Annons:
Etikettkonsumentmakt-ifokus
Läst 5420 ggr
Stefan
3/19/07, 9:54 AM

IKEA räntefritt?

Jag och min sambo har kontokredit hos IKEA och i början på året körde de en kampanj att man kunde handla räntefritt i 12 månader. Det passade oss perfekt då vi skulle köpa säng, bokhyllor och lite annat. På senaste kontoutdraget från de så har vi 3 rader enligt följande:

Räntefritt 12 mån 200702          10.561:- (skuld)
Räntefritt 200701                      1.765:- (skuld)
Kontokredit skuldränta 17,05%   895:- (skuld)

Till höger om dessa siffror står en kolumn Att betala enligt följande:

960:-
100:-
0:-
Summa lägst att betala: 1.060:-

Det innebär alltså att de har "valt åt oss" att den första dryga tusenlappen vi betalar av denna månaden räknas av på den räntefria skulden. Givetvis är det ju själva kontokrediten där det är 17,05% ränta som vi vill betala bort så fort som möjligt, sedan det räntefria. När vi handlade det räntefria sa de ingenting om att det var tvunget att betalas av i en viss takt. I min värld så tar jag för givet att räntefritt under 12 månader innebär att jag kan betala av hur lite eller hur mycket jag vill, t.ex. att jag väljer att betala 500:- under 3 månader för att sedan betala in en klump på några tusenlappar. Så länge pengarna är avbetalda när de 12 månaderna är slut ska det inte vara några problem, är det pengar kvar att betala av så övergår de givetvis på kontokrediten och man får betala ränta.

Min fråga är helt enkelt, får IKEA (Ikanobanken) styra hur mycket man måste betala av per månad och att beloppet på kontokrediten inte dras av förrän man betalar mer än ett lägsta belopp?

Annons:
Stefan
3/19/07, 11:21 AM
#1

Har skummat igenom avtalet och det står med att man måste betala enligt IKEAS fastställda "Lägst att betala". Det är jag helt med på och tycker är ok, de vill ju ha in åtminstone ett visst belopp varje månad så det blir avbetalt nån gång. Det jag främst reagerar på är att de väljer, på en total skuld på ca. 13.000:-, att dra av belopp upp till 1.060:- från det räntefria köpet, inte själva kontokrediten.

Kom på en sak precis nu när jag skrev. Det kan vara så enkelt att de räntefria köpen skedde först rent datummässigt. Då är det rimligt att de väljer att dra av det först och överstigande belopp från kontokrediten. 

Ida
3/19/07, 12:29 PM
#2

#1 Precis vad jag tänkte på Stefan. De 895 kr ni har med skuldränta på 17,05 procent, när inhandlades det? Det kan ju inte ha varit under tiden för erbjudandet? Frågan är om det var före eller efter.

Ska kika lite i Konsumentkreditlagen och se vad jag kan hitta…

Känns dock som att IKEA gör det här i ganska stor utsträckning och det vore konstigt om de bryter mot någon allmän regel, men man vet ju aldrig.

Upp till toppen
Annons: