör man ? jag har en halvtimmes promenad om jag ska ta bussen på morgonen till jobbet, vilket skulle betyda att jag måste gå vid…05.00. nä, då tar jag bilen.

SeaHawk
2007-03-05 21:26
#5

Jo, förvisso är det nog så, men jag tycker nog personligen att det är fel väg att gå när man beskattar bränsle så hårt att folk inte har råd att ta sej till jobbet, framför allt när det inte finns några alternativ. Dom som bestämmer allt detta bor oftast i storstäderna och verkar tyvärr inte inse att finns det inte nån lokaltrafik, med tunnelbana, spårvagn, bussar och allt annat så kan man inte välja.

Ida
2007-03-05 21:29
#6

#5 Sant.

Åtminstone borde man öka skatteavdraget på resor till och från jobbet i takt med att bensinpriset höjs…..

Annons:
SeaHawk
2007-03-05 21:31
#7

Mmm, det vore ju ett alternativ, fast då är frågan för då får dom mer folk i storstäderna som oxå åker bil och det vill dom ju inte. Tycker det käns som ett moment 22

Ida
2007-03-05 21:32
#8

#7 Hm, ja, men det "löser" man ju på ett smidigt sätt åtminstone i Stockholm - med de omtalade trängselskatterna. :(

abbis
2007-03-05 22:46
#9

I nora har bensinpriset legat på mellan 9:- och 9,50 i över ett år…Kom till nora i sommar*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Millex
2007-03-06 10:08
#10

Kan förstå reaktionerna på höjningen, men samtidigt så kostar bensinen alldeles för lite i relation till vilka skador den för med sig.

Bensinen är en ändlig råvara samt en extrem miljöbov. Då alternativ finns kan vi faktiskt göra val som tar oss bort från bensinen. Vi kan också välja att köra med bilar som är bränsle snåla istället för att köpa stora SUV:ar.

Med konsumentmakt så tror jag att vi kan komma en liten väg med att vägra köpa stora bensintörstiga bilar, gå över till alternativa bränslekällor samt på andra sätt driva på utvecklingen av andra drivmedel till våra bilar.

Ida
2007-03-06 10:26
#11

Bra inlägg Millex, du har helt rätt tycker jag!

Diskuterar gärna alternativ till bilar och oljeberoende här på sajten!

Tycker dock att det måste bli mer gynnsamt att välja andra alternativ och där har vi alla ett ansvar.

AnnaLundin
2007-03-07 02:38
#12

Tja, här på landet har vi tre bussar/dag…

  • En på morgonen - som når tågstationen 5 minuter efter tågets avgång.
  • Två på eftermiddagen - kl 14 o kl 15 eller nåt.

Försök använda DET till att åka kollektivt till något arbete…

Ärligt talat, här är vi så beroende av bilen att vi bara tankar och kör. Betalar när korträkningen kommer och försöker se glada ut. VI är ju dessutom så hemska att vi nyss köpt en nyare större bil. Fast grejen är att vår nuvarande 7-sitsiga Cheva drar bara marginellt mer än vår tidigare Volvo 945… SÅ jag har inte så dåligt samvete ändå. Men jag önskar egentligen att jag hade kunnat köra den på något alternativt drivmedel.

Upp till toppen
Annons: