Annons:
Etikettövrigt
Läst 1407 ggr
Oskar
2/21/07, 5:05 PM

På vintern blir det halt

Hörde på nyheterna att det var en man som anmält/stämt Stockholms stad (tror jag det var) för att de inte sett till att trottoarerna var halkfria. Den här mannen hade halkat på snön/isen och gjort sig illa och menar nu att de som ansvarar för trottoarerna/vägarna har ansvar för detta.

Kan man verkligen kräva att vägar och trottoarer ska vara halkfria? Personligen tycker jag inte det. Alla vet ju att det blir halt på vintern. Liksom att man blir blöt när det regnar. Lite får man ju tänka själv…

Oskar

Annons:
UlrikaG
2/21/07, 5:54 PM
#1

Jag håller med. Det är alldeles för lätt numera att skylla på allt annat och slippa eget ansvar.

johan
2/21/07, 6:22 PM
#2

Å andra sidan är det ju lite häpnadsväckande att det är bättre snöröjning på Sörmlandsleden mellan Bjärkhagen och Hellasgården än vad det är på gatorna runt Hammarbyhöjden, Skärmarbrink och Björkhagen.

Kan förstå att det är knepigt både som gammal eller barnvagnsägare. Modd och is är ju inte direkt kul för någon.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Ida
2/21/07, 7:25 PM
#3

Jag tror inte att man kan generalisera när det gäller ansvar för sådant, för tänk om staden alltid kunde stämmas för det? Hur ska de lyckas sanda/ploga/salta på bara några timmar när vintern slår till eller när temperaturen ändras?

Rickard007
2/21/07, 7:45 PM
#4

#0, Ja faktist kan du det. Fastighetsskötaren ska se till så under hans fastighet inte skall vara halt… (Kan droppa ner från taket). Detta har jag hört iaf. Då sa min farfar en rolig sak:

_"Om man då bryter benet får man springa dit och kasta sig där, AJ !"
_

Så kanske man får ersättning!

abbis
2/21/07, 8:09 PM
#5

Jag hade en fastighet i 11 årsom hade 40 meter trottoar mitt i centrala Nora..Det är faktiskt så att det ligger på fastighetsägaren att skotta och sanda..Trillar någon så kan man kräva skadestånd.Jag fick ha en extra försäkring för detta..För man kan ha otur och inte hinna med..Ibland va man skitförbannad då kommunens plogbilar ibland tryckte upp den hårt packade snön mot dörrar och husväggar så man hade ett rent helvtete att få rent med bara skyffeln.Åkte man på semester mitt i vintern fick man hyra in snöhjälp.Det va ett kämpande varje vinter med denna trottoar så det är skönt att slippa.Idag ringer jag o terroriserar min hyresvärd*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

StefanW
2/21/07, 9:29 PM
#6

Här på byn har vi kommit överrens om att de lägger upp snön på trottoaren, och plogar så att tidningsbud och posten kan lämna utan problem! Plogning av trottoarer sker i mån av tid! Prio läggs på framkomligheten på vägen, där halkbekämpar de först. Vilket gör att de som har svårighet att ta sig fram ändå kan gå tryggare än en dåligt skottad trotttoar. Försäkrings biten ligger på de som sköter väg underhållet, om olyckan skulle vara framme, och inte på den enskilda fastighetsägaren.

Stefan - Modellbyggare

Annons:
Rickard007
2/21/07, 11:36 PM
#7

#5, Där ser ni!

AndersE
2/22/07, 9:53 AM
#8

Jag tror det finns regler för detta, men de säger "typ" att skottning ska ske inom ett visst antal timmar efter att det slutat snöa.

Så jag tror att det är en kombination av det Oskar säger - det är halt på vintern - och ett ansvar för en fastighetsägare.

Jag har själv villa med trottoar där många går. Snöar det på morgonen får jag t.ex. vänta med skottningen tills jag kommer hem. Jag tror att den som drattar på morgonen får "skylla sig själv", men skulle det ske på kvällen kan det vara mitt fel.

Jag googlade men hittade inget. Någon…?

abbis
2/22/07, 10:40 AM
#9

Man kan tyvärr inte skylla på att man inte hunnit pga av jobb…Hade en fastighets ägare som åkte på just det här i stan..Damen som föll bröt armen..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

AndersE
2/22/07, 11:04 AM
#10

#9 nej, det är nog riktigt att man inte kan skylla på jobb, men jag vet att jag läst ett papper där det stod att skottning skulle ske inom en viss tid efter det slutat snöa.

Under den tiden måste jag ju slippa ansvar?

Det är ju rimligt att man som fastighetsägare har ett ansvar - samtidigt som ansvaret måste vara rimligt. Jag kan ju inte hålla snöfritt under tiden det snöar. Och jag kan ju inte stå med skyffeln i hand och invänta att det slutar…

Oskar
2/22/07, 1:21 PM
#11

Jo jag vet också att det finns regler kring detta. Och självklart blir alla gladare om vägar och trottoarer är skottade/plogade men jag tycker ändå att det måste vara lite rim och reson. Jag tycker det är självklart att det är upp till var och en att ta sig fram med sunt förnuft.

Oskar

Upp till toppen
Annons: