Annons:
Etikettetik-miljö
Läst 2443 ggr
Ida
1/25/07, 12:07 AM

Tvivelaktig marknad

På TV4 just nu handlar det om handeln med organ. Sverige har stor brist på transplantationsorgan och (den svarta) handeln med organ ökar mer och mer. En dansk kille åkte själv till pakistan och "ordnade" en njure då den inte fanns att tillgå på annat sätt. Många fattiga säljer alltså sina organ för att det ekonomiskt är mycket fördelaktigt.

En del läkare vill legalisera handeln med organ för att minska bristen i Sverige och skydda de fattiga som kanske egentligen inte har hälsan att sälja sitt organ.

Vad tycker du? Borde handel med organ tillåtas?

Annons:
StefanW
1/25/07, 12:51 AM
#1

Mycket tveksam, gillar inte tanken på att "ta" organ från de som är i behov av pengar…

Stefan - Modellbyggare

Ida
1/25/07, 1:04 AM
#2

#1 Inte jag heller. Men om du som normalfrisk svensk kan sälja ett organ till någon som är döende och i desperat behov av det?

Annette
1/25/07, 8:31 AM
#3

#2. Mit liv går inte att värdera i pengar, så det skulle kännas svårt att ta betalt för en kroppsdel. I så fall får jag väl ge bort det då.

Ida
1/25/07, 9:22 AM
#4

#3 Skulle du kunna tänka dig att köpa ett organ om det var du själv som var sjuk?

Cattis
1/25/07, 9:50 AM
#5

Om man måste välja, så är det väl bättre att legalisera det så att man har kontroll över vad som sker. Och så att inte folk utnyttjas. Kanske skulle fler friska människor vara mer välvilligt inställda till att donera organ då, som de kan klara sig utan. Det borde ju onekligen kunna rädda fler liv… Fast det är svårt det där.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

StefanW
1/25/07, 9:56 AM
#6

Jag hoppas att våran sjukvård kan bistå mig oavsett, hur stor min plånbok är om jag skulle ha behov.

Stefan - Modellbyggare

Annons:
precis
1/25/07, 12:54 PM
#7

Det borde vara obligatoriskt att donera alla organ vid dödsfall istället för att starta en organ-marknad. Vid sidan om alla legala marknader så finns det alltid svarta pengar, skumma typer och utnyttjande av människor som inte vet bättre.

Jag är med i donationsregistret www.livsviktigt.se
Det borde internationaliseras så läkare kan söka i grannländer efter organ och blod som det är brist på.
Jag förstår inte varför läkare kan skylla på att "det är känsligt att prata om med familjen" just efter ett dödsfall…

StefanW
1/25/07, 3:07 PM
#8

 Citat från #7: "Det borde vara obligatoriskt att donera alla organ vid dödsfall"

Där har jag en avvikande åsikt! Skulle något hända (vilket gud förbjudet) mina barn, så är det INTE självklart att någon skulle få karva i deras kropp för att ta organ eller utföra en obduktion (annat läge är det om det rättsligt är befogat för en utredning för att fastställa dödsorsak eller brottsmisstanke och för att kunna säkra bevis). Det skall få avgöras av de närmsta i varje enskilt fall, och inte av någon utomstående. Att göra det vore att skända kroppen i mina ögon.

Stefan - Modellbyggare

Ida
1/25/07, 3:10 PM
#9

#7 Jag håller faktiskt med dig. Många är inkapabla att ta ett sådant rationellt beslut precis efter en anhörig har dött och då vore det enklare om man helt enkelt hade rätt att göra så.

Ett bra citat från dokumentären igår:

"Är du beredd att ta emot ett transplanterat organ bör du också vara beredd att ge…"

Detta gäller en själv och anhöriga. Vore min syster dödsjuk skulle jag bli bestört om någon nekade att transplantera en avliden människas organ trots att det skulle kunna rädda henne. I min familj har vi pratat om detta och alla är överens om att transplantation är en självklarhet om något skulle hända någon av oss. Jag och syrran är anmälda till donationsregistret, dock endast för att transplantera till andra människor - inte för forskningssyfte.

Pia
1/25/07, 6:32 PM
#10

Jag är inte beredd att ta emot ett organ och jag är inte heller beredd att skänka något. Jag tycker det är helt förkastligt att det det skulle vara lag på att organdonation skulle vara obligatorisk!

Annette
1/25/07, 7:02 PM
#11

#4. Jag vet faktiskt inte. Vill personen verkligen sälja sitt organ? Det är så svårt att veta när det är pengar inblandade. När man inte är i den sitsen att man är i behov av ett organ för att överleva, vet man inte riktigt hur man skulle tänka om det verkligen händer.

Annette
1/25/07, 7:05 PM
#12

Jag är med i donationsregistret och donerar mina organ. Men jag tycker att det skall vara frivilligt.

Ida
1/25/07, 7:19 PM
#13

Det är rimligt att det är frivilligt, det tycker jag med. Dock skapar det ett stort underskott av transplantationsorgan och därmed en svart marknad.

Annons:
precis
1/25/07, 8:15 PM
#14

Ni som är mot donation och även att få ett organ. (Vilket jag tycker är en skum inställning till livet.) Hur ställer ni er till blod? blodgivare och/eller att få någon annans blod vid en ev. operation?

Upp till toppen
Annons: