Annons:
Etikettmyndigheter-och-offentlig-verksamhet
Läst 3129 ggr
Tom
1/17/07, 12:00 AM

Lita aldrig på kommunen!

Jag bor i ett hus som ligger i ett område som ska exploateras. De ska bygga nya vägar, dra nytt vatten och avlopp, bygga nya parkmarker med mera. De flera hundra kvadrat från vår tomt som de tar ska användas delvis till vägar men även till parkmark och grönmråden. Markens värde är ungefär 800 000 kronor om den skulle säljas på den öppna marknaden. Vi fick 33 000 kronor. Jag ser det som ren stöld. (Om du har en diamantring som jag rycker av ditt finger och sedan ger dig tio kronor. Har jag köpt den eller stulit den av dig?)

När vi köpte huset för ett år sedan tvingades jag att skriva på ett avtal som kommunen hade gjort upp med den förre ägaren. På avtalet stod att de skulle ta mark och att jag skulle få 33 000 kronor. Det stod också att ingen ersättning skulle utgå för grönområden och anläggningar på marken. Eftersom infarten och parkeringen låg på den här delen av tomten blev jag lite tveksam så jag ringde till Jenny Gibson på Täby kommun och frågade vad det här egentligen innebar för mig. Hon sa att jag lugnt kunde köpa huset eftersom det här inte skulle påverka mig överhuvudtaget. Allt skulle ordna sig.

I förrigår när jag kom hem hade de grävt bort min parkering!?

Jag skickade ett mail till Jenny Gibson igen på Täby Kommun och frågade vad som pågick och när de skulle ordna med en ny infart och parkering. Jag fick ett välformulerat svar som i princip gick ut på att jag fick skylla mig själv att jag gått med på det som stod i avtalet. Eller rättare sagt att de förra ägarna gått med på det usla avtalet. Kommunen skulle absolut inte anlägga någon ny infart eller parkering. Det fick jag bekosta själv. Dessutom sa de, när jag pratade med dem i telefon, att jag inte fick ställa mina bilar på kommunens mark (läs min egen infart och parkering) utan att jag måste ta bort dem! (Vardå?? Det här är den enda vägen in till min tomt. Det är träd och diken på alla andra ställen.)

Man ska känna till att den förra ägaren låg på sjukhus vid tidpunkten för avtalsskrivningen och ingen visste om hon skulle överleva. Så hennes man, som skötte om alla papper, var inte alls i form att bråka med kommunen om det här. Hon hade med mycket darrig hand skrivit på alla avtal utan att ens förstå dem. När jag berättade för honom hur mycket mark och vilken mark kommunen skulle ta blev han helt bestört.

Min sambo ringde till en advokat och frågade hur man skulle gå tillväga med infarten och parkeringen och han svarade att när det gäller kommuner har man ingenting att komma med. De har satt i system att lura människor genom att säga och lova en massa bra saker muntligt men se till att det inte står skrivet i något avtal. Då kan man som privatperson inte göra ett dugg när man inser att de bara har stått och ljugit. Det är tydligen väldigt välkänt inom advokatkretsar att de på kommunen arbetar så.

Det här resulterar i att vi först blir av med mark som är värd runt 800 000 kr och sedan blir tvingade att fixa en ny infart och parkering för 30 - 40 000 kr. Dessutom kommer vi att bli tvingade att betala vatten och vägavgifter på runt 300 000 kr till kommunen så småningom.

Alla jag har pratat med på kommunen och även de som är ansvariga på fältet fram till nu har sagt att de självklart inte kan ta bort min parkering utan att först ordna en ny. Jag har alltså inte fått någon som helst information om när de ska ta bort min parkering. Jag upptäckte det som sagt en kväll när jag kom hem.

Jag har full förståelse för dem som går till handgripligheter när de känner sig maktlösa inför en kommun med en massa okänsliga lurendrejare.

Hade det varit ett vinstdrivande företag hade de nog fått sparken men nu kan de utöva sin makt utan risk för repressalier.

Suck!

Tom

Inlägget publicerades på Hemmet i fokus 09/11-06

Annons:
Ida
1/17/07, 11:52 AM
#1

Tack Tom för att du delar din historia även med oss här på Konsumentmakt! Det här är ett tråkigt exempel på hur man kan bli överkörd som "liten" konsument. Här kämpar du som kommuninvånare mot kommunen själv, vilket inte är helt lätt.

Jag vet att det hänt en del sedan du skrev det här inlägget, bland annat att en journalist från lokaltidningen tagit kontakt med dig. Tyvärr är ibland media det enda som riktigt biter på motparten i sådana här tvister.

Hur gick det med artikeln? Publicerades den i er lokaltidning?

Ida
1/19/07, 1:29 AM
#2

Jag tänkte på det här idag när jag satt som mest försjunken i lagboken… Det borde inte vara tillåtet att göra på det här viset, jag tycker att det verkar var en mist sagt oskälig klausul de hänvisar till.

Hann inte tänka på det mer än så, men funderar om du inte tänkt på att stämma dem för detta?

Hade du talat med någon jurist tidigare?

Tom
1/19/07, 10:01 PM
#3

Jag vet inte vad som hänt med artikeln. Journalisten bad att få återkomma efter julledigheten.

Vi har varit i kontakt med en advokat tidigare men inte för just den här frågan (Det har varit väldigt mycket strul hela tiden). Jag orkar inte driva en process mot dem. Det är inte värt det. Advokaten avrådde bestämt fån att driva en process mot en kommun. De har obegränsade resurser och får nästan alltid rätt oavsett vem som egentligen har rätt.

  Tom

AndersE
1/19/07, 11:31 PM
#4

#3 Jag har fått samma råd då jag tyckte en bank behandlat mig illa. Advokaten konstaterade att oavsett om banken har fel så kan de fortsätta driva fallet långt efter att jag drivits i konkurs.

Det är tyvärr helt omöjligt för en vanlig medborgare att driva en process mot en kommun eller större företag. I så fall måste man hitta sponsorer.

Jag hade inte varit så "förnuftig" som Tom. Jag hade ringt politiker och media i massor. Jag hade blivit vansinnigt f-d!

Ida
1/20/07, 12:38 PM
#5

#3, #4 Makalöst att det ska vara så svårt att processa mot en kommun. Jag förstår inte heller varför det skulle behöva vara en så långdragen process, men det är väl motparten som gör det till det antar jag.

Tråkigt.

Niklas
1/20/07, 2:58 PM
#6

Uppdrag granskning kanske?

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
StefanW
1/20/07, 3:18 PM
#7

Tredje statsmakten kan vara till stor nytta!

Stefan - Modellbyggare

Mandysan
1/23/07, 8:53 PM
#8

Det här har kanske inte med konsumentmakt att göra men det är ett bevis på hur kommunen kan köra över en totalt:

Det är så att jag har min häst uppstallad på Skövde Ridskola. Innan jag har haft henne så har jag ridit där i 7-8 år. Hela tiden har styrelsen samt vi medlammar varit medvetna om att det ingår i "Skövdes Framtidsplan 2015" att Skövde Ridskola skall flyttas runt 2012.

Men för ngn månad sen fick vi läsa i tidningen att 2008 skall flytten påbörjas så att marken skulle vara klar för bostäder 2009. Styrelsen visste inget utan allihop fick läsa om detta i tidningen! Vi vet fortfarande inte vart ridskolan skall flyttas och det kommer innebära att 2 byggnader, 40 hästar samt underlag till 2 ridbanor skall flyttas under 7 veckor!

Som sagt var, lita aldrig på kommunen…

/Amanda

Ida
1/23/07, 8:58 PM
#9

#8 Mandysan, det har i allra högsta grad med konsumentmakt att göra! (Även om det inte hade haft det hade du varit välkommen att skriva) Lägg gärna ditt problem i ett eget inlägg om du vill.

Fick ni meddelandet om flytten via tidningen? Antar att det är kommunen som äger marken som stallet står på, men det måste ju finnas något typ av hyres/arrendeavtal som löper ett par år till?!

Det låter jätteskumt, men tyvärr ännu ett bevis på hur vissa kommuner kör över folk.

Mandysan
1/23/07, 9:14 PM
#10

#9 Lägger det i en egen tråd….

Hanna--
1/24/07, 8:10 AM
#11

Hmmm tom, jag avskyr att strö salt i såren, MEN du skriver :

"när vi köpte huset för ett år sedan mer eller mindre tvingades jag att skriva på ett avtal…"

Tvingades, ?  

Avtalet låter uruselt  varför skrev du på, varför köpte ni inte ett annat hus?…..Man kan väl inte tvinga någon att köpa ett hus?

 Nåja, i mitt huvud ploppar det upp lite lösryckta tankar när jag läser det du skriver:

12# oskälig avtal går att häva/bryta enligt  31  § Avtalslagen,  den s k "generalklausulen". Men i detta fallet är det nog enbart den gamle ägaren som kan åberopa denna klausul och förmodligen med framgång med tanke på att han låg på sjukhus och att ersättningen, 33 000 kr är så låg…

Jo, Tom du har kanske ett kryphål du skriver "jag tvingades att skriva på…"

Är det både du och din partner som står på fastighetens köpekontrakt och lagfart ? Om det är så så måste kommunen ha även din partners singatur på kontraktet som säger att ni skall sälja av en del av tomten…. om den underskriften saknas kan ni fullkomligt skita i att fullfölja avtalet!
Redigerat: Fast du kan naturligtvis ha haft en fullmakt! Kolla i så fall formuleringen på den noga. Det är inte helt ovanligt att mäklarnas fullmakter är stadardiserade och det är inte alltid som de passar på den här typen av avtal, där de facot kan vara fråga om mer än en fastighetsbildning…och då kan fullmaktsbrist ligga till grund för att hävda  nutilitet vad gäller avtalet med kommunen. Vad jag säger är kolla noga att formalavtalets alla krav är uppfyllda!

Jo, en sak till mäklaren kan du nog gå på: det är nämligen förbjudet för mäklare att skriva s k hängavtal! kan vara värt att kolla upp med mäklarförbundet och framför allt mäklarnas ansvarsnämnd, fast de brukar vara ganska avvisande så där får man vara beredd att ringa några gånger tills man hittar någon samarbetsvillig.

Och jag antar att du redan har kontaktat Lantmäteriverket (i Gävle, det är aldrig lönt att prata med kommunens lokala avdelning, de står oftast bara på kommunens sida). För kommunen är nämligen skyldig att hitta den mest läm+pliga lösningen när det gäller placering av utfarter, vägar etc när man nyplanerar/ändrar om ett område…..

Ida
1/24/07, 5:38 PM
#12

#11 Hanna, du är en riktig pärla. Vilken uppsjö av information!

Jag tänkte också tanken att avtalet kan ses som oskäligt - problemet är ju alltid att det är en tolkningsfråga och att man ska trava iväg till domstol för att få upprättelse.

Jag hoppas att det går att påverka den här kommunen på något sätt så att de tar sitt ansvar! Det är i alla fall viktigt att det uppmärksammas och det är inte alls bra publicitet att omtalas på det här viset.

Det ska bli riktigt intressant att höra hur den här storyn slutar…

Tom
4/4/07, 8:05 PM
#13

Hanna, Tack för alla dina synpunkter!

Avtalet teckandes med den tidigare ägaren så att jag skulle skriva på var nog bara ett sätt för kommunen att slippa eventuellt tjafs med mig eftersom de kunde åberopa att även jag skrivit på avtalet. Jag köpte fastigeheten med vetskap om att kommunen skulle 'köpa' mark. Vad jag inet visste var hur illa de skulle sköta det och att de skulle ljuga i telefon och sedan åberopa avtalet när det väl kom til kritan.

Den förra ägaren är nog inte i skick att göra någonting alls åt det här. Jag kan tänka mig att hon är i ännu sämre skick idag än när hon skrev på avtalet och inte ens då kunde hon ta den minsta strid. Det var hennes man som skötte allt och han mådde riktigt dåligt på grund av fruns tillständ.

 Mäklaren var inte inblandad i det avtal jag skrev på till kommunen. Det var bara det att mäklaren hade fått det av kommunen för att jag skulle skriva på det.

Vi har inte ork och lust att driva det här vidare eftersom advokaten rådde oss att inte ta den här striden med kommunen. Vi sätter små käppar i hjulen för kommunen och entreprenören när vi kan istället. Vi bara hänvisar till avtalet när de vill att vi ska 'bjuda till' för att underlätta för dem  ;-)

Det som känns bra är att alla gubbar som jobbar på fältet har förståelse för vår situation och de är jättetrevliga. Det är cheferna och kommunen som bråkar.

  Tom

Annons:
Ida
4/4/07, 11:49 PM
#14

#13 Vad tråkigt Tom att den här historien fortsätter på det här sättet. Jag hoppas att de till slut tar sitt förnuft till fånga och tänker på sina kommuninvånares bästa.

Tom
4/9/07, 10:01 PM
#15

#14, Det kommer aldrig att hända. De har inte kapaciteten att sätta sig in i invånarnas situationer. De är kommunalarbetare…

   Tom

Oskar
4/9/07, 10:29 PM
#16

#15 Men vad händer om du skulle ta jobb som kommunalarbetare? Skulle din kapcitet sjunka eller skulle kommunen helt plötsligt börja att fungera? :)

Tom
4/9/07, 10:45 PM
#17

#16, Därom tvistar de lärda  ;-)

  Tom

Upp till toppen
Annons: