Annons:
Etikettbojkott
Läst 1427 ggr
Ida
2007-01-18 01:29

Bojkott

Vad anser ni om bojkott, är det ok? Anser ni det vara ett barnsligt tillgrepp som för tankarna till miljöaktivister, eller kanske ett effektivt sätt att markera sin åsikt? 

Finns det vissa situationer som lämpar sig bättre för bojkott (tex när företag använder oetiska produktionsmetoder) eller kan man bojkotta vad som helst?

Vore intressant att höra era tankar om detta…

Annons:
StefanW
2007-01-18 09:15
#1

Väldigt kluven! Ett dåligt exempel på bojkott var det Arla i Sverige drabbades av p.g.a. teckningar som var publicerade i en Dansk tidning, de själva hade ju ingenting med dom att göra! Sedan är det väl en av de få medel som slutkonsumenten har att tillgå för att få till en ändring.

Stefan - Modellbyggare

RolfH
2007-01-18 09:54
#2

Eftersom det är tillgång och efterfrågan som styr hela marknaden så tycker jag att konsumenterna skall använda det medel de har, att minska efterfrågan på varor/tjänster man är missnöjda med.

precis
2007-01-21 17:31
#3

Om jag väljer en vara ifrån bolag X så innebär det ju indirekt att jag bojkottar alla konkurrenters varor… jag bojkottar bl.a. chips och läsk ifrån alla bolag, plus att i år avstår jag från mängder av varor och produkter (i mitt lilla personliga projekt: Buy Nothing 2007)
så konsumentens makt är stor :)

Ida
2007-01-21 19:01
#4

#3 Jag håller definitivt med dig! Indirekt bojkottar man ju allt som man inte köper, men jag tänkte om man satt i system att inte köpa en viss produkt stärks ju det ytterligare.

Som tex jag och transfetter. Köper ingenting med transfett i.

BigBr
2007-01-21 20:08
#5

# 3 & 4

Inne på samma linje som ni klart jag måste stödja det jag tror på med mina pengar. Varje gång jag köper något så överför jag energi/styrka/pengar till alla i kedjan bakom produkten, vill att mina pengar ska hamna i "goda hände".

Organiserade bojkotter däremot vet jag inte, klart man struntar i att köpa från företag som man inte gillar, men det är väldigt svåröverskådlit, pengar far hit och dit (mest åt samma håll Penga mun ) ägarförhållanden ändras timme för timme.

Då är det lättare att köpa BRA produkter (läsa läsa innehållsföteckning) och inte fundera så mycket på resten.

Kanske är det oxå viktigt som Precis säger att avstå helt från produkter som inte är bra för oss, våra barn, miljön eller våra medmänniskor runt om i världen.

AndersE
2007-01-21 21:39
#6

Varje gång man gör ett köp påverkar man världens utveckling.

Jag försöker undvika att göra köp som stödjer en utveckling jag ogillar, dvs även om varan är bra men jag ogillar något kring det kan jag avstå.

Jag tycker det är helt OK att organisationer uppmuntrar till bojkott. Precis som sagts är det ett viktigt påtryckningsmedel.

Jag ogillar när folk skyller på att det kvittar vad just de gör…

Jag lät t.ex bli att köpa franska viner när fransmännen sprängde atoller i luften.

Annons:
StefanW
2007-01-21 23:21
#7

# 6 det bilr som "droppen urholkar stenen", fr. latinet Gutta cavat lapidem, den lilla kan segra över den stora!

(Det fullständiga ordspråket är Gutta cavat lapidem, consumitur anulus usu - droppen urholkar stenen, ringen nötes genom användning)

Stefan - Modellbyggare

precis
2007-01-22 11:28
#8

#5 Förtydligande: mitt projekt är till för att informera om att det går jättebra att avstå onödiga prylar och shoppinghysterin. Jag tänkte först bara ge massa goda råd, men kom på att jag behövde bevisa att det går att leva som jag lär ett tag. Inspirerad av Adbusters "Buy Nothing Day" som är i november varje år så slog jag till med ett helt år (till att börja med)
Bara nödvändig mat, utan hamstring.

Skriv gärna på min namninsamling, om du kan tänka dig att använda dig av ett eller några av mina uppräknade tips/råd: http://www.namninsamling.com/buynothing

#7 vackert, där kom ordet consumitur också… :)

Upp till toppen
Annons: