Annons:
Etiketthälsan-framför-allt
Läst 14167 ggr
Ida
2007-01-16 01:14

Vilka värktabletter föredrar du?

Det finns en hel uppsjö av värktabletter på marknaden och alla verkar olika bra för olika personer.

Vilka värktabletter köper du helst och varför?

Annons:
Madde
2007-01-16 01:50
#1

hmm svårt det där, jag köper Ipren 400mg men jag tar helst inte såna tabletter över huvud taget. Däremot så tar min kille det någon gång ibland.

Känns som att många tar en tablett så fort de har minsta lilla ont. Jag vill att min kropp ska klara av sånt själv.

(men jag kanske är dum som tänker så)

Så kommentera gärna mitt inlägg och säg gärna varför man ska äta tabletter eller inte!

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ida
2007-01-16 02:09
#2

Jag tar inte heller tabletter i tid och otid. Många gånger får man ont i huvudet om man ätit dåligt eller sovit för lite och då är det bättre att lösa de problemen istället för att proppa i sig en massa tabletter.

Jag tar bara värktabletter när jag har något inplanerat och inte orkar ha ont i huvudet samt under lingonveckan. :)

Treo är min rekommendation i alla fall, funkar alltid!

Cattis
2007-01-16 03:24
#3

Vanlig Alvedon om något alls, förutom vid huvudvärk då vi använder Magnecyl Koffein. Men det är sällan, jag är rätt larvig och vill inte ta värktabletter om det inte är absolut nödvändigt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

johan
2007-01-16 10:43
#4

Jag undviker värktabletter så gott det går. Annars är det mest Alvedon eller Ipren som gäller.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

mandymoo
2007-01-16 11:59
#5

Undviker dom om jag inte måste… just senaste året så är det måste pga av ett knä…. men om det är vanliga receptfria så ipren 500 mg. Nu har jag fått väldigt starka av annat slag … men också Panodil 1 g… o dom tycker jag är bra. Dom fungerar och man behöver inte ta flera.

Faxlin
2007-01-16 13:21
#6

Jag försöker hålla mig borta från värktabletter. Men alvedon finns hemma för att hjälpa till att plocka bort febern på barnen om den blir för hög (även om äldsta grabben var 8 första gången han t av det och då på grund av bruten fot).
Själv har jag mycket starkare tabletter hemma. Men försöker låta bli även dem.
Vissa av dom rekomenderas ihop med Alvedon eller Ibumetin dock. Så Ibumetin har jag receptutskrift på.
Tycker nog det skiljer sig på vilken som är bra beroende på värk.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
StefanW
2007-01-16 14:45
#7

Vanilga värktabletter (Alvedon, astmatiker skall undvika Iprem och dyligt)för att dämpa feber! Annars är det smärtstillande för värk, men de är ju receptbelagda. Försöker att undvika om möjligt!

Stefan - Modellbyggare

Mervi
2007-01-17 11:29
#8

Jag tar inte värktabletter ofta, men brukar ha Ibumetin hemma. Jag tycker att de hjälper bra och min mage tål dem.

Leffe
2007-01-17 23:24
#9

Panodil Forte de gånger tablett behövs

Christina
2007-01-17 23:37
#10

Fick en rek av en läkare att blanda Ipren med Magnecyl mot akut värk. En av var högst.

Ida
2007-01-17 23:57
#11

Stor variation här kan man se. Det verkar tyda på att det finns många bra produkter som funkar, annars skulle det helt säkert vara koncentrerat kring en produkt.

Det handlar säkert mycket om substanserna i de här produkterna också, det är ju många som exempelvis inte tål paracetamol, då det är ganska starkt för magen. Andra ska inte ta acetylsalicylsyra för att det är blodförtunnande etc, så det beror nog helt på hur det är med fysiken i övrigt.

Förresten, någon som provat den där "Eeze" mot migrän? (receptfri)

JimJ
2007-01-18 13:26
#12

Det finns en snabb-värkande panodil som jag alltid köper.

En dag när min moster hade tandvärk, skulle jag traska iväg till apoteket och köpa värktabletter åt henne. I kassan frågade jag vad som vore bäst mot tandvärk. De berättade om en panodil som börjar värka redan inom 10 minuter. Förpackningen innehöll 3
karter med tabletter, så jag var bered med en hundralapp som betalning. Men ni må tro jag blevk chockad och glad när hon sa "20 kronor tack". Sen dess har jag alltid köpt denna värktablett. :-)

När ungarna är hemma och sjuka, är det dock brus-Alvedon som gäller. Av någon anledning, hjälper Alvedon bättre på ungar än någon annan värktablett. :-)

Den sämsta värktabletten jag någonsin varit med om, är treo. Dom säger sig verka snabbt, men själv känner man ingenting. Desuom smakar den snuskigt. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

CarlS
2007-01-18 14:54
#13

Lider av migrän och använder därför kombinationen efter råd av läkare: 2 panodil 500mg + 1 Voltaren 50mg/ 1-4 gånger dagligen vid behov.

Det fungerar rätt bra. Bäst går det när man tar dem när man "känner" att migränen är på väg….

//CarlS

Annons:
Ida
2007-01-18 17:15
#14

Det verkar som att olika läkemedel fungerar olika bra på olika personer. För mig funkar faktiskt Treo bäst…

Anne
2007-01-19 15:38
#15

Beror på vad jag ska ha dem till.. Treo Comp är det enda som biter på min hysteriskt jobbiga spänningshuvudvärk - men det är å andra sidan bara nån gång då och då. (Och tur det, för de är inte helt lätta att få utskrivna.) Till mer normala saker har jag alltid både Alvedon och nåt Iprenliknande hemma. (Oftast Ibumetin.) Kombinationen tar fint på en del saker, typ tandvärk.

AnnaLundin
2007-01-19 16:00
#16

I normalfall föredrar jag Panodil/Alvedon/Reliv. 

#11 + #13 - Eeze och Voltaren innehåller ju samma aktiva substans, så det är väl ungefär samma medicinering.

Jag TROR att jag har nån lindrig variant av migrän och jag hade inte så stora problem medan jag gick på Voltaren/Diklofenak/Arthrotec mot min ledvärk.

Mot nämnda ledvärk har jag även provat Relifex, Pronaxen, Orudis, Orudis Retard - samtliga kombinerat med Panodil och några av dem kombinerat med Dexofen.
INGET har hittills hjälpt mig :(

SÅ jag botaniserar vidare i apotekets sortiment, får se om jag hittar NÅGOT som funkar, annars är jag hellre utan…

Ida
2007-01-19 16:24
#17

#16 Visste inte att Voltaren och Eeze innehåller samma substans. Skillnaden är väl då att Eeze är receptfritt (och därmed innehåller en lägre halt aktiv substans) än vad Voltaren gör. För den är väl receptbelagd?

Gozan
2007-01-19 16:52
#18

ibumetin eller brufen.. eftersom jag får dom på recept …

AnnaLundin
2007-01-19 16:54
#19

#17 Voltaren är receptbelagd ja. Eeze innehåller 25 mg diklofenak, Voltaren och dess kompisar innehåller 50 mg.

Jag upptäckte detta då jag tänkte köpa Eeze själv…

Linda
2007-01-19 17:17
#20

Sällan jag tar värktabletter men vid lingonveckan tar jag impren..

Annons:
Ida
2007-01-19 17:47
#21

Hur är det med krämerna då, exempelvis Zoon eller vad den heter?

Någon som provat?

Linda
2007-01-19 17:50
#22

#21 Lur!!!

-Alla läkare jag pratat med säger att de faktist är värdelösa.

Ida
2007-01-19 17:51
#23

Jag kan tänka mig det. När jag tänker efter provade jag faktiskt Voltaren gel när jag bodde i Spanien, men det hände inte mycket.

Linda
2007-01-19 17:53
#24

#23 Därimot kan det fungera som kompl. till andra värktabeletter i samråd med läkare/sjukgymnast.

C hade en recept skriven salva som därimot var lite bättre.

Lotta_A
2007-01-19 18:50
#25

Jag försöker att undvika värktabletter helt.. Men om jag absolut måste ta så tar jag helst alvedon eller ipren

AnnaLundin
2007-01-19 19:02
#26

#21 jag har använt Voltaren gel som komplement till Arthrotec, när jag använde det - samma sustans. LITE skillnad gjorde det, men några undermedel är det ju inte…

cosmonita
2007-01-19 20:07
#27

Panodil eller Alvedon (har samma verksamma substans; paracetamol). Skonsammast mot magslemhinnan.

 Tar bara om jag känner att ev huvudvärk förmodligen inte ger sig självt snart eller vid feber över 38-39 grader. Har inte behövt värktabletter för annat hittills som tur är.

Annons:
Milla
2007-01-20 10:46
#28

äter tradolan + alvedon dagligen, fungerar väl så där.

gelen fungerar inte alls oavsett märke

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

precis
2007-01-21 13:37
#29

Jag tror att kroppen själv kan lösa det mesta. Får jag huvudvärk t.ex. så provar jag först med ett glas vatten. Man kan ju ha vätskebrist, o kanske salt o mineralbrist… hjälper inte vattnet brukar jag äta ett par gram salt o dricka lite till vatten…

Jag äter alltså aldrig värktabletter. men har nog nån gammal dammig ask alvedon i nåt skåp, från 90-talet.

Och gelerna är bara bra för att du masserar en bit hud och den blir varm och du får igång en aning av kroppens egna smärtstillande endorfin tack vare massagen… inte av det som är i geltuben.

AnnaLundin
2007-01-21 14:12
#30

#29 - Du får jättegärna berätta för min kropp hur den ska bota reumatisk smärta också… Flört

precis
2007-01-21 15:51
#31

#30 du kan ju läsa om min första mening, ordagrant… ;) (jag har också reumatisk smärta emellanåt… kanske inte lika kraftig som du har, men ändå…)

Cattis
2007-01-22 05:52
#32

#29 "Och gelerna är bara bra för att du masserar en bit hud och den blir varm och du får igång en aning av kroppens egna smärtstillande endorfin tack vare massagen… inte av det som är i geltuben."

Jag har i flera år haft problem med min nacke och det påverkar också ena skuldran och axeln. Jag har fått diverse värktabletter utskrivna, rekommenderats att använda ex Voltaren Gel o dyl av läkarna. Inget har hjälpt någonsin.
Men, så smorde min mamma in nacken och axeln med ett sportliniment och vips, så var smärtan borta. Tigerbalsam funkar också bra. Värme och massage var rätta medicinen alltså.

Jag inbillar mig också att kroppen själv kan hantera det mesta.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Titti
2007-03-02 22:51
#33

Burana eller Ibumetin. Har börjat mer och mer övergått till det senaste eftersom det verkar effektivare på mig. Är samma verksamma ämne i dom båda, Ibuprofen.

Tar det mot huvudvärk eller ledvärk. Försöker att ta det så lugnt som möjligt, försöker undvika att stressa. Men när inget annat hjälper så blir det tabletterna, som en sista utväg. Men jag tar dom mycket sällan, jag skall vara halvnast desperat före.

Rickard007
2007-03-04 14:30
#34

Treo/Magnecyl!

Annons:
Marta
2007-03-04 20:29
#35

För mig är det endast kombinationen av Ardinex och Dexofen som hjälper mot min j*la värk i höfterna. Jag har provat otaliga preparat men dessa är de enda som kan få mig att känna mig ok , så länge de verkar iaf.

Ida
2007-03-05 21:05
#36

#35 De är inte receptfria, eller hur?

bubbelbubbel
2007-03-05 21:32
#37

ipren. mest. alvedon om jag måste.

AnnaLundin
2007-03-06 01:02
#38

#36, angående #35

Dexofen är i alla fall väldigt receptbelagt och har stooora röda trianglar på sig, för att man inte ska kombinera det med alkohol.

Ida
2007-03-06 01:09
#39

#38 Ok, tack för svaret.

Nu är det i alla fall dags för en stoooooor treo för min del och sen läggdags.

Godnatt alla.

/Ida

Celia
2007-03-06 02:19
#40

Varningstrianglarna ska försvinna på alla läkemedel, men jag minns inte varför…

Jag använder oftast Treo. Bra blodförtunning sedan jag slutade med Trombyl :)

AnnaLundin
2007-03-07 02:29
#41

#40 Varningstrianglar pga nedsatt reaktionförmåga är redan borttagna. Där anses numera att man ska kunna avgöra själv om man är lämplig/olämplig som bilförare etc.

Jag tvivlar på att Dexofen slipper sin illröda varningstriangel, då det är förenat med livsfara att kombinera den med alkohol…

Annons:
Sandra76
2007-03-08 12:03
#42

Alvedon eller panodil,,,jag tål inte…hmmmm….salitylcalisylsyra?!! hur det nu stavas?

Ida
2007-03-08 12:06
#43

#42 Det är det många som inte gör. Andra klarar inte paracetamol eftersom det kan vara ganska starkt för magen. Tur att det finns så många olika preparat på marknaden så att det finns något som passar alla.

Mandysan
2007-03-08 21:48
#44

#11# Min mamma använder Eeze vid migrän, det enda som funkar!

Dom är även bra under lingonveckan ;)

Mandysan
2007-03-08 21:49
#45

#11# Min mamma använder Eeze vid migrän, det enda som funkar!

Dom är även bra under lingonveckan ;)

emee
2007-05-20 18:08
#46

jag försöker att bara ta tabletter under den här lingonveckan som ni tagit upp…helst vill jag inte ta några tabletter men eftersom jag har sån fruktansvärd lingonveckavärk ibland så jag till och med spytt två gånger så har jag fått rekommendationen av en läkare att ta två alvedon 500 och en ibumetin 400 (eftersom inte bara ibumetin hjälpte) och det hjälperGlad   …annars är det bara ibumetin som hjälper vid denna värk…

Ida
2007-05-20 19:26
#47

Jag misstänker att Treo har en beroendeverkande effekt på mig, då jag får ont i huvudet om jag tagit Treo flera dagar i rad. Då måste jag ta en till och så fortsätter det. En kvinna på apoteket bekräftade detta och påpekade att man enbart bör ta värktabletter vid enstaka tillfällen, inte varje dag. Man måste istället gå till botten med varför man har ont i huvudet eller andra delar av kroppen och tänka på att äta, sova och dricka regelbundet.

Anna77
2007-05-23 19:00
#48

#47 Jag fick blödande magsår av Treo de är jätte jätte beroendeframkallande och inte bra för magen. Tål endast Reliv nu.

Annons:
Anna77
2007-05-23 19:01
#49

om jag har grym mensvärk tar jag Panocod men det är kanske en tablett varannan månad eller så..de är starka och receptbelagda och beroendeframkallande. Men eftersom jag har haft magsår tål jag nästan bara dessa..se tidigare inlägg #48

Ida
2007-05-24 00:21
#50

#48 Huvaligen, är det sant??!

Malin-A
2007-05-24 01:33
#51

Treo är inte bra. vet flera st. som är beroende av dom…

men jag äter nästan aldrig verkltabletter, dom få ggr jag gör d så är det Ibumetin..

jn84
2007-05-26 03:24
#52

Jag kör på treo mot huvudvärk för det är det enda som hjälper. Och jag har då aldrig känt nåt beroende..

Har jag mensvärk är det oftast billigare alternativ som Ibumetin eller Alindrin som gäller, sällan Ipren.

Tar aldrig värktabletter när jag har feber (om det inte är väldigt illa). Man har ju feber för att kroppen arbetar bort nåt skit och jag tror att man förlänger sjukdomsprocessen genom att sänka febern..

Marta
2007-05-26 04:32
#53

För att återgå till Ardinex och Dexofen, så är det inga som helst problem att få Dexofen utskrivet i massor men däremot Ardinex för att det innehåller lite kodein.
Det är jättekul att ha skitont och ibland känna att man knappt vill vara med längre och så ska man vara försökskanin åt ett otal AT läkare från världens alla hörn, som skiter högaktningsfullt i min livskvalité.  Man blir så trött …

Bergspuman
2010-03-03 21:45
#54

Hittade den här tråden och väcker den lite.

Använder Ipren 600mg mot mina menstruationssmärtor, den är receptbelagd och egentligen avsedd för reumatiker, men det är den enda som hjälper hyfsat mot mensvärken.

Vid huvudvärk blir det Panodil brus. Klarar inte Treo, inte snällt mot min mage / magslemhinna.

Jag tror inte på att kroppen själv tar hand om smärta. Vad som händer i kroppen när man har (obehandlad) smärta, är 2 saker:

1) Halterna av stresshormonet cortisol ökar. Vid längre tids obehandlad, eller underbehandlad smärta, kan cortisolhalterna permanentas på den högre nivån, vilket kan leda till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom.

2) Smärtan kan "sätta sig" i musklerna eller "inetsas" på det ställe som orsakar smärtan, vilket gör den mer svårbehandlad och besvärlig att bli av med.

Det är inte att pjoska om man tar värktabletter när man har ont.

För den som har en mera kronisk eller regelbundet återkommande smärtproblematik, är god smärtlindring ett måste.

Sedan är det balans i allting, som alltid!

Nordann
2010-03-04 14:18
#55

Jag brukar ha Ibumetin hemma,200mg och 400mg.Det räcker till de behov vi har dvs feber,huvudvärk,menssmärtor.

Annons:
Sovgott
2010-03-08 13:04
#56

Bamyl S Koffein är det enda som lindrar min hemska huvudvärk. Har alltid det hemma.

Men ofta beror huvudvärk hos mig på för lite sömn, för mycket sömn, för lite vatten, för mycket stress, för starkt solljus, att jag har överansträngt mig etc. Så då kan lugn och ro eller mörka solglasögon vara en bra medicin!

Eeze har jag testat och den hade ingen effekt på min migrän. Den snarare förvärrade huvudvärken. Det bästa jag testat mot migrän var Imigran nässpray. Annars är bästa medicinen för mig att undvika stress och starka känsloutbrott. Jag kan få migrän om jag blir upprörd eller har bråkat med någon. Därför undviker jag sånt. Folk får väl tycka att jag är mesig, men hälsan kommer först.

Vid muskelvärk och feber brukar jag ta Alvedon eller Ibumetin. Eller ingenting alls.

Min sambo får näsblod av Treo, Ibumetin och Bamyl.

radio
2010-07-28 07:52
#57

Det finns vad jag känner till, fyra olika receptfria medel mot värk.

Ibuprofen, som i Ipren och Ibumetin
Acetylsalicylsyra (ASA), som i tex Treo, Magnecyl och Bamyl Paracetamol, som i tex Alvedon, Panodil och Citodon
Diklofenak, som i tex Voltaren och Eize

Dessa finns i olika styrkor, 500 mg av en substans är inte alltid motsvarande 500 mg av en annan. Sedan finns de i brusvariant, som stolpiller, som vanlig tablett osv.
Förutom detta har en del tillsatser, som Treo med tillsatt koffein (därav att en del upplever ett beroende).

Stora förpackningar är receptbelagda eftersom man inte ska äta dessa läkemedel mer än tillfälligt på grund av dess biverkningar.

Vad som passar bäst är delvis individuellt. Förstahansval på sjukhus verkar ofta vara paracetamol (ASA verkar antikoagulerande på blodet, så det kan vara en anledning). Två paracetamol och en ASA, har jag från ett par "mer eller mindre säkra källor", hört ska vara det som garanterat hjälper.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


AnnaLundin
2010-07-28 13:18
#58

Även naproxen finns som receptfritt läkemedel. Eox om jag inte minns galet.

Paracetamol är den enda av dem som inte är antiinflammatoriskt (NSAID - non steroid anti inflammatoric drugs).

Det finns INGET som "garanterat hjälper" utan det beror dels på vilken typ av smärta man har och sen är det individuellt vilka läkemedel som fungerar på olika personer. jag har själv ätit maxdos Paracetamol + maxdos av flera olika ((ej samtidigt) receptbelagda NSAID + ytterligare värkmediciner och ändå fortfarande haft ont i lederna. Däremot funkade det utmärkt med Diklofenak+panodil mot smärtorna efter kejsarsnitt.

VeganGeek
2010-07-28 13:54
#59

Bamyl eller alvedon någon enstaka gång treo. Var beroende av treo när jag gick på gymnasiet var inte lönt att köpa något annat än en förpackning med tre rör i taget. Lyckades dock komma ifrån det och tar nu treo endast vid riktigt svår huvudvärk.

Rör inte mediciner som innehåller ibumetin, jag tog det regelbundet efter ett större ingrepp i mina tänder vilket gjorde att jag upptäckte att jag fick biverkningarna huvudvärk och illamående vilket känns sådär när det handlar om en värktablett.

Har inte hitttat någon tablett som riktigt hjälper mot min mensvärk så det är sprit och värmedyna som gäller där. Inte så att jag dricker mig berusad men ett litet glas med så stark alkoholhaltig dryck vi har hemma brukar av någon anledningen hjälpa, men det gäller att bestämma sig snabbt! Sprit eller värktablett känns dumt att blanda.

AnnaLundin
2010-07-28 14:44
#60

#59 - till mensvärken skulle du nog kunna vara hjälpt av ibuprofen, men vill du inte ta det så hade jag nog valt att använda antingen Eox (innehåller naproxen, som jag själv fick utskrivet mot mensvärk i min ungdom) eller Voltaren T (innehåller diklofenak). dessa kan du kombinera med Panodil/Alvedon och det ger då en effekt av "1+1=3", dvs de förstärker varandras effekt.

(som läkemedelsintresserad reumatiker har man rätt bra koll på hur man kan blanda värktabletter)

VeganGeek
2010-07-28 17:19
#61

Hoppar helst över ibuprofen eftersom huvudvärk och illamående inte känns som en rimligt pris i sammanhanget.

Eox har jag inte provat men däremot naproxren som inte hjälpte fast det kanske hade fungerat med panodil/alvedon visste inte att man kunde blanda.

Kollade upp voltaren och fann följande

Voltaren enterotabletter minskar smärta och blödningsmängd i samband med menstruation.

Låter mycket intressant! Skall se om jag kan få det utskrivet, jag skall precis ta min första trevande steg in i arbetslivet efter en lång sjukskrivning och det känns inte som jag kan förlora dagar på grund av den elakartartade mensvärk jag får ganska ofta som hindrar mig från att fungera normalt under de förutsättningarna. Skall prova att kombinera, tack för tipsen.

radio
2010-07-28 21:14
#62

#58

"Även naproxen finns som receptfritt läkemedel"

Det hade jag inte en aning om. Tack.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Annons:
AnnaLundin
2010-07-29 03:10
#63

#61 - du kan köpa Voltaren T receptfritt, det är samma läkemedel men i lägre styrka än den receptbelagda.

VeganGeek
2010-07-29 03:13
#64

#63 Åh tack för tipset det hade jag inte en aning om, skall kolla apoteket!

Maria
2010-08-04 13:36
#65

Bland de receptfria varianterna tycker jag Bamyl koffein fungerar bäst för mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

asvensso
2010-08-04 16:50
#66

Voltaren ar en gudagava for reumatisk vark och inflammationer. Tyvarr ger den magblodningar ibland sa skall tas med misoprostol preparat eller ranitidine-baserade mediciner.

Mot huvudvark funkar Alvedon bra pa mig. Ibuprofen mot feber och bihalevark.

Zydol om det blir overjavligt.

Har man riktigt ont sa ska man ta en tablett for kroppen fixar inte kronisk smarta av sig sjalv. Har man lite ont sadar sa kan man halla klaffen och inte beratta att man har ont men inte tar nagon tablett - ingen gillar ju att umgas med martyrer. Om man skulle saga till en kompis att man har huvudvark och samtidigt papeka att man inte tanker ta en tablett, undrar jag vilket svar man forvantar sig? "Vad duktig du ar?" Himla intressant, hur klarar du smartan?" eller kanske det vanligaste "Ta en Alvedon och ga och vila en stund."

Maria
2010-08-04 16:52
#67

#66 ?Obestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

asvensso
2010-08-04 17:05
#68

!

Destany
2010-08-20 12:23
#69

jag har ätit bantartabletter nu ett tag o då får jag absolut inte ta värktabletter o jisses vad man kan ha ont om man inte får stoppa i sig nåt smärtstillande. annars brukar jag använda imbumentin för mensvärk för jag tycker inte de andra hjälper så bra mot just det..

jag provade 2 panodil o en ibumentin en gång o jisses vad sjuk jag blev men smärtan försvann.. min kropp e känslig mot läkemedel och annat så den överreagerar ofta.. så jag måste alltid tänka på det när jag ska ta medcin o vitaminer för t o m c vitamin gör att jag inte kan sova och bli hyperaktiv

Annons:
Saga85
2010-09-20 16:57
#70

Ibumetin (2x400 mg) tar jag om jag har jobbig mensvärk.

Eeze tar jag vid migrän - det var lite av en hallelujahupplevelse när jag hittade dessa. Åren innan har jag kört på Magnecyl vid migränanfall, men dessa var jag tvungen att sova på (om jag hann somna innan kräkanfallen kom) och sedan var jag ändå inte människa på ½-1 dygn. Med Eeze bryter anfallet inte ut alls om jag hinner ta dem i tid.

nagithas
2010-11-16 10:21
#71

Äter inga värktabletter som innehåller diklofenak som tex. voltaren. Köpte voltaren en gång då jag hade väldiga ryggsmärtor och min mor som jobbar inom vården fick syn på dem och gav mig en utskällning som heter duga. Hon förklarade då för mig att alla fotbolls spelare och barn som knallfall hade dött på plan hade ätit just värktabletter med diklofenak. Har man hjärtproblem är de verkligen inte att rekommendera.

När jag nu förtiden har värk köper jag alvedon. Men tar helst inte piller. Har jag huvudvärk går jag och lägger mig har jag ont i ryggen tar jag en promenad vilket lindrar värken litegrann.

[Maine]
2010-12-13 05:03
#72

Det blir Alvedon. Ipren, Treo och liknande kan jag inte ta pga astma. Samma med inflammationshämmande preparat. Så då finns det inte mycket kvar att välja på.

Men det är sällan jag äter receptfritt, det blir Citodon.. Men det är bra att man kan få Alvedon på recept, fast Forte blir ju samma som två 500mg, och de är lättare att svälja. Men man kan ju säga till om att man vill ha de mindre utskrivna.

Destany
2010-12-13 14:08
#73

blev rekomenderad eox sist jag köpte värktabletter o efter 2 min var den hemska huvudvärken borta så de kommer jag att köpa i fortsättningen.

[Maine]
2010-12-13 14:46
#74

Skönt när man hittar det preparat som passar bäst!

Siggebus
2011-06-25 18:20
#75

#51 "Treo är inte bra. vet flera st. som är beroende av dom…"

Ja  så kan det nog vara, tyvärr är det seriöst den enda tabletten som hjälper när jag får huvudvärk.

radio
2011-06-25 22:01
#76

#51 och #75

Den verksamma beståndsdelen i Treo är densamma som i exempelvis Magnecyl. Det finns inget som tyder på att man kan bli fysiskt beroende av ASA (det verksamma ämnet).

Treo innehåller också koffein, vilket har en viss beroendeframkallande effekt.

Ibland kan det fungera att berätta ovan för den som anser sig vara beroende. Att dagligen äta stora mängder ASA kan vara mycket farligt då det är antikoagulerande. Fråga random akutkirurg.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Annons:
svenake
2011-06-27 00:12
#77

#76  Helt rätt. Alla medel har för- och nackdelar.

De olika verksamma substanserna är viktiga att hålla reda på.

Själv använder jag några få gånger per år gammaldags Magnecyl  (acetylsalicylsyra Glad)

Jag tror att det idag finns en överkonsumtion i Sverige av Alvedon (=paracetamol)   och liknande.

Om man tittar på reklamen så är det aldrig reklam för Magnesyl   men väldigt mycket för Alvedon och Ipren.   Och jag blir alltid skeptisk när man måste göra så mycket reklam!

Kan det vara så att firmorna tjänar mer  pengar  på vissa medel?

Castronaut
2011-09-06 14:12
#78

Treo, Alvedon eller Ipren. Brukar väl bli allt från 2-8 om dagen.

Upp till toppen
Annons: